Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Juridische zaken: Als hoster wil je de domeinnaam die een klant heeft opgezegd overnemen, wat nu?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 18 april 2016 08:00 uur

Een klant zegt een domeinnaam bij je op als hoster, terwijl het om een prachtige domeinnaam gaat die ook waardevol is. Als hoster wil je domeinnaam graag hebben maar je bent – op dit moment nog – de hoster van de domeinnaam. Kun je de domeinnaam dan gewoon op je eigen naam zetten zodra het contract afloopt of moet je de domeinnaam toch écht opheffen?

Het eerste probleem bij deze casus die op webhostingtalk.nl is beschreven, is dat je als hoster namens de klant een contract met de registry sluit over de registratie van de domeinnaam. Dat brengt bepaalde verantwoordelijkheden met zich mee, niet alleen juridisch maar ook moreel.

Juridisch gezien sluit je als hoster namens de klant een registratieovereenkomst met de registry van de bewuste domeinnaam. Met betrekking tot het recht op de domeinnaam wordt deze dienst rechtstreeks geleverd door de registry aan de klant. Het is niet vergelijkbaar met een fles cola die eerst door de fabrikant aan de supermarkt wordt geleverd waarna de supermarkt de fles weer doorverkoopt aan de klant. Als hoster heb je nooit enig recht op de domeinnaam zelf.

Deze constatering heeft een belangrijk gevolg, namelijk dat je als hoster zelf geen partij bij de registratieovereenkomst van de domeinnaam bent. Zolang de domeinnaam is geregistreerd, is er maar één partij die bevoegd is om over de domeinnaam te beschikken en dat is de klant. De klant kan met de domeinnaam doen en laten wat hij wil – uiteraard binnen de grenzen van de registratieovereenkomst met de registry.

De vraag of je na afloop van het contract met de klant de domeinnaam op je eigen naam mag zetten als hoster, kan daarom ook eenvoudig worden beantwoord met: nee, dat mag niet.

Daar komt ook nog een keer bij dat – zoals iemand terecht op webhostingtalk.nl opmerkte – dat bij de meeste domeinnamen deze na opheffing eerst 40 dagen in quarantaine terecht komt. Dus zelfs ná opheffing blijft de domeinnaam nog 40 dagen exclusief ter beschikking staan van de klant. Het enige verschil met de situatie voor opheffing, is dat de domeinnaam op dat moment niet actief is (niet resolved).

Hosters die een domeinnaam toch willen overnemen, zouden daar wel iets voor in hun algemene voorwaarden kunnen regelen. Daarbij merk ik meteen op of dat ik niet weet of dit juridisch gezien houdbaar is, maar wie een domeinnaam toch wil overnemen, kan beter iets regelen dan bij voorbaat al over de schreef te gaan.

In de algemene voorwaarden kun je opnemen dat je na het aflopen van de registratieovereenkomst de domeinnaam door de hoster mag worden overgenomen door deze op eigen naam te zetten. Om het ontnemen van het recht op quarantaine niet te laten vervallen, zou de klant dan bijvoorbeeld binnen wat normaal de quarantaineperiode zou zijn, de domeinnaam weer op zijn eigen naam kunnen zetten en het contract weer te laten herleven.

In hoeverre een dergelijke bepaling in de algemene voorwaarden juridisch houdbaar is, weet ik niet. Daarnaast heb je als hoster ook te maken met de voorwaarden van de registry van de domeinnaam. Het is verstandig om goed te controleren of een dergelijke constructie niet in strijd is met die voorwaarden. Als laatste kun je je natuurlijk ook afvragen of een dergelijke constructie moreel-ethisch wel verantwoord is. Hoor je als hoster niet gewoon compleet neutraal te zijn en geen gebruik te maken van de (voor)kennis die je als hoster over domeinnaam van klanten hebt voor eigen gewin?

Mijn advies aan een hoster die een opgezegde domeinnaam van een klant zou willen overnemen, zou daarom zijn om contact met de klant op te nemen en te vragen of de klant dat goed vindt. Als de klant dat goed vindt, ben je een domeinnaam rijker en heb je het netjes geregeld. Mogelijk bedenkt de klant zich omdat hij inziet dat de domeinnaam waarde heeft en dan heb je een klant die blij is met de (gratis) feedback en de klant kan natuurlijk ook weigeren en dan kun je alsnog proberen de domeinnaam te ‘dropcatchen’. Als je het zo aanpakt, zit je juridisch in ieder geval het veiligste.

Wim ten brink, 18 april 2016 1:24 pm

Maar hoe bepaal je of een domeinnaam eigenlijk wel waardevol is?
Hoe zit het eigenlijk met de vele custom extenties zoals .amsterdam en .work, waarbij de extentie-eigenaar zelf extra bepalingen kan opleggen?
En wat ik een keer heb meegemaakt is dat mijn werkgever was vergeten een domeinnaam te verlengen. Domein ging in quarantaine en dus kon hij deze weer snel terug krijgen maar wat nou indien de Hoster op dat moment gewoon al het domein heeft overgenomen? Dan krijg je lastig, juridisch getouwtrek.

P, 19 april 2016 8:50 am

Als een domeinnaam uit quarantaine wordt gehaald door de hoster, dan heb je als klant recht op die domeinnaam. De hoster mag die domeinnaam dan niet zonder toestemming van de houder/klant de domeinnaam houden.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.