Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Terugblik HostingCon Global 2015 met i3D.net, SpamExperts, phoenixNAP, Interxion, Realtime Register en BSU.GROEP

  • Door
  • Redactie
  • geplaatst op
  • 4 augustus 2015 08:00 uur

Het kan je niet ontgaan zijn, vorige week vond HostingCon Global USA plaats. Wij vroegen de Nederlandse delegatie die hierbij aanwezig was, wat zij van het evenement vonden. Met dank aan Bas Kling van i3D.net voor het verzamelen van de quotes.

Martin Wielomski, Manager Business Development EMEA phoenixNAP

HostingCon; de grootste Noord-Amerikaanse beurs voor hosting, IaaS- en cloudproviders vereist waarschijnlijk geen introductie, maar wat het dit jaar bijzonder maakte was de sterke Nederlandse aanwezigheid. Alhoewel niet iedereen als sponsor aanwezig was, waren er toch bijzonder veel vertegenwoordigers van de Nederlandse hostingindustrie aanwezig. Zo kwam ik op de beursvloer collega’s tegen van Evoswitch, AMS-IX, i3D.net, DINL, LeaseWeb, SpamExperts, Interxion en Cloudsuppliers.net.

Zoals gewoonlijk is het HostingCon-programma rijk aan educatieve sessies, presentaties en discussiegroepen. Opmerkelijk is dat, hoewel er elke avond wel een gesponsord feestje was dat tot laat in de nacht doorging, er toch enorm veel bezoekers en deelnemers aanwezig waren bij het educatieve deel van HostingCon-programma’s vroeg in de ochtend.

PhoenixNAP heeft dit jaar, naast het beroemde jaarlijkse bar-crawl event, ook aan 3 educatieve sessies deel genomen. Zo heeft William Bell, VP Products bij PhoenixNAP, een workshop geleid over de containers en hun belang voor de hosting branche. Ian McClarty, president van PhoenixNAP, heeft samen met Stijn Koster, CEO van i3D.net, en Reid Fishler, directeur van Hurricane Electric, deelgenomen aan de discussie over de aantrekkelijkheid en de kansen van de APAC hostingmarkt. Ik zelf heb de discussie over backup, storage en disasterrRecovery mogen faciliteren.

Het was een geslaagde beurs en ik ben blij dat de Nederlandse hostingbranche een zichtbare footprint heeft achtergelaten. Het doel dat DINL nastreeft om Nederland de Digitale Gateway van Europa te maken, zal steeds dichterbij komen als de hostingbranche zich op internationale schaal telkens laat zien. Meer kansen zijn al in zicht omdat wij ons straks in september tijdens de HostingCon Europe in Amsterdam kunnen laten zien (22 en 23 september in de Passenger Terminal in Amsterdam).

Dreas van Donselaar, CTO SpamExperts

SpamExperts is al 8 jaar aanwezig op HostingCon. We zijn van bezoeker, naar “gold sponsor”, naar inmiddels “platinum sponsor” gegroeid.

HostingCon is een belangrijk event voor ons omdat het een efficiënte manier is om zaken te doen met de grootste hostingspelers in de VS. De opzet is anders dan de meeste Europese beurzen waar we heen gaan omdat het verkeer naar de stand vaak beperkt is. Er zijn echter relatief veel executives, dus de kwaliteit van bezoekers ligt hoog. Om succesvol te zijn is het daarom belangrijk juist van te voren al afspraken in te plannen, op die manier levert SpamExperts als Amsterdams bedrijf inmiddels aan de grootste Amerikaanse partijen zoals Endurance Group International (Bluehost) en Namecheap. Er is veel concurrentie tussen hostingbeurzen in Europa en de VS, ik hoop dat er uiteindelijk 1 partij per regio overblijft, dat scheelt een hoop extra gereis.

Wij zijn in ieder geval volgend jaar weer aanwezig!

Thijs Jongkind, Director BSU.GROEP

HostingCon geeft je de ruimte om verschillende visies en strategieën van diverse ondernemers te beluisteren en te vergelijken met de strategie die jij voert in je bedrijf. Daarnaast is het goed om je vendors en potentiële vendors te ontmoeten. Voor mij was HostingCon zeker de moeite en reisafstand waard!

Vincent Wammes, Sales Manager Interxion

HostingCon global is voor ons een heel efficiënte manier om in een paar dagen een aantal belangrijke klanten uit de VS te ontmoeten. Daarnaast bereiken we er ook veel partijen die overwegen datacenterruimte in Europa of specifiek in Nederland af te gaan nemen en nog met vragen zitten.

Berend van Dalfzen, Manager Director Realtime Register/Resello 

Een aantal jaren geleden hebben we meerdere keren deelgenomen aan dit event maar doordat wij meer focus op andere landen hadden, hebben wij de afgelopen jaren overgeslagen. Nu we veel vraag krijgen naar onze producten en diensten vanuit Noord- en Zuid-Amerika, zijn we ons toch weer aan het oriënteren. De gezamenlijke handelsmissie van Handelsroute.nl was daarvoor een mooie gelegenheid. We zijn hier met een groep van Nederlandse bedrijven uit de digitale infrastructuur waaronder datacenters en hostingbedrijven maar ook DINL, NLnet en de Nederlandse overheid.

HostingCon zelf is een goed georganiseerd event. Er zijn educational sessions op diverse aandachtsgebieden zoals Sales and Management, Issues and Trends, Management, Technology en Roundtables. Mooi is dat er duidelijke richtlijnen zijn voor de presentatoren dat er een leerzame sessie verzorgd moet worden zonder een waterval aan reclame en zelfverheerlijking.
Ook de beursvloer is goed gevuld met zo’n 150 stands. Veel bekende partijen die we kennen van de Europese events maar ook hele interessante nieuwe Amerikaanse partijen zoals ScaleMatrix die met een revolutionair datacenterconcept ook Europa willen gaan veroveren.

Om het event heen zijn er ’s avonds diverse networking en sponsored bijeenkomsten waar op een relaxte wijze contact met elkaar wordt gelegd en waar misschien wel de meeste business cards worden uitgewisseld. Het bijzonder aangename klimaat in San Diego helpt daar prima bij. Overdag een heerlijke zonnetje en 25 graden, ’s avonds koelt dat wat af naar 20 graden. Ik begrijp wel dat San Diego een van de 3 Amerikaanse tech-steden is met een bijzonder groot aantal startups in onze branche.

Bas Kling, Director of Sales & Marketing i3D.net

HostingCon was voor ons met name interessant vanwege het profiel van de bezoeker.
Veel C-level mensen, Amerikaanse bedrijven met expansiedrift, veel aandacht voor data privacy in Europa. Daar konden we erg mooi op inhaken. De beurs zelf is erg duur. Vooraanstaande bedrijven hebben echt een minuscuul standje. Dergelijke presence is voor ons dan ook minder belangrijk. Het is vooral de Amerikaanse cultuur die het erg prettig en makkelijk maakt om te netwerken. Iedereen hier is gewend zijn hand uit te steken.

Zelf heb ik niet veel van de sprekers mee gekregen (geijkte topics over security, cloud, concurrentie, ‘the big four’).

Maar volgende keer zijn we er zeker bij!

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.