Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Interview Hostingcon Europe: Hoe maak je je hostingbedrijf zoveel mogelijk waard bij een overname?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 3 september 2015 08:00 uur

Mocht je op een gegeven moment je bedrijf willen verkopen als hoster, dan wil je daar natuurlijk wel zoveel mogelijk geld voor krijgen. Ook wanneer je een investeerder aan boord wilt halen, wil je dat je bedrijf zo hoog mogelijk gewaardeerd wordt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Die vraag staat centraal tijdens het panel over bedrijfsovernames tijdens Hostingcon Europe op 22 en 23 september. In een interview met Frank Stiff van Cheval Capital vroeg ik wat hosters daarover moeten weten.

Hosters zijn over het algemeen zeer getalenteerde ondernemers die precies weten waar ze mee bezig zijn als het over hun eigen business aankomt. Echter wat hun bedrijf waard is en hoe ze er voor kunnen zorgen dat hun bedrijf zoveel mogelijk oplevert wanneer het overgenomen wordt, is veel minder bekend, stelt Stiff.

Juist als je nog niet (direct) van plan ben om je bedrijf te verkopen, kun je in de toekomst bij de beslissingen die je als ondernemer maakt, rekening houden met wat die beslissingen voor de waarde van je bedrijf betekenen. Het doel van het panel is om bewustwording te creëren over de factoren die bepalend zijn voor de waarde die een bedrijf heeft.

Er zijn drie manieren om tegen de waarde van een bedrijf bij een overname aan te kijken

  • Hoeveel geld het kost om het bedrijf (op dit moment) op te bouwen.
  • Hoeveel geld iemand bereid is om jou voor je bedrijf te betalen.
  • Hoeveel geld het bedrijf in de toekomst zal genereren.

De tweede en de derde manier om de waarde te bepalen, hangen nauw met elkaar samen, stelt Stiff. Immers zal het bedrag dat iemand anders bereid is voor jouw bedrijf te betalen in belangrijke mate samenhangen met hoeveel geld die ander met jouw bedrijf kan verdienen.

Daarbij merkt Stiff meteen op dat er een groot verschil kan zitten tussen de hoeveelheid geld die de (huidige) eigenaar met het bedrijf kan verdienen en de overnemende partij. Het kan bijvoorbeeld zijn dat alle klanten speciaal voor het bedrijf hebben gekozen, vanwege het fijne persoonlijke contact met de eigenaar. In dat geval zullen de klanten bij een overname al snel weglopen en kan er dus door de overnemende partij (veel) minder worden verdiend aan het bedrijf. Het omgekeerde is ook mogelijk, dat door de schaalgrote de winstmarge per klant veel groter is of de overnemende partij meer kansen heeft om aan upselling te doen van de klanten. In dat geval kan de overnemende partij meer verdienen dan de vorige eigenaar.

Motieven

De waarde van een bedrijf is ook afhankelijk van de motieven van de overnemende partij. Er zijn volgens Stiff drie redenen om een bedrijf over te nemen. De eerste is om de markt te consolideren, waarbij het overnemende bedrijf zelf minder belangrijk is maar waarbij het vooral gaat om het klantenbestand van het over te nemen bedrijf. De tweede is om het bedrijf dat wordt overgenomen in takt te laten en als platform te gebruiken om verder uit te bouwen. De derde is om een nieuw product of technologie te verkrijgen die de overnemende partij in het eigen bedrijf kan gebruiken. De waarde van het overgenomen bedrijf voor de overnemende partij is in al deze gevallen verschillende.

Als voorbeeld van consolidatie overnames noemt Stiff de overname van 1&1 van Home.pl, waarbij de overgenomen bedrijven werden geïmplementeerd in het eigen bedrijf.

Stiff heeft ook een aantal tips voor hosters die erover denken hun bedrijf te verkopen om de waarde van hun bedrijf te vergroten. Het zijn geen harde regels maar vooral dingen om bij stil te staan of te overwegen. Het zijn echter geen absolute regels. Daar voegt hij aan toe, dat het vooral nuttig is voor ondernemers die hun bedrijf in de toekomst mogelijk willen verkopen.

Zo is het belangrijk om je administratie en managementinformatie op orde te hebben. Een overnemende partij wil cijfers zien. Daarbij gaat het dan niet alleen om hoeveel en wat voor klanten er zijn en hoeveel omzet en marge er wordt gemaakt maar ook hoeveel verloop er onder klanten is. Het maakt een verschil of je netto met 10% groeit en je op jaarbasis 20% van je klanten verliest en er 30% aan klanten bijkomen of dat je diezelfde groei hebt met maar 1% verlies aan klanten en 11% nieuwe klanten erbij krijgt. Dit soort statistieken zijn vaak niet uit standaard administratiepakketten en controlepanelen te halen, aldus Stiff, maar ze zijn vaak wel erg belangrijk voor overnemende partijen.

Een tweede tip is om goed na te denken over waar je wel en niet in investeert. Ondanks dat Stiff zegt niet op de stoel van de ondernemer te willen gaan zitten, is het hebben van een zelfgebouwd controlepaneel vaak niet handig. Dat is in de eerste plaats zo omdat het kostbaar qua tijd en geld is om een eigen controlepaneel te bouwen, terwijl die investering voor een overnemende partij vaak geen waarde heeft. In de tweede plaats is het overzetten van klanten naar de overnemende partij vaak lastiger bij een zelfbouw controlepaneel dan een standaard controlepaneel.

Een derde tip is dat overnemende partijen vaak bereid zijn om meer te betalen wanneer een bedrijf groeit, zelfs wanneer die groei bescheiden is. Wanneer een bedrijf niet groeit of het klantenbestand juist krimpt wordt dat vaak als een risico gezien. Hoe harder een bedrijf groeit hoe meer een overnemende partij bereid is om er voor te betalen. Immers kan bij een hardere groei een bedrijf in de toekomst meer omzet en winst behalen. Echter is er ook hier een omslagpunt wanneer er sprake is van een héél sterke groei dan wordt dat ook weer als een risico gezien, namelijk het risico dat die groei zal gaan afvlakken.

Een laatste tip van Stiff is voor de overnemende partijen. Het is veelal verstandig om weinig aandacht te trekken met een overname. Zelfs het uitsturen van een persbericht kan onverstandig zijn. Op het moment dat klanten met de overname geconfronteerd worden, kunnen ze twijfelen of ze wel klant willen blijven onder de vigeur van de overnemende partij. Wie veel aandacht trekt met een overname, loopt daarom het risico dat meer klanten zullen weglopen wanneer er weinig aandacht voor de overname zou zijn.

ADV: Op Hostingcon Europe (23 september om 10:30 uur) delen Hillary Stiff (Cheval Capital), Erik Windahl Olsen (Webhuset) en Ditlev Bredhal (OnApp) hun ervaringen met overnames van hostingbedrijven. Wil je meer tips en trucs van hun leren over wat je moet doen om de waarde van je bedrijf voor overname kandidaten te laten stijgen en wat je wel en niet moet doen bij een overname? Bezoek dan Hostingcon Europe. Een ticket koop je hier met 50% korting met de code ISPAM50. ISPam.nl is mediapartner van Hostingcon Europe.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.