Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

De week van Google: tomeloze ambities in Enterprise Cloud

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 30 maart 2016 08:00 uur

Het was de week van Google, mede dankzij de jaarlijkse conferentie in San Francisco. Het bedrijf maakte vorige week een aantal plannen bekend waarmee Google als nummero uno op de cloudkaart terecht moet komen. Google hoort weliswaar bij de drie grootste spelers, maar loopt wel in het kielzog van Azure en Amazon. Da’s niet des Googles en dus komt het met flinke uitbreidingen in de Google Cloud.

Om te beginnen kondigde Google aan dat het aantal regio’s voor Google Cloud gaat uitbreiden, te beginnen in Japan en de VS. Maar tegelijkertijd meldde het dat er tussen nu en eind volgend jaar nog tien regio’s bijkomen waar Google extra datacenters gaat bouwen. Over de exacte locaties maakte Google niets bekend, zoals gebruikelijk bij dit soort aankondigingen. De kans is echter groot dat ook Europa binnen de scope valt. Uiteindelijk wil Google dezelfde dekking kunnen bieden als Azure en Amazon.

Interessanter was de aankondiging omtrent Stackdriver. Dat product bestaat al enige tijd, maar Google heeft het nu omarmd en gaat het gebruiken om workloads in Google Cloud én AWS te monitoren. Volgens Google zelf is Stackdriver de eerste service die in beide clouds een enkelvoudige monitoring biedt met foutrapportage en productie ‘debugging’. Stackdriver doet dat op applicatieniveau en daarmee gaat het een flinke stap verder dan andere servicetools en brokers die al op de markt zijn. Het past daarmee in de strategie van Google: in hun visie zal een klant over een tijdje alleen nog maar stukjes code naar een cloud uploaden waarna engines in die cloud het logisch bij elkaar voegen tot een werkende applicatie.

Google zet maximaal in op volledige automatisering. Er komen steeds minder mensenhanden aan te pas. Die mensenhanden zijn in Google’s visie alleen nodig om een stukje functionaliteit in code te vertalen en te uploaden. De rest is geautomatiseerd. Waarom? Dat legde Joe Kava, Google’s datacenter-topman, uit tijdens de conferentie: datacenter outages worden in het overgrote deel van alle incidenten veroorzaakt door menselijke fouten – meer dan 70%. Bij Google ligt dat percentage op 15. Maar het moet naar 1%. Daarom zal Google het beheer van haar datacenters ook altijd zelf blijven doen, aldus Kava. Omdat het bij Google niet gaat om wie het goedkoopst een datacenter kan beheren (bij uitbesteding van beheer gaat het vrijwel altijd om kosten), maar wie ervoor zorgt dat het aantal incidenten door menselijke fouten onder 1% blijft. En dat kan alleen Google zelf.

ISPam.nl Job board

Nog geen reacties

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF
Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Abbatis
Raf Vantongerloo: De eigenaar van dit éénmanszaakje is niet alleen een ontzettende eikel, hij is ook technisch volle...

SIDN halveert tarieven om .nl-domeinnaam uit quarantaine te halen
Jaap Urban: Waarom vraagt iedere provider dan nog steeds de hoofdprijs hiervoor?!?! Webreus: 45 euro

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...