Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Enterpriseklanten: ‘Mijn cloudprovider begrijpt me niet’

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 9 juli 2015 08:00 uur

Mijn provider begrijpt me niet. Volgens marktanalist Forrester is dat een groot probleem: grote bedrijven geven aan dat cloudproviders helemaal niet snappen wat de behoeften zijn van zo’n bedrijf. Liefst 60% van de bedrijven die Forrester wereldwijd onderzocht in het kader van een recent verschenen rapport, geeft aan dat cloudproviders achterblijven in daadwerkelijk operationeel support op cloudomgevingen, maar ook zwaar in gebreke blijven als het gaat om ‘compliancy’. Het rapport is gepubliceerd onder de alleszeggende titel ‘I’m just another account. My provider doesn’t know me or my company’. Au.

Om met dat laatste te beginnen: compliancy is iets dat bijvoorbeeld system integrators en grotere IT-dienstverleners wel kennen. Binnen vrijwel alle industrieën gelden specifieke regels waaraan IT moet voldoen, op gebied van bijvoorbeeld security, dataopslag of rapportage. Uit het onderzoek van Forrester – maar ook Gartner legde de vinger al eerder op deze zere plek – hebben veel cloudproviders of geen kennis van deze compliancyregels of ze hebben er geen oog voor, onder het motto dat cloud nu eenmaal een gestandaardiseerd product is. Cloudproviders hebben een natuurlijke neiging om de verantwoordelijkheid voor compliancy bij de klant neer te leggen, daar waar traditionele IT-partijen wel bekend zijn met deze modellen en het vaak hebben opgenomen in de leveringsstandaarden voor bepaalde diensten.

Dit heeft vooral nog te maken met het feit dat cloud nog erg in de kinderschoenen staat. Het is booming, maar nog lang niet volwassen. Erger is de klacht van bedrijven over de services en de kosten van clouddiensten. Forrester ondervroeg 275 bedrijven en alle 275 (!) gaven aan dat hun organisaties negatieve ervaringen hadden met een gebrek aan informatie bij ‘outages’ (gebrekkige rapportages) en onverwachte kosten. De helft heeft het gevoel dat de provider het eigenlijk niets interesseert of de klant tevreden is of dat de wensen en –eisen naar behoren zijn ingevuld. Veel bedrijven geven daarbij aan geen idee te hebben waar voor ze eigenlijk precies betalen.

Waar zit het probleem nu precies? Zoals altijd: aan twee kanten. Zoals gezegd: cloud is nog relatief nieuw. Veel cloudproviders zijn echt nieuwe bedrijven. Jong, soms erg onervaren en zeker op het gebied van legacy IT. Dat is hun wereld niet. Maar cloud gaat niet alleen om native cloud-applicaties bij grote bedrijven: die hebben allemaal legacy. Applicaties die nu op dure, eigen infra draaien met specifieke service levels. De uitdaging voor cloudproviders is om die omgevingen veilig naar cloud te brengen, met alles erop en eraan, ook de service level agreements die bij die applicaties horen. Dat is nog een onbekend fenomeen in cloud. Hier gaat gij de cloud veel verder dan het simpel beschikbaar stellen van capaciteit en dat is precies wat de meeste IaaS- en PaaS-leveranciers doen. Maar bedrijven willen meer dan alleen capaciteit. Die willen services, tegen geldende service levels op alle onderdelen. Er zit dus een gat tussen het verwachtingspatroon van de enterpriseklanten en de providers.

Daar ligt vooralsnog de grootste uitdaging voor de gehele branche: maak duidelijk wat de cloud precies is en wat niet. Dat is de eerste stap in het volwassen maken van de cloud.

David, 9 juli 2015 11:37 am

Nou, andersom net zo goed. Je probeert een goedkope online dienst aan te bieden, waar je genoeg geld aan overhoudt. Vervolgens komen de 60 pagina's inkoopvoorwaarden die je moet nalezen en verder moet onderhandelen. Want: Jij moet volledig auditbaar worden, al je leveranciers moeten auditbaar worden!!, je moet voldoen aan SLA, je moet security rapportages leveren, jij tekent voor volledige verantwoordelijkheid + boetes, jouw verkoopvoorwaardes vervallen plotseling ... En van welk geld moet dat allemaal uitgezocht worden? Want ze gaan je niet betalen voor deze juridische last (die vaak 10x groter is dan wettelijk nodig). Voor onder de 3k per jaar omzet.

Het is dus niet genoeg om goede verkoopvoorwaarden en iso27k1 te hebben. Je kan het niet goed doen als online leverancier.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.