Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Opinie: Hosters moeten verder dan ‘prijsvechten’

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 29 oktober 2015 08:00 uur

Op Computable.nl verscheen recent een artikel dat ons uit het hart is gegrepen. De hostingmarkt verandert. Of hosters dat zelf in de gaten hebben, is een vraag die vermoedelijk moet worden beantwoord met: niet allemaal. Probleem is de shift naar SaaS dat in de komende jaren een grote vlucht gaat nemen. Ook in Nederland schieten de ontwikkelaars van software-as-a-service als paddenstoelen uit de grond. En die stellen eisen aan hosters. Hoge eisen.

Pieter de Haer schrijft hierover op computable.nl. We citeren uit dat stuk: “Bij wie ik namelijk wel regelmatig aan tafel kom, zijn start-ups die net zijn doorgebroken. Hun software is succesvol en er is interesse van grote enterprise-klanten. Die stellen plotseling zware eisen aan de applicatie. Is het platform wel ISO 27001 gecertificeerd? Wat voor security-garanties kun je geven? Kan je de up-time waarmaken die je zegt dat je gaat leveren? En hoe zit het met compliance? Kun je bijvoorbeeld voldoen aan de Europese privacy-normen als je data in de Amazon-cloud hebt staan?”

Kort gezegd: De Haer wijst hosters aan als mogelijke bottleneck in de ontwikkeling van SaaS. Hosters moeten aan de eisen van SaaS kunnen voldoen. Dat betekent dat ze mee moeten denken met de ontwikkelaars van software. In welke markt opereren ze en wat zijn de eisen die dit marktsegment stelt aan hosting? Die eisen worden steeds hoger en dan hebben we het zeker niet uitsluitend over beschikbaarheid. Met de huidige virtualisatietechnieken is 99,9 op single stack prima haalbaar, maar niet zelden moet er ook disaster recovery worden ingeregeld. Of zijn er hoge RTO/RPO-eisen gesteld aan de backups.

Dat is allemaal nog techniek. Daar komen de compliancy-eisen nog bij. Ook die worden scherper. Daar moet een service organisatie op zijn ingericht, bijvoorbeeld met een verantwoordelijk persoon voor security en compliancy. Service management wordt sowieso steeds belangrijker, met name volgens de industriestandaard ITILv3. Daarnaast vragen steeds meer klanten om certificeringen, waarvan ISO 27001 eigenlijk de meest voorkomende is. De diepere vraag is meer: hoe volwassen is de Nederlandse hostingmarkt op dit gebied? Misschien moeten we het breder trekken en vragen hoe volwassen de hostingmarkt in Europa is op gebied van SaaS?

Het antwoord is onthutsend. Verreweg de meeste hosters zijn – plat gezegd – prijsvechters. Dat geldt voor kleine hosters en ook voor grote, al lijkt er een kentering op komst. Dat kan ook niet anders. Met het Internet of Things zullen zaken als beschikbaarheid van – in sommige gevallen – van levensbelang zijn. En dan is beschikbaarheid nog maar één van de servicelevels. Dan ben je er niet met een vm voor 1,49 per maand op een gedeeld platform in een enkelvoudig rekencentrum. Dan moet je redundantie op verschillende niveaus op orde hebben. Netwerkaansluitingen, firewalls, loadbalancers, al dan niet gerepliceerde storage, een robuuste backup en vooral architecturen die hierop aansluiten. Ook dat zal in de komende jaren steeds belangrijker worden: architecturen die vanuit de markt zijn opgesteld en die ‘voorwaarden’ stellen aan de infrastructuur. Hosters moeten dat in rap tempo gaan begrijpen. Het prijsvechtmodel is echt verleden tijd.

Ronald, 29 oktober 2015 7:11 pm

Dus toen die bedrijven hun applicaties zelf hoste, maakte het niet uit? Maar nu gaan we iets huren en dan gaan we allemaal dure vragen stellen?

Ik begreep toen niet dat ze er niet op lette maar snap nu niet waarom ze die vragen napapgaaien.

ISO zegt sowieso niets over de kwaliteit. Als je protocol is dat de voordeur niet op slot mag en je doet dat dan ook niet, kun je gewoon het certificaat krijgen.
Dus vragen naar ISO zonder alle rapporten helemaal te lezen is zinloos.

Waar je data staat is wel een zinnige vraag. Hoe je zorgt voor een hoge uptime ook. Vragen naar 99,99% (of zelfs 100%!) is dan weer zinloos.

Wouter, 30 oktober 2015 8:39 am

@Ronald: Amen! Wat mij ook erg irriteert is dat zelfs "journalisten" erg napapegaaien in plaats van zelf na te denken, vooral op IT gerelateerde site's. Je zou verwachten dat die "journalisten" meer weten waarover het gaat en niet zo makkelijk met alle winden meewaaien. Soms zelfs lachwekkend. Helaas zie je de laatste jaren een hoop blaaskaken in de IT wereld komen, deze mensen kunnen, behalve blaaskaken, vrijwel niks, laat staan dat ze echt verstand van IT hebben. En maar mooie verhalen ophangen die eigenlijk nergens op slaan. Niet technische klanten kunnen daar helaas niet doorheenprikken.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.