Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Acquisitie LinkedIn door Microsoft vooral interessant vanwege datacenterruimte

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 16 juni 2016 08:00 uur

Microsoft neemt voor 26,2 miljard dollar LinkedIn over. Op zich is dat al bijzonder nieuws, maar het is interessanter om te ontdekken waarom Microsoft een social media-site overneemt. Hoewel het bedrijf daar geen hele concrete uitspraken over doet, laten een paar zaken zich raden. Om te beginnen haalt Microsoft met LinkedIn een flinke klantenbase binnen, inclusief mensen die invloed kunnen hebben in beslissingen omtrent IT-strategieën. Die mensen zijn goud waard voor Microsoft, vooral omdat het bedrijf weet dat veel ondernemers in de komende maanden de beslissing zullen nemen voor migratie naar public cloud. Bij voorkeur is dat natuurlijk Azure. Microsoft wil zoveel mogelijk klanten onboarden in haar cloud.

Een ander aspect is dat met de overname van LinkedIn Microsoft direct haar datacenter-footprint flink vergroot. Microsoft is al de grootste gebruiker van leased datacenters. De vraag naar datacenterruimte is in de laatste maanden al enorm toegenomen, dankzij de groei van Azure. LinkedIn maakt vooral gebruik van de datacenters van Digital Realty Trust, dat ook in Amsterdam een aantal datacenters exploiteert. Sterker: na de overname van de Telecity-datacenters door Equinix in 2015 moest deze laatste een aantal datacenters van de hand doen. Twee van die datacenters in Amsterdam gaan over naar Digital Realty dat ook al twee centers heeft in de regio.

Microsoft wordt met de overname van LinkedIn de grootste klant van Digital Realty. Ongetwijfeld zal Microsoft de deal nu gebruiken om meer services binnen de datacenters van Digital Realty te krijgen, inclusief allerlei PaaS en SaaS-diensten vanuit Azure. LinkedIn zelf heeft wereldwijd ongeveer 280.000 vierkante meter aan datacenterruimte in gebruik. Het ligt niet in de verwachting dat dit platform nog veel verder gaat groeien, maar daar gaat het ook niet om. Waarom zelf bouwen als andere partijen dat al voor je hebben gedaan? Alleen dat maakt de LinkedIn-acquisitie al meer dan de investering dubbel en dwars waard.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.