Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Microsoft Azure verhoogt prijzen in euro’s vanaf 1 augustus 2015

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 7 juli 2015 08:00 uur

Microsoft heeft aangekondigd de prijzen van de Azure cloud en de Azure marketplace in Europa met 13% te verhogen per 1 augustus, meldt blogger Aidan Finn. Dat is een logische stap, gezien klanten die op dit moment in euro’s de clouddiensten van Microsoft afrekenen door de lage euro-dollar wisselkoers ongeveer 20% minder betalen voor exact dezelfde diensten.

Als reden voor de prijsverhoging noemt Microsoft: “to more closely align with prices in most markets”. Dat is te begrijpen want voor een “Standaard D1” virtual machine met 1 core, 3,5GB RAM en 50GB SSD betaal je nu in euro’s €88,10 per maand (€0,119 per uur), terwijl er in dollars 118,30 per maand (0,159 dollar per uur) moet worden afgerekend.

Op basis van de huidige dollar-euro wisselkoers (1 euro is 1,10 dollar) betekent dit dat een klant die in euro’s betaalt, omgerekend maar 96,91 euro per maand betaalt voor dezelfde server waar een klant die in dollars afrekent 118,30 dollar per maand voor betaalt.

Wanneer de prijzen onveranderd zouden blijven, zal dat tot onbegrip leiden van klanten die in dollars afrekenen en klanten die in dollars afrekenen zouden er voor kunnen kiezen om ook in euro’s af te rekenen, waardoor ze een stuk minder betalen.

Klanten die in euro’s betalen, zijn overigens nog niet eens zo slecht af met een prijsverhoging van 13%. De prijzen van Microsoft Azure cloud en marketplace stijgen per 1 augustus met maar liefst 26%.

Het is niet te verwachten dat de prijzen bij concurrenten Google Cloud Platform of Amazon Web Services ook zullen stijgen. Daar is het namelijk alleen mogelijk om in Amerikaanse dollars af te rekenen, waardoor de prijs in euro’s automatisch meebeweegt met de euro-dollar koers.

Advanced Poll

Is de prijsverhoging van Microsoft Azure acceptabel?
Bekijk resultaten

azure-prijzen

Dennis Wijnberg, 7 juli 2015 1:12 pm

Ik ben dan gelijk heel nieuwsgierig of het bewust op dit moment wordt aangekondigd, zo kort voor (of in) de vakanties. Dit zag je natuurlijk al tijden aankomen, maar juist nú melden maakt dat je klanten geen tijd hebben om het weg te migreren i.v.m. onderbezetting en worden berichten (facturen, aankondigingen) slechter gelezen. Trucje wordt ook vaak uitgehaald bij wijzigen van algemene voorwaarden.

Je zou denken dat dit toeval is, maar bij dit soort organisaties is helemaal niets 'toevallig', vrees ik.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.