Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Hoe succesvol zijn de nieuwe TLD’s? 3 hosters aan het woord

  • Door
  • Redactie
  • geplaatst op
  • 24 april 2015 08:00 uur

Het afgelopen jaar is er een groot aantal nieuwe TLD’s bijgekomen. We vroegen SoHosted, Oxxa en STRATO naar hun eerste ervaringen met de verkoop van de nieuwe TLD’s. Van welke TLD’s hebben ze de hoogste verwachtingen en wat zijn de populairste nieuwe TLD’s?

Hebben nieuwe TLD’s de verwachtingen waar gemaakt?

Volgens Lauris Kooi van SoHosted hebben de nieuwe gTLD’s wat aanlooptijd nodig. “De mensen moeten er toch eerst bekend mee worden. Het is dus in onze optiek te vroeg om hier nu al conclusies uit te trekken. Wel zien we dat de populariteit flink toeneemt nu Nederlandse initiatieven als .frl en .Amsterdam gelanceerd worden. Door deze gTLD’s komt er namelijk veel aandacht in de media. Om te kunnen stellen dat de nieuwe TLD’s de verwachtingen waarmaken, daar is dus meer tijd voor nodig, maar we zijn zeker tevreden tot nu toe.”

“We hadden niet echt verwachtingen. Aan de geluiden vanuit de markt konden we er geen touw aan vast knoppen. Naarmate we dichter bij de eerste lancering kwamen, begon het bij ons intern wel te leven en wisten we dat we er vol op moesten inzetten. Elke medewerker van OXXA.com had zijn eigen inschatting gemaakt en opgeschreven. Achteraf zaten we er goed naast.
De nieuwe gTLD’s zijn veel groter geworden dan we verwacht hadden. Al in de allereerste weken was duidelijk dat onze voorzichtige schattingen niet eens in de buurt kwamen bij de werkelijke registratie aantallen”, zegt Daniel Verboeket van Oxxa.

Volgens Herman Borel van STRATO staan de nieuwe TLD‘s nog aan het begin van hun ontwikkeling. “Volgens ntldstats.com zijn er in Nederland pas ruim 65.000 nieuwe TLD’s geregistreerd en daarmee zijn ze nog niet zo succesvol als in de domeinbranche vaak werd aangenomen. Het .nl-domein heeft met ruim 5,5 miljoen registraties echter een zeer sterke positie in Nederland. Wij denken dat de nieuwe TLD‘s nog niet voldoende bekend zijn om in grotere hoeveelheden te worden geregistreerd. Uit een onderzoek dat wij door Forsa in Duitsland hebben laten uitvoeren, bleek dat minder dan de helft van de internetgebruikers de nieuwe TLD’s kent. Wij verwachten echter dat de bekendheid van enkele nieuwe TLD’s in de komende jaren toeneemt en dat we dat ook in het aantal registraties gaan terugzien. Als je een bepaalde nieuwe TLD vaker gaat tegenkomen, bijvoorbeeld als naam van een bekende website of in succesvolle reclame, zal de bekendheid snel toenemen en heeft de TLD kans om in te burgeren.”

Hoeveel nieuwe TLD’s verkopen jullie (in verhouding tot andere TLD’s)?

“Ongeveer 10% van onze domeinregistraties zijn nieuwe TLD’s. Deze verhouding hangt echter sterk af van de specifieke nTLD’s die ter beschikking komen”, vertelt Herman Borel van STRATO.

Lauris Kooi van Sohosted geeft aan dat het aandeel van nieuwe TLD’s nog niet zo groot is. “Ten opzichte van andere TLD’s zoals de .nl of com is het aandeel natuurlijk nog klein, maar dat is ook logisch omdat die veel meer bekendheid hebben en langer bestaan. Als we alle nieuwe TLD’s optellen, dan staan ze in onze top 10 meest verkochte TLD’s.

Ook Daniel Verboeket van Oxxa ziet een stijgende lijn: “We zagen in 2014 steeds meer een remmende werking van de nieuwe gTLD’s op de registraties van traditionele ccTLD’s. De nieuwe gTLD’s zijn inmiddels verantwoordelijk voor ruim 10% van de registraties.”

Welke nieuwe TLD’s zijn bij jullie klanten het populairst?

Daniel Verboeket van Oxxa: “Onze top 10 van populairste extensies zijn respectievelijk .expert, .tips, .frl, .email, .link, .center, .gallery, .direct, .camera en .auction.”

Ook STRATO heeft een top 10 met de populairste TLD’s: “Onze top 10 in Nederland: .tips, .club, .land, .services, .today, .expert, .photography, .training, .gallery en .solutions.”

Lauris Kooi van SoHosted geeft aan dat .frl op dit moment de meest verkochte gTLD is. “Dit klopt met het landelijke beeld wat we zien, ook daar is .frl momenteel de meest geregistreerde gTLD. Qua pre-registratie is de .shop TLD erg populair.”

Van welk nieuwe TLD hebben jullie de hoogste verwachtingen en waarom?

“.Shop en .store omdat de e-commercemarkt nog steeds een enorme groei doormaakt. De verwachting is dat deze groei de komende jaren aanhoudt”, zegt Lauris Kooi van SoHosted.

Oxxa heeft de hoogste verwachtingen van .frl. “Deze nieuwe extensie is pas sinds gister beschikbaar voor iedereen en heeft in de landrush fase al behoorlijk wat registraties laten zien waardoor deze nu al in de top 3 staat van onze nieuwe gTLD-portfolio. De registry weet door middel van veel marketing het nut aan te tonen van een eigen extensie voor Friesland en dat zien we terug in de registraties.” Daniel Verboeket verwacht dat .shop en .blog ook veel succes zullen hebben.

“In Duitsland hebben we gemerkt dat met name de geografische TLD’s het zeer goed doen”, reageert Herman Borel van STRATO. “De TLD’s .berlin, .bayern, .hamburg, .koeln en .nrw staan allemaal in onze top 10 in Duitsland. In Nederland hebben we daarom de hoogste verwachtingen bij .amsterdam.”

Is er verder nog iets interessants te vermelden over nieuwe TLD’s?

Lauris Kooi van SoHosted: “In 2015 en 2016 komen er veel van de nieuwe TLD’s beschikbaar. Het is dus belangrijk om de komende twee jaar goed in de gaten te houden of de door jouw gewenste TLD te registreren is. Andere interessante feiten kun je vinden in onze GTLD infographic: https://www.sohosted.com/blog/gtlds-passende-domeinnaam-voor-meer-online-succes/

Daniel Verboeket van Oxxa: “Wat we zien is dat hosters een afwachtende houding aannemen. Hierdoor zien we dat hun klanten direct bij ons komen kijken omdat ze toch nieuwsgierig worden. Dit is een gemiste kans. Het meest voorkomende antwoord op de vraag aan onze reseller is of ze ook de nieuwe gTLDs actief aanbieden, is dat hun klanten er niet om vragen. Een afwachtende houding dus. Als de slager om de hoek een nieuw stukje vlees heeft, moet hij deze echt zelf aanprijzen aan zijn klanten anders weten de klanten niet dat hij het heeft liggen. Maak een nieuwsbrief en biedt ze aan”, besluit Verboeket.

Herman Borel van STRATO verwijst bovendien naar hun persbericht van een aantal weken geleden over dit onderwerp: http://www.ispam.nl/bedrijfsnieuws/47484/1-jaar-nieuwe-domeinextensies-slechts-de-helft-kent-ze/.

[advpoll id=”138″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.