Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Cloudklanten zijn nog honkvast: kwestie van gewenning

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 19 mei 2016 08:00 uur

Waarom gaat een bedrijf naar de cloud? Reden één: om de kosten te verlagen en, reden twee, om flexibeler te worden in IT. Toch: als een bedrijf eenmaal voor een cloudprovider heeft gekozen, dan blijft het voor langere tijd bij die provider. Er wordt nauwelijks van provider gewisseld, zo stellen Microsoft en onderzoeksbureau 451 Research vast in een rapport onder de titel ‘The Digital Revolution’ dat vorige week verscheen ter gelegenheid van de Microsoft Cloud en Hosting Summit.

Uit het rapport blijkt dat bijna 40 procent van de ondervraagde bedrijven aangeeft meer te investeren in cloud, maar dan wel bij hun reeds gekozen cloud service provider. Ruim 95 procent geeft aan in het komende jaar niet te zullen veranderen van provider. Nog opmerkelijker: bijna 70 procent van de klanten van grote providers hebben een- tot meerjarige contracten afgesloten met één provider. Is dat bijzonder? Ja. Want jarenlang is het bon ton geweest om managed services bij meer dan één partij af te sluiten en zo vendor lock-in uit te sluiten. In de cloud zien we vooralsnog een omgekeerde beweging. De meeste grote bedrijven kiezen voor een strategie die leunt op Microsoft Azure of op AWS. Microsoft wint hier overigens wel snel terrein vanwege de SaaS-capaciteiten van het bedrijf, bijvoorbeeld met Office365. Gemak dient de klant, tenslotte.

Het gaat wel veranderen, maar dat is een kwestie van vertrouwen in brokering en orchestration tussen multiple cloudproviders. Ook dat toont het onderzoek aan: klanten hebben tijd nodig om vertrouwen op te bouwen in bijvoorbeeld migraties van applicaties naar de cloud en het succesvol transformeren van de bestaande IT-omgeving naar een cloud-based omgeving. Daarbij willen bedrijven wel één partij die als single point of contact kunnen opereren. Daar zien we dezelfde beweging als tijdens de eerste sourcingsgolf waarbij bedrijven de IT gingen uitbesteden. Die eerste golf ging gepaard met een steile leercurve waarbij een hoop zaken nog niet soepel verliepen. Na die eerste golf bleven bedrijven vaak voor langere tijd bij een servicepartij. In die zin is de migratie naar de cloud een volgende sourcingsgolf en die gaat nu eenmaal gepaard met gewenning.

ISPam.nl Job board

Nog geen reacties

Deel uw reactie met andere ISPam.nl lezers

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF
Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

SIDN halveert tarieven om .nl-domeinnaam uit quarantaine te halen
Jaap Urban: Waarom vraagt iedere provider dan nog steeds de hoofdprijs hiervoor?!?! Webreus: 45 euro

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Uitgelicht bedrijfsnieuws van 27 januari 2017
apkdld: Enjoy most recent number one popular android apps game on your phone and tablet, also be aware that ...

Heartbleed – of de noodzaak om als provider altijd te patchen
showbox alternative: Is showbox not working? Don’t be anxious we have included a list of best Showbox alternative for y...