Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Interview Selma Steketee van Fujitsu: IT gaat om verandering

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 31 maart 2016 08:00 uur

Fujitsu is een ICT-dienstverlener van Japanse origine die het volledige spectrum van producten, oplossingen en services biedt. Binnen Nederland is Fujitsu vooral bekend van end user services, datacenters en hosting. Maar zoals veel dienstverleners snapt ook Fujitsu dat je uiteindelijk omhoog moet in de stack, de keten. En dan kom je uit bij de applicaties, het terrein van Business Application Services, de afdeling waarvan Selma Steketee sinds oktober 2014 het hoofd is. Veel dienstverleners zoeken het op dit moment in de applicaties en integraties, dat is het domein waar je toegevoegde waarde kunt leveren. Het platte hosten – de infrastructuur – wordt steeds meer commodity.

Maar die infrastructuur blijft belangrijk. “Alle applicaties draaien tenslotte op een platform. Of het nu in een datacenter is of in de cloud, ergens moet het op ijzer draaien. Daar komen de werelden van de infrastructuur en de applicaties elkaar tegen. Daarbij hebben wij wel scherpe keuzes gemaakt. Wij zitten juist niet in de ERP: in dat domein zijn voldoende andere spelers te vinden. Wij zijn ons juist gaan richten op digital, Internet of Things, zaken die in onze labs in Japan worden ontwikkeld. Ja, we doen ook legacy modernisation. Je ziet zo nu en dan toch nog hele mooie groene schermen bij klanten en die willen hun applicaties uiteindelijk ook op een smartphone hebben. Dat gaat niet echt samen. Moet je dan alles opnieuw schrijven of kunnen we er een slim schilletje omheen leggen, het frontend vervangen zodat je wel op de telefoon of tablet met die applicaties kunt werken. Dat is onze markt.”

Steketee verbetert zichzelf direct. “Ik moet het over application modernisation hebben, niet over legacy. Klanten hebben die applicaties met een goede reden. Wij moeten ervoor zorgen dat de functionaliteit blijft werken, ook op nieuwe platformen. Je ziet twee stromingen. Enerzijds heb je bijvoorbeeld een oude Oracle Forms-omgeving die je naar Java omzet, anderzijds heb je zaken als devops en containers, met nieuwe standaarden als Docker en Kubernetes. Met al diverse partijen werken we samen in researchprogramma’s. Je hebt de tools om applicaties te moderniseren, om de technologie een upgrade te geven en daarnaast is er de trend om slim stukjes code te genereren en die snel te installeren. Dat zijn twee werelden. Maar wel altijd met de eindgebruiker in beeld die via welk device dan ook snel gebruik kan maken van die applicaties. Dat is het belangrijkste begrip tegenwoordig: snel, snel, snel. Niet één keer per half jaar een nieuwe release, maar altijd de nieuwste technologie binnen bereik.”

De klanten van Fujitsu zijn enterprises met een schaal en historie. IT is bij dergelijke klanten het resultaat van jarenlang op- en uitbouwen. Ondanks alle geweld rondom IaaS, PaaS en SaaS zitten veel van die enterprises nog met enorme omgevingen. Zo langzamerhand komen ook dergelijke bedrijven tot de conclusie dat ze iets moeten met die omgevingen. Natuurlijk willen ze profiteren van de nieuwe technologie. Ga je dan vervangen, ombouwen, iets geheel nieuws aanschaffen? Niet onbelangrijk: 80% van die bedrijven heeeft niet zo lang geleden de grote outsource-bewegingen meegemaakt en daarna de offshoregolf. Nu verandert hun wereld weer, richting cloud, IOT. “Dat kost ontzettend veel geld. Dat kan niet allemaal in één keer. Wij werken in applicatiebeheer in een hybride model. We beheren daar de nieuwe applicaties met die hele korte cycles, maar ook de applicaties in de oude wereld waar de releases minimaal zes maanden duren. Dat kan dan niet sneller. Wij zijn een partij die de brug probeert te zijn, waarbij we wel de nieuwe wereld zoveel mogelijk proberen te ontsluiten voor onze klanten.”

Het is geen keus. Het moet. Want eindgebruikers zien al die coole apps die ze in hun zakelijke omgeving ook willen. Die hebben geen boodschap aan een IT-afdeling die eerst nog moet uitzoeken of zo’n app wel aan bijvoorbeeld security-maatregelen voldoet. “We zien het gebeuren. Marketing die het dan gewoon aanschaft. Vervolgens zit IT met de gebakken peren. Mensen willen het hebben, dus IT: regel het maar. Dat is het spel: hoe organiseer je dat? Dat vraagt wel om steeds grotere flexibiliteit van IT. We zien zo langzamerhand wel dat de business meer begrip krijgt voor zorgen die IT dan heeft, noem security. Dat was niet zo belangrijk, minder tastbaar. Het besef groeit dat security echt heel belangrijk is. Besef en daarmee geld.”

Geld. Nog zo’n thema in die nieuwe wereld. Apps zijn toch gratis? “Dat maakt het lastig, natuurlijk. Business applicaties zijn niet gratis. Er zit veel werk aan om die applicaties te integreren en secure te maken zodat er geen kostbare data verloren gaat. Dat is toch wel mijn persoonlijke missie, om die vertaalslag goed te maken en de business van onze klanten uit te leggen dat het er allemaal niet zomaar is, dat er een spanningsveld is. Kijk naar zo’n discussie over data privacy. Cloud/SaaS leveranciers roepen: dat lossen we op, we nemen dit serieus. Maar beste klant, lees die contracten nu eens goed door. Waar staat je data dan? Het zal ongetwijfeld ergens in Europa zijn, maar wie mag er dan naar die data kijken? Het is ingewikkelde materie: welke wetgeving werkt waar en in welke gevallen? De fysieke plek waar jouw data staat, is eigenlijk nog het meest eenvoudig op te lossen met een datacenter op de juiste plek. Wat lastiger is, is hoe de beveiliging te garanderen? Is data echt afgeschermd? Kunnen er echt geen derden bij?

De oude en nieuwe wereld. Ze zullen nog wel een tijdje naast elkaar bestaan. Dé cloud bestaat niet. Net zo min als hét internet. De ontwikkelingen die we bij de opkomst van het internet zagen, zien we nu in de cloud. Hoe gaan we op de juiste manier gebruikmaken van die technologie? Hoe gaan we het organiseren? “Vergeet niet dat het een gewenningsproces is. Er komt een generatie die niet meer hoeft te wennen. Kinderen die nu al via Google Docs samen aan een presentatie werken. Binnen de bedrijfsmuren is dat nog wel eens anders. Daar heb je wel te maken met gewenning. Leg je uit dat je samen aan materiaal kunt werken in bijvoorbeeld Sharepoint of Google Docs en dan te horen krijgen: nee, ik sla het eerst wel even lokaal op. Dat hebben ze immers jarenlang zo gedaan. IT gaat niet meer alleen om de technologie. IT gaat om verandering. Daarom is dit wel een heel mooie tijd.”

ISPam.nl Job board

Nog geen reacties

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF
Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Abbatis
Raf Vantongerloo: De eigenaar van dit éénmanszaakje is niet alleen een ontzettende eikel, hij is ook technisch volle...

SIDN halveert tarieven om .nl-domeinnaam uit quarantaine te halen
Jaap Urban: Waarom vraagt iedere provider dan nog steeds de hoofdprijs hiervoor?!?! Webreus: 45 euro

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...