Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

De toekomst van gamehosting: De huidige problematiek

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 21 januari 2007 23:40 uur

Gezien de huidige markt, een markt die is verzadigd door kleine gamehosters en een aantal grotere partijen, is de vraag niet of de markt gaat veranderen, maar wanneer.

De huidige situatie

Op dit moment varieert de kwaliteit van de dienstverlening van gamehosters van uitmuntend tot verschrikkelijk slecht. Het probleem is dat de meeste games kunnen worden gehost door een ieder met enig verstand van servers wat resulteert in gamehosters zonder enig verstand van zaken van bedrijfsvoering en techniek, die hun servers zo vol mogelijk proberen te krijgen om winst te maken. De meeste hosting bedrijven starten daarom ook als een kleine prive projecten en een enkeling bestaat na 3 jaar nog en nog een kleiner deel groeit uit tot een professionele onderneming met een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening.

Automatisering & onkunde

Telkens meer komen er controle panelen bij voor gamehosting, die het mogelijk maken om de installatie van gameservers vrijwel volledig te automatiseren en het zo voor hosters die zich niet gespecialiseerd hebben in gamehosting, zoals dedicated aanbieders, om hun klanten ook gamehosting aan te bieden. Dit heeft tot rechtstreeks gevolg dat de drempel om een gamehosting bedrijf te beginnen verder verlaagt wordt.

Wie enige gemoedsrust wil doet er beter aan om gameservers van een professionele gamehoster weder te verkopen, gezien dat geen technische kennis vereist. Wie toch besluit om in eigen beheer gamehosting aan te bieden en daarvoor een volledig geautomatiseerd controle paneel gebruikt, loopt al snel tegen de lamp als er een probleem ontstaat dat niet via het controle paneel kan worden opgelost. Dan heb je een probleem…

Veel gamehosting controle panelen staan het toe dat er ongelicenseerde, dus illegale, voice servers, zoals Ventrilo 2.1.4 of Teamspeak worden gebruikt. In het geval van Teamspeak, is de gamehoster zelf verantwoordelijk om de licenties te regelen. In het geval van Ventrilo, is er een licentiecode nodig om te draaien, echter is dit pas sinds versie 2.1.4. Een professionele gamehoster betaald netjes de licentiekosten. Het gros van de kleine minder professionele gamehosters die het merendeel van de markt uit maken doet dat niet.

Het probleem

De problemen zoals die er op dit moment naar mijn idee zijn:

Slechte dienstverlening door het ontbreken van professionaliteit in startende ‘bedrijven’.
Slechte dienstverlening door het gebruik van gamehosting controle panelen
Licentie problemen: illegale gamehosters die op die manier hun kosten reduceren

In het tweede artikel dat binnenkort op ISPam.nl zal worden gepubliceerd, zal ik de oplossingen voor de huidige problematiek schetsen.

Geschreven door Stijn Koster van i3D.net (in het Engels), door mij met toestemming van de auteur naar het Nederlands vertaald en gepubliceerd.

Wie het orginele Engelse artikel wil lezen kan hier terecht.

Alexander, 22 januari 2007 4:33 pm

Tsja, dat met die controle panelen is bij alles zo. Echter moet je die panelen daar niet de schuild van geven, waarom zou een gamehoster continu zelf aan het scripten moeten en het wiel opnieuw moeten uitvinden?

Stewie, 22 januari 2007 5:05 pm

Het probleem is niet het "controlpanel", het probleem is de persoon die het gebruikt, de persoon achter een bedrijf die zonder kennis een toko begint.
Er is een oplossing voor dit probleem, maar die staat in deel 2, die zal Arnout binnenkort nog publiceren op iSpam ;)

Als je hem al wilt lezen, staat deze in het Engels op: http://stewie.biz/WordPress/2007/01/16/the-future-of-online-games-2/

Jayvd, 26 januari 2007 6:57 am

Na lezen van het artikel vraag ik me eigenlijk af wat je probeert te bereiken ermee?

Geef je inderdaad gelijk dat er behoorlijk wat hosters bezig zijn de markt te verpesten door onkundigheid, maar wat begin je der tegen?

Je kan ze niet dwingen te stoppen, ze hebben al het goedrecht van bestaan. Klanten zullen uiteindelijk toch bij ze weggaan als het blijkt het het rotzooi is.
De echte gamers die niet voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten is meestal vrij kritisch.

En trouwens, een groot deel van deze hosters staat gecolocate bij jullie...

Someone, 28 januari 2007 9:44 pm

"Quote: In het geval van Ventrilo, is er een licentiecode nodig om te draaien, echter is dit pas sinds versie 2.1.4. Een professionele gamehoster betaald netjes de licentiekosten. Het gros van de kleine minder professionele gamehosters die het merendeel van de markt uit maken doet dat niet."

Waarom verbaasd het mij niks dat deze opmerking uit de mond van bovenstaande schrijver komt? Zoals de gemiddelde (gameserver)hoster weet is het zo goed als onmogelijk een licentie voor Ventrilo te bemachtigen, omdat de toegangsdrempel zo ontzettend hoog ligt. Zoals we gewend zijn vindt de schrijver van het artikel het kostelijk om zijn kleinere concurrent met zulke opmerkingen 'zwart' te maken. ("alleen professionele gamehosters hebben een licentie", en laat i3d nou net 1 van de 3 hosters in nederland zijn met een licentie!)

Stewie, 28 januari 2007 9:53 pm

Er zijn voldoende resellers van Ventrilo voiceservers om het legaal aan te bieden. Kleine moeite, kost wat geld, heb je echter ook wat voor.

  • Pingback: De toekomst van gamehosting: Een oplossing · ISPam.nl

  • Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.