Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

EuroAccess netwerk in Belgie down door conflict met RealROOT

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 1 februari 2007 17:08 uur

Het Belgische deel van het EuroAcces netwerk is vanaf gisteren middag 13:50 uur down. Al snel bleek dat deze downtime niet van technische aard was, maar dat de routers van EuroAccess in Interxion Antwerpen waren uitgeschakeld door een derde partij. Al snel viel de naam van de Belgische ISP RealROOT in wiens rack de routers waren gecoloceerd.

Op webhostingtalk.nl reageerde een medewerker van RealROOT hierover als volgt:

Ik denk dat Euro-access eerst eens moet leren zijn facturen bij ons te betalen… ik denk dat de problemen zeer snel opgelost KUNNEN worden indien er enige betalingsmogelijkheden zich voordoen…

Een medewerker van EuroAccess reageerde hier als volgt op:

haha Die is Leuk

Volgens het contract heb jij een paar verkeerde facturen gestuurd.
Dit is gemeld bij Wim, Inez, Cain, Kriss, Jorne maar niemand die reageerd.
Telefonisch geef je toe dat het niet klopt en dat je alles gaat oplossen, maar je doet niks.

Ik kan je zo onderuit halen door hier alle emails te posten maar ik wil mij niet verlagen tot dat niveau.

het lijkt mij dat er een andere oorzaak is :

Realroot sluit een contract met Euroaccess. Realroot besluit weg te gaan in Brussel en en wilt prijzen verhogen in Antwerpen. Euroaccess gaat niet accoord en wilt het contract uitdienen.
Realroot reageerd niet. Gooit de boel offline met de hoop dat klanten overstappen waardoor Euroaccess wel wel zal gaan.

Kom je contracten na. Interxion en prijs afspraak LCL

Om meer schade te voorkomen lijkt het mij verstandig om alles weer aan te zetten en de verdere Bitch fight buiten WHT te doen

De routers werden echter niet weer aangezet en het netwerk van EuroAccess in Belgiƫ bleeft derhalve ook down. Op zowel fora en IRC werd er druk over de kwestie gespeculeerd en iedereen heeft wel een mening over de kwestie of is zelf gedupeerd.

Hierna heb ik zowel contact gehad met een medewerker van RealROOT als een medewerker van EuroAccess. De verhalen die ik van beide kanten heb gekregen lopen enigzins uiteen.

Beide partijen stellen dat RealROOT van plan was om de overeenkomst eenzijdig te verbreken. Door een medewerker van RealROOT wordt gesteld dat dit al ruim 3 a 4 maanden van te voren is gemeld, volgens een medewerker van EuroAccess is deze verbreking van de overeenkomst amper twee weken van te voren gemeld. Uiteindelijk is de stroom er gisteren afgegaan bij de routers van EuroAccess in Belgie.

Verder zou er ook nog een conflict zijn over een factuur, een (tussentijdse) prijsverhoging en stelt EuroAccess dat RealROOT het colocatie contract had moeten uitdienen.

Wat er nou precies aan ten grondslag ligt, wie er gelijk heeft, bij wie de schuld van dit alles ligt. Ik weet het niet. Wat wel duidelijk is dat door EuroAccess en/of RealROOT er een heleboel partijen zijn gedupeerd en onnodig (lang) down zijn geweest.

EuroAccess heeft in samenspraak met elke individuele gedupeerde klant een oplossing gezocht en zodoende zijn zo goed als alle servers die down waren nu weer in de lucht. Sommigen zijn ondergebracht bij andere Belgische ISP’s, anderen zijn naar Amsterdam verhuisd en weer anderen zijn zelf naar Antwerpen gereden, hebben hun servers opgehaald en hebben zelf een nieuwe locatie gevonden voor hun servers. Daarmee heeft de problematiek toch nog enigszins een goed einde gekregen.

Het laatste woord zal hier nog niet over zijn gezegd en het is niet onwaarschijnlijk dat er binnenkort verdere ontwikkelingen zullen plaatsvinden. Het zij in de relatie EuroAccess versus RealROOT, danwel EuroAccess en de gedupeerde klanten, waarvan je er donder op kan zeggen dat die het er niet bij zullen laten zitten.

EuroAccess netwerk in Antwerpen, Belgie

Arjan Bijnen, 1 februari 2007 5:52 pm

Ik geloof dat wij wel enkele malen na zullen denken voordat we klant bij RealROOT zullen worden. Enkel maar om dit soort conflicten te verkomen. Aan de ene zijde heeft partij 1. de plicht om facturen te betalen maar heeft partij 2. de plicht om deugelijk te factureren.

Als RealROOT daadwerkelijk alles onterecht uitgeschakeld heeft lijkt het mij verstandig dat EuroAccess stappen onderneemt en RealROOT een dagvaardiging tegenmoed zend....

Randy ten Have, 1 februari 2007 7:02 pm

Waarom inkopen bij een reseller van een reseller van een reseller. Colocate je spul gewoon rechtstreeks bij de housingprovider!

Valentijn, 1 februari 2007 7:33 pm

@Arjan Bijnen Februari 1st, 2007 5:52 pm
Ik geloof dat wij wel enkele malen na zullen denken voordat we klant bij RealROOT zullen worden. Enkel maar om dit soort conflicten te verkomen. Aan de ene zijde heeft partij 1. de plicht om facturen te betalen maar heeft partij 2. de plicht om deugelijk te factureren.

##############

Het is toch heel duidelijk, klant komt zijn verplichtingen niet na en leverancier sluit af (realroot). Als jij na zou moeten denken of je bij realoot gaat staan omdat ze afsluiten als je niet betaald betekent dat dus dat je van plan bent je leverancier niet op tijd te betalen.

Dan zou ik (en waarschijnlijk velen anderen) jou niet als klant willen hebben.

Pieter, 1 februari 2007 9:39 pm

Ben ik blij dat ik gelukkige op een niet getroffen server sta want mijn eigenste host heeft ook een aantal servers in dit netwerk staan. Maar deze zijn netjes allemaal overgebracht.

Door die problemen verwacht ik wel dat mijn nieuwste site vertraging heeft opgelopen daar mijn host de domeinnaam nog niet heeft geregeld. Ik vermoed dat ze het te druk hadden met de verhuis en vergeef hen dit dan ook volledig.

Maar ik kan me voorstellen dat er andere zijn waar de schade groter kan zijn. Ik hoop dan ook dat deze schade vergoed kan worden en dit door de juiste partij.

ccchosting, 3 februari 2007 10:45 am

Zo zi je maar weer dat toch niet iedereen een seriuze bedrijfsvoering heeft.
Dit probleem had men kunnen verwachten en er was tijd genoeg om naar andere alternative te zoeken.

shame you euro acces.

InterIP Networks BV, 5 februari 2007 2:02 pm

Dom van EuroAccess dat ze het zover hebben laten komen. Als ze nu gewoon alle facturen hadden betaald en later hadden uitgevochten welke facturen wel en welke facturen niet terrecht waren dan had het niet zo ver hoeven te lopen. Nu is EuroAccess per definitie de verliezer omdat hun klanten geen boodschap hebben aan een zogenaamde onterrechte afsluiting.

Hostingpower Internet Services, 5 maart 2007 1:31 pm

Het is zeker niet netjes van beide partijen om dit zo uit te vechten. Voor zoiets kom je samen en bespreek je op een juist wijze. Facturen betaald of niet, dit breng je dan voor het gerecht en vecht je daar uit. Nu zijn er een hoop gedupeerde die er niks mee te maken hadden. Wij wensen alle gedupeerde veel succes met het vinden van een nieuwe ISP of een oplossing!

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.