Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Nieuwe samenstelling ISP25.NL

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 22 maart 2007 16:41 uur

De ISP25.NL met de lijst van 25 ISP’s die door de bezoekers van ISPGids.com het best gewaardeerd zijn, gaat op een nieuwe manier worden samengesteld. Tot nu toe was het zo dat in principe de hoogste waardering telt, waarbij de enkele limitatie was dat ISP’s met een goede waardering en tenminste 10 ervaringen voorrang kregen. Het probleem hiermee is dat als een ISP eenmaal tien ervaringen heeft verzameld, deze vrijwel vastgeroest zat aan een positie in de ISP25.NL. Met de nieuwe samenstelling zal dat niet meer zo zijn.

De ISP25.NL zal voortaan worden samengesteld op basis van 3 onderdelen. De totale waardering zal nog steeds 30 procent uitmaken bij de samenstelling van de ISP25.NL. Daarnaast zijn nieuw de ‘berekende waardering’ en ‘berekende correlaties’ die voor respectievelijk 40 en 30 procent zullen gaan mee tellen.

De berekende waardering houdt in dat elke individuele ervaring wordt beoordeeld op een aantal criteria en aan de hand daarvan die ervaring een bepaald weging krijgt in het berekenen van het gemiddelde van alle ervaringen. Voorbeelden van zaken die bij het vaststelling van de weging mee tellen zijn ondermeer, wat voor soort klant het om gaat, hoe lang de bewuste klant al klant is, of de identiteit van de klant controleerbaar is, hoe lang geleden de ervaring gegeven is, etc.

In de ‘berekende correlaties’ wordt naar bepaalde patronen in de ervaringen gezocht, die zowel een positieve als negatieve invloed op de score kunnen hebben. Daaronder bijvoorbeeld of er recent nog ervaringen zijn achtergelaten en of er een trend is van een negatieve naar positieve waardering of andersom. Wat voor soort klanten zijn er, is er een bepaalde groep klanten meer tevreden dan een andere groep, hoe lang zijn de meeste klanten al klant. Daarnaast spelen lidmaatschappen van registries, organisaties, gedragscodes, etc ook een rol.

Hiermee komt er een stukje dynamiek in de ISP25.NL en tegelijkertijd ook stabiliteit. Een ISP kan nu nog (in theorie) met 10 ervaringen achter elkaar een eerste positie verwerven. Met de nieuwe samenstelling zal dat vrijwel onmogelijk worden. Verder zal de nieuwe samenstelling van de ISP25.NL ook kunnen worden bijschaaft en zal er ook een experimentele ISP25.NL zijn waar ik zo nu en dan wat proefballonnetjes op los zal laten, waarvan de succesvolste aanpassingen uiteindelijk weer in de geldende ISP25.NL zullen worden verwerkt.

De ISP25.NL volgens nieuwe samenstelling zal pas in april ├ęcht in gebruik worden genomen, omdat sommige ISP’s hun positie in de ISP25.NL gaan verliezen of er in de nieuwe samenstelling uit verdwijnen. Gelukkig hoeft dat niet definitief te zijn, want door de nieuwe samenstelling veranderd de ISP25.NL vrijwel dagelijks.

De geldende ISP25.NL is hier te zien, de ISP25.NL volgens de nieuwe samenstelling is hier te zien en de klassieke ISP25.NL, die in april wordt vervangen, blijft hier te zien.

Arjan Bijnen, 22 maart 2007 6:36 pm

Met andere woorden.... ISP's die gemiddeld een mindere waardering van hun klanten ontvangen maar simpelweg meer bezoekers hebben welke werkelijk een reactie achterlaten komen nu hoger in de positionering.

Robin Bohnen, 22 maart 2007 6:42 pm

Denk ook dat dat principe niet helemaal klopt.
Ben het zeker eens met een verandering, want wij staan al maanden op 2, maar hoe meer klanten hoe hoger is geen handig idee ;)

Arjan Bijnen, 22 maart 2007 6:48 pm

@Robin: Ik ga helemaal met je mee in die uitspraak.

Arnout Veenman, 22 maart 2007 7:08 pm

Mijne heren, het aantal ervaringen heeft opzichzelf (vooralsnog) totaal geen, dus 0,0 aan invloed, op de nieuwe samenstelling van de ISP25.NL ranking. In dat opzicht heeft een ISP met 10 ervaringen net zoveel kans als een ISP met 1.000 ervaringen op de eerste plaats te komen.

Daarbij is het belangrijk om op te merken, dat de nieuwe ISP25.NL ook een stuk dynamischer is, dus een positie vast houden zal niet meer van zelfsprekend zijn.

Robin Bohnen, 22 maart 2007 7:35 pm

Dat is goed om te horen!
Al denk ik dat met deze manier (zoals ik hem lees) de grotere provider altijd meer kans hebben om bovenin te komen. En dat lijkt me niet fair :)

Arnout Veenman, 22 maart 2007 7:51 pm

Ik denk dat dat opzich wel zal mee vallen dat grotere ISP's een betere kans maken. Laten we wel wezen, voor 70 procent tellen de ervaringen van de ISPGids.com bezoekers. Wie een goede waardering krijgt, maakt alleen al om die reden een goede kans om (hoog) in de ISP25.NL te komen. De 30 procent 'berekende correlaties' zou dan eventueel tot ongelijkheid tussen grote en kleine ISP's kunnen leiden. Al zijn heel veel van die correlaties gebaseerd op universele patronen, die eveneens niks van doen hebben met het groot of klein zijn van een ISP.

Ik denk dus dat het heel erg zal mee vallen. Daarnaast ga ik er ook niet vanuit dat het algoritme zoals ik dat nu heb bedacht perfect is. Er zal dus blijvend aan worden gewerkt en gesleuteld. Iedereen mag daarvoor input leveren, graag zelfs en op die manier hoop ik telkens tot een betere ISP25.NL samenstelling te komen.

Andrew Passon, 23 maart 2007 12:26 pm

Goed werk Arnout! Zo krijgt iedereen een eerlijke kans.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.