Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

8 vragen aan SIDN over de nieuwe domeinbewakingsservice

  • Door
  • Redactie
  • geplaatst op
  • 30 april 2015 10:00 uur

De SIDN kwam afgelopen week met het bericht dat zij een tweede productvariant van de Domeinbewakingsservice (DBS) lanceert. Begin vorig jaar introduceerde de registry een nieuwe dienst, de Domeinnaambewakingsservice. Deze monitoringtool waarschuwt bedrijven voor domeinnaamregistraties die sterk lijken op bijvoorbeeld hun merknaam. Met de tweede productvariant van de Domeinnaambewakingsservice kunnen meer bedrijven met behulp van DBS hun merknaam beschermen en gerichte ‘phishing’ activiteiten voorkomen.

Nieuwsgierig geworden naar deze nieuwe service vroegen wij Pim Pastoors, productmanager bij SIDN om meer uitleg.

Waarom heeft SIDN deze dienst ontwikkeld?

“We vinden een veilig en onbezorgd internet belangrijk. Met DBS proberen we organisaties te helpen met de bescherming van hun merknaam. Hierdoor hoeven ze niet te wachten tot een klant belt die een negatieve ervaring heeft gehad, maar kunnen ze proactief actie ondernemen als er een phishingsite actief is op de .nl-zone. Daarnaast zien we dat domeinnamen vaak verspreid over de organisatie aangevraagd worden. Hierdoor is het voor een organisatie lastig om inzicht te krijgen in de domeinnamen die ze bezitten. DBS ondersteunt een organisatie hierbij.”

Is de dienst écht realtime of is er toch een vertraging tussen een registratie en de melding naar de afnemer?

“Zodra er een domeinnaam geregistreerd wordt die voldoet aan de zoekterm, wordt deze direct gemeld. Dit gebeurt op basis van het Levenshtein-algoritme en substring. Bij Levenshtein kijken we naar domeinnamen met typo’s bijvoorbeeld s1dn.nl. Bij substring kijken we naar domeinnamen waar de merknaam in voorkomt bijvoorbeeld relatiedagsidn.nl. De zonefile wordt iedere twee uur gepubliceerd. Dit betekent dat een gebruiker van DBS maximaal 2 uur voordat een domeinnaam live is, een melding krijgt van het systeem.”

Hoeveel en wat voor partijen maken er op dit moment al gebruik van de dienst?

“Momenteel maken 4 partijen gebruik van DBS. Dit betreft Ziggo, Dienst Publiek en Communicatie (DPC) en een tweetal organisaties uit de financiële sector. Op verzoek van deze klanten maken we hun bedrijfsnaam niet bekend. De huidige klanten van DBS zijn ook registrar. Daarnaast hebben diverse partijen interesse getoond in de dienst.”

Welke prijskaartje hangt er aan de dienst?

“DBS wordt via de .nl-registrars verkocht. Zij bepalen de uiteindelijke verkoopprijs van het product. De prijzen van DBS zijn voor de registrars beschikbaar op de registrarssite.”

Is de verwachting dat de dienst op zichzelf rendabel wordt of is deze puur bedoeld om het internet veiliger te maken?

“We zijn begonnen met DBS omdat we het internet veiliger willen maken. Het is de bedoeling dat de dienst uiteindelijk zijn eigen kosten draagt.”

Wordt de dienst ook via .nl-registrars aangeboden?

“Ja, de dienst wordt via de registrars aangeboden. Iedere registrar is in de gelegenheid om de dienst te verkopen. We zijn met meerdere registrars in gesprek om ze te ondersteunen in de verkoop van DBS. De registrars reageren positief op DBS. Het levert ze onderscheidend vermogen op en ze zijn hierdoor in staat een bijdrage te leveren aan een veiliger internet. We moedigen de registrars ook aan hierover contact met ons op te nemen zodat we ze kunnen ondersteunen met de verkoop van DBS.”

Is er nog iets anders dat interessant is om te vertellen over de dienst?

“We hebben twee versies van DBS; DBS Web en DBS Feed. DBS Web is een webapplicatie die gebruikers middels een workflow ondersteunt in de afhandeling van gevonden resultaten. De workflow kan een gebruiker zelf instellen. DBS Feed levert een XML aan met de gevonden resultaten.
De meeste registrars zijn geïnteresseerd in DBS Feed omdat dit als bron kan dienen voor de klantportaal dat ze hebben richting hun klant.

Ook zijn we op dit moment bezig met het ontwikkelen van een profiler die later dit jaar toegevoegd wordt aan de dienst. Op basis van een analyse geven we hierbij een kwalificatie van de website. Hierbij geven we dan onder andere aan of de kans groot is dat de gevonden website een phishingwebsite is. Dit maakt het voor de gebruikers van DBS eenvoudiger om te bepalen welke websites schade op kunnen leveren.”

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.