Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Hoog opgelopen conflict tussen LeaseWeb en Easynet

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 28 november 2008 08:03 uur

Sinds woensdagavond was het ineens niet meer mogelijk om apparatuur in of uit de LeaseWeb suite in het Easynet datacentrum te halen.

Conflict tussen LeaseWeb en Easynet
LeaseWeb Managing Director laat ISPam.nl weten dat er een geschil is op directieniveau tussen LeaseWeb en Easynet dat zich nu al een klein jaar voortsleept. De boycot van EasyNet was echter niet aangekondigd en Zwinkels zegt dan ook volledig overrompeld te zijn door de actie van EasyNet.

Ook zegt Zwinkels zich sinds de boycot er persoonlijk te hebben ingezet om het management van EasyNet te spreken, maar ondanks alles stelt hij geen beslissingsbevoegd persoon aan de lijn te hebben gekregen. Zwinkels stoort zich er dan ook aan dat er geen overleg met de Nederlandse organisatie van EasyNet mogelijk is.

Contractbreuk, inefficiëntie en woekerprijzen
Het geschil zelf bestaat uit drie verschillende kwesties. Allereerst is er een verschil van mening over de overeenkomst. In 2006 zou er contractueel zijn vastgesteld dat LeaseWeb zou kunnen uitbreiden met 125 extra footprints binnen het Easynet datacentrum.

Vanwege capaciteitsproblemen in het Easynet datacentrum op het gebied van stroom en koeling, werd die mogelijkheid vooruitgeschoven. In 2007 werd in opnieuw een intentieverklaring vastgelegd dat in april 2008, nadat Easynet haar stroomvoorziening zou hebben uitgebouwd, de 125 extra footprints beschikbaar zouden komen. Toen het zover was liet Easynet echter weten dat de uitbreiding gebruikt zou gaan worden voor Easynet moederbedrijf BSkyB, en dus niet voor LeaseWeb beschikbaar was.

De tweede kwestie gaat over het feit dat Easynet volgens Zwinkels geen noemenswaardige stappen onderneemt om de Power Usage Effectiveness (PUE) van het datacentrum te verbeteren. LeaseWeb wil Easynet daar ook bij helpen en van waardevolle informatie voorzien hoe dat beter kan. Er zijn naar aanleiding van gesprekken ook coldcorridors aangelegd. Maar er kan meer ondernomen worden om de PUE om laag te brengen vindt Zwinkels. Voor LeaseWeb is energie efficiëntie een belangrijke onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De derde kwestie is de disproportionele doorberekening van de stroomkosten. Doorberekening van stroomkosten is geen probleem voor LeaseWeb, maar Easynet zou exorbitante marges willen maken op de stroomkosten.

Disproportioneel hoge facturen
Hier zou dan ook de directe aanleiding voor de boycot van Easynet in zitten. Zwinkels stelt dat de facturen van Easynet betaald te hebben, maar over bepaalde disproportioneel hoge facturen was nog discussie. Donderdagavond heeft LeaseWeb de facturen alsnog betaald zodat klanten weer apparatuur in en uit de suite van LeaseWeb in het Easynet datacentrum kunnen halen

Een half jaar geleden zou LeaseWeb al hebben voorgesteld om een mediator in te schakelen, om het conflict op te lossen. Echter is Easynet daar niet op ingegaan. Daarom overweegt LeaseWeb in een kort geding tegen Easynet te starten, maar Zwinkels hoopt dat het geschil alsnog kan worden beslecht in een goed onderling overleg.

Update 29 november 10:30 uur:
In een reactie laat Easynet marketingmanager Cathy van de Garde weten niet inhoudelijk op de kwestie in te willen gaan, omdat het om een zakelijk geschil tussen Easynet en LeaseWeb gaat. Wel stelt Van de Garde dat Easynet het niet kan accepteren dat grote factureren niet betaald worden en dat daar al lange tijd gesprekken met LeaseWeb over waren. Daarnaast is er met de genomen maatregel geprobeerd om de klanten van Leaseweb zo min mogelijk hinder te laten ondervinden van het geschil.

Update 2 december 8:00 uur:
In een aanvullend schriftelijk statement voegt Easynet het volgende toe:

Het gaat hier om een verschil van inzicht over afspraken over de dienstverlening van Easynet aan Leaseweb, waarover beide bedrijven reeds lange tijd in overleg zijn. In tegenstelling tot wat Leaseweb in de media beweert zijn hierbij wel degelijk contacten op directieniveau geweest. Tot op heden hebben deze contacten helaas nog niet geleid tot een oplossing. Easynet spreekt echter de hoop en de wil uit dat beide partijen op korte termijn alsnog tot een oplossing komen.

Easynet wenst te benadrukken dat het bedrijf zich altijd houdt aan haar contractuele afspraken. Dus ook jegens Leaseweb, zowel op het gebied van facturatie, als service level-afspraken en maatregelen bij betalingsachterstanden. Easynet zal er overigens alles aan doen om de nadelige gevolgen voor klanten van Leaseweb zoveel mogelijk te beperken.

Tenslotte reageert Easynet graag op uitingen van Leaseweb in de media dat Easynet te weinig zou doen om haar datacenter energie-efficiënter te maken. Easynet streeft voortdurend naar innovatie en heeft het afgelopen jaar grote investeringen gedaan in een nieuw efficiënt energiecentrum voor haar datacenter op Schiphol-Rijk. Eind oktober werd dit nieuwe energiecentrum officiëel geopend. Op jaarbasis zal het energieverbruik van het datacenter hierdoor afnemen met 2.574.153 kwh.

rob, 28 november 2008 8:26 am

"exorbitante marges willen maken op de stroomkosten."

In nederland mag je toch geen winst maken op electriciteit?
als je 18 cent per Kwh betaald moeten je klanten ook
18 cent per Kwh betalen.

Punica, 28 november 2008 8:44 am

Wat is punt 2 nou weer voor een onzin punt, als Easynet daar niet aan mee wil werken moeten ze dat lekker zelf weten, dan moet LSW maar een DC zoeken wat een betere PUE heeft.

Voor de rest erg vervelend en vooral erg mager dat er geen contact te krijgen is met het management van easynet.

Martijn Groenleer, 28 november 2008 10:09 am

Menig klant zal het niet prettig vinden om gedwongen te moeten verhuizen. Maar ik denk dat menigeen liever verhuisd dan dat men nogmaals ervaart dat men geen uitbreidingen mogen plaatsen of hun apparatuur niet mogen ophalen.

Voor het zelfde geld had EasyNet besloten om de volledige dienstverlening op te schorten door bijvoorbeeld de stroomtoevoer af te sluiten. Het is een mogelijkheid indien de openstaande bedragen te groot worden.

Sebastiaan Stok, 28 november 2008 11:06 am

"oen het zover was liet Easynet echter weten dat de uitbreiding gebruikt zou gaan worden voor Easynet moederbedrijf BSkyB, en dus niet voor LeaseWeb beschikbaar was."
Nee dat is leuk om te horen zeg, krijg te horen dat je achter net vist terwijl ze het wel hadden overeengekomen!

Ze doen hun naam niet echt eer aan :')
"Easynet" - not so Easy

Paul, 28 november 2008 11:47 am

Om precies deze reden hebben wij een aantal jaren geleden Easynet al verlaten.

Arjan Bijnen, 28 november 2008 12:13 pm

En wat is de reden om met een dergelijk bericht naar buiten te komen? Om er zelf beter van te worden en Easynet een slechtere naam aan te doen? Vindt het erg verstandig van Easynet dat ze in deze zwijgzaam zijn en Zwinkels maar laten roepen.

Thomas Lobker, 28 november 2008 12:19 pm

Arjan, ik denk eerder om speculaties te voorkomen. Op het moment dat klanten geen apparatuur meer mogen in- of uitvoeren verlies je het vertrouwen van klanten. Je kunt dan beter open kaart spelen.

gerwin, 28 november 2008 12:23 pm

Ik vind het belangrijk dat dit naar buiten komt. Dit is niet de eerste keer dat ze dit doen. Ze hebben ons ook weg "gepest" bij Easynet met verhogingen en dit dan vervolgens ook nog met terugwerkende kracht terug proberen te vorderen.
Vooral die account manager Bo is een fluim eerste klas (sorry)...

Jeroen, 28 november 2008 1:01 pm

Ik denk ook dat dit een wegpest actie is.
BSkyB wil het dc voor zichzelf hebben vermoed ik zo.

Khalid, 28 november 2008 6:43 pm

EasynetNIET doet dit bewust. ze NAAIEN iedereen die ze kunnen naaien

X.
allemaal oplichters. ze beloven alles maar komen niks na.
flapdrollen :)

Sebastiaan Stok, 28 november 2008 10:44 pm

Leuk dat je zo uitlaad maar zullen we het beperken tot het onderwerp zelf en niet de klachten richting Easynet ^o)
Een beetje onderbouwing zou ook wel leuk zijn...

Maar ik ben de beheerder niet, dus kan ik hier geen uitspraken over doen ;)

Khalid, 29 november 2008 2:16 pm

in de afgelopen 2 jaar heeft EasynetNIET 70% van haar klanten op deze manier naar buiten gewerkt. contracten werden voor het einde van de periode opengebroken (volgens de voorwaarden mogen ze dat.....) per footprint euro 100 duurder en stroom werd 2 x duurder. ook daarbij kreeg je de melding take it leave it.

er zijn een aantal partijen die dit niet hebben geaccepteerd. Die werden op een andere manier terug gepakt. Fibers kapot, stroom storingen, airco's uitzetten, te hoge temperaturen, niet de mogelijk bieden om fibers te vervangen, gereserveerde ruimte om te groeien verkopen aan iemand anders en ga zo maar door.

Internetworx
Euroaccess
Coloprovider
Sitebytes
rokscom
nu Leaseweb

Al deze bedrijven vertellen individueel het zelfde verhaal
dan zal er toch zeker een kern van waarheid in zitten.

EasynetNIET heeft 1 regel. eenrichtingsverkeersregel.

Sebastiaan Stok, 29 november 2008 2:20 pm

Oke dan is het duidelijk :)
Zielig dat je op die manier mensen moet behandelen als je zelf je eigen DC weer wil gebruiken.

Zeg het dan gewoon!
En gaat niet dit soort kinderachtige praktijken uitvoeren.
Als ze mij die mogelijkheid niet geven klaag ik ze gewoon aan op ernstige nalatigheid.

Punica, 29 november 2008 2:32 pm

Bewust stroom / aircostoringen creeeren, geloof je het zelf verder nog ?

Over Euroaccess ga ik niet eens beginnen.

DreamHost.nl, 29 november 2008 5:52 pm

Als er meerdere partijen dezelfde problemen hebben ondervonden zal er toch wel ergens iets waar zijn, lijkt me...

  • Pingback: Leaseweb/Easynet perikelen - Pagina 7 - webhostingtalk.nl

  • Khalid, 30 november 2008 2:38 pm

    Punica : zoek eens op webhostingtalk Easynet temperatuur.
    die is altijd te hoog en niet alleen bij Leaseweb. De airco's in de ruimte geven altijd rond de 25 graden aan dus in de koude gangen was het 25 - 30 graden.

    In de eigen ruimte van Easynet was het altijd rond de 20 graden (koude gangen)

    maar goed, 5 x het zelfde verhaal tegen 1 ontkenning.

    Easynet kan wel facturen sturen maar als Leaseweb ze betwist heb je dus een zakelijk conflict. Als Easynet dit pas wilt oplossen na betaling is het 1 richtingsverkeer. Het voortel om een bemiddelaar aan te stellen is een heel goed en reeel voorstel van Leaseweb. Eigenlijk is een soort geschillen commissie voor ICT Branche helemaal niet zo'n slecht idee want betwistingen komen met regelmaat voor.

    Handrik, 1 december 2008 8:35 am

    Toch verontrustend. Ik hoor vaker verhalen dat Leaseweb slecht van betaling is...

    Ahmed, 1 december 2008 11:35 am

    Het gedrag wat Easynet vertoont is bij vele bekend van toen het net door BSkyB werd overgenomen. Velen moesten in kort tijdsbestek hun cages of suites verlaten, zonder mogelijkheid tot verlenging, sommigen werden er echt uitgepest.

    Ook dit lijkt echt op het wegpesten van Leaseweb uit Easynet, zodat alles lekker gebruikt kan worden door BSkyB. En Khalid heeft gelijk wat betreft die mannetjes die er bij Easynet rondlopen, stuk voor stuk uitschot.

    De goede oude tijd met Frans van Lookeren zijn allang vervlogen.

    Khalid, 1 december 2008 6:21 pm

    Sommige van de security zijn goed, oud engineers zijn O.K.
    daar hoor je ook het een en ander over.

    oh ja Edward lindgreen hoort ook in het rijtje van het uitschot bij EasynetNIET.

    rob, 2 december 2008 1:12 am

    @ Ahmed op 1 december 2008 om 11:35

    Frans met z'n mooie Kitcar

    Khalid, 2 december 2008 1:14 pm

    frans met z'n truien ala bill cosby

    Ahmed, 3 december 2008 12:55 am

    Frans met zijn offertes van 10 racks + 100 Mbit bij een pak Omo..ahha.

    rob, 3 december 2008 7:46 am

    Frans zit nou in de W&S sector,
    www.pridecompany.nl
    misschien dat hij daar ook zulke mooie deals kan maken
    mocht je personeel zoeken.....

    rob, 3 december 2008 7:48 am

    Hij heeft zelfs een TV Spotje met zijn kitcar.
    http://player.formevideo.nl/ig567cnr/

    DreamHost.nl, 3 december 2008 8:40 am

    Kan het nu even weer back-on-topic?
    Wat heeft Frans met een LeaseWebEasyNet conflict te maken... niets toch?

    Ahmed, 3 december 2008 12:05 pm

    @Dreamhost : Ja en ? Als je niks nuttigs te melden hebt, hoef je dat ook niet te doen hoor.

    DreamHost.nl, 3 december 2008 12:40 pm

    @Ahmed: Wellicht even in de spiegel kijken en dat zelfde nog eens herhalen.

    fonteine, 22 juni 2009 9:46 am

    Ik ben al jaren klant van wirehub dat nu onder Easynet hangt en heb de laatste 2 jaar continue storingen met het email account, gebeurt altijd tijdens het weekend en dan zero support. Aan de telefoon wordt je afgewimpeld door een dochter firma en dan zit je wederom 2-3 dagen zonder mail.

    Lennie, 22 juni 2009 2:15 pm

    @fonteine Ja, Easynet/Wirehub e-mail has gone to shit, daar ben ik ook wel achter. Support is er niet en spam-/virus-filtering is slecht. Voor het opzeggen is het ook lastig om de administratie te pakken te krijgen, handig.

    Arno, 26 juni 2012 4:41 pm

    Haha, Ja dat waren nog een tijden met die Frans van Lookeren. Om te verkopen hing hij om de vijf minuten aan de lijn. Waren er klachten dan verstopte hij zich in het datacenter. Prutser. Wij hadden een rechtzaak tegen easynet en Frans van Lookeren drukte zijn snor en verdomde het om de waarheid te spreken. In de werving en selectie? Die vent weet niet wat werken is evenals heel dat easynet. Volgens onderstaand bericht zal Frans van Lookeren ook nooit meer hoeven te werken en kan hij zich bezighouden met zijn kitcar en het brijen van bill cosby truien Ahmed.

    http://www.iol.co.za/news/south-africa/fight-to-pry-tycoon-s-estate-from-girlfriend-1.435390#.T-nIVhf3h8E

    Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.