Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Lycos Webhosting stopt op 28 februari

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 14 januari 2009 08:11 uur

Klanten en concullega’s van Lycos opgelet: Lycos Webhosting stopt er op 28 februari mee, zo heeft het bedrijf aan ISPam.nl bevestigd. Per 28 februari worden de contracten met alle klanten opgezegd en gaan alle websites, webshops en VPS-servers die bij Lycos gehost zijn offline en wordt de data van klanten verwijderd.

Op 28 februari wordt alle data van Lycos Webhosting klanten verwijderd
Holger Thiemann, Product Director Webhosting Europe liet in een reactie tegenover ISPam.nl weten dat op 28 februari 12:00 uur de stekker er echt uit gaat en roept klanten op om ruim voor die tijd naar een andere webhoster te verhuizen of hun data te backuppen. Klanten die op 28 februari niet naar een andere webhoster zijn verhuisd of hun data gebackupt hebben raken hun data onherroepelijk kwijt. Uit de woorden van Thiemann maak ik op dat er voor klanten die pas “wakker worden” zodra hun website uit de lucht is, gedurende enige tijd toch nog bij hun bestanden kunnen komen, maar hij weigert dit te bevestigen. Op tijd verhuizen is essentieel!

Inhoud van mailboxen en websites wordt niet automatisch naar STRATO verhuisd
In een e-mail van Lycos Webhosting naar haar klanten staat het volgende:

Ons advies:
Voor een zo eenvoudig en veilig mogelijke verhuizing van uw data en domein(en), adviseren wij u gebruik te maken van het aanbod van STRATO. Deze verhuisprocedure is zover mogelijk geautomatiseerd en vereenvoudigd.

Iedere klant die dit leest gaat er vanuit dat een verhuizing van STRATO inhoudt dat alle data wordt verhuisd, waaronder dus ook de inhoud van de mailboxen, website content en databases. Terwijl enkel de instellingen van de e-mail accounts worden verhuisd bij websites. Alleen klanten die een webshop bij Lycos hebben kunnen wel volledig automatisch naar STRATO overstappen. In de e-mail waarschuwt Lycos verder nergens voor het feit dat er vrijwel altijd ook data handmatig moet worden verhuisd. Thiemann stelt het te betreuren dat dit op deze manier naar klanten gecommuniceerd is, waardoor er verwarring kan ontstaan.

Klanten die naar STRATO verhuizen moeten dus handmatig al hun e-mails en de inhoud van hun website handmatig overzetten en backuppen. Een overstap naar STRATO geeft daarom minder voordelen dan op het eerste gezicht lijkt. Het is niet ondenkbaar dat Lycos dezeĀ  verwarring bewust zaait, gezien ze voor elke klant die naar STRATO overstapt betaald krijgen.

Beleid van Lycos met betrekking tot Auth-Info codes
Ook heb ik Thiemann gevraagd naar het beleid om auth-info codes te krijgen om gTLD-domeinnamen weg te verhuizen bij Lycos Webhosting vandaan en de problemen die daarbij worden ervaren. Thiemann ontkent ten stelligste dat het beleid van Lycos is om klanten die niet te geven. Thiemann stelt zelfs dat dit soort verhalen helemaal nieuw voor hem zijn en dat hij juist wil dat klanten wegverhuizen, omdat hij het allemaal netjes wil afsluiten. Mochten er hosters zijn die problemen hebben om klanten weg te verhuizen, dan kunnen die contact met hem opnemen. De contactgegevens zijn via [email protected] op te vragen.

Het Lycos Webhosting team: Trots op hun product
Als laatste stelt Thiemann dat het Lycos Webhosting team juist erg trots was op het product dat ze verkochten, waarmee ze vorig jaar nog twee grote prijzen wonnen, waaronder een internet award vanĀ  eco, de Duitse branchevereniging van internetbedrijven, in de categorie consumenten hosting. Het door Lycos geadviseerde STRATO won de prijs in de categorie zakelijke hosting. Voor de medewerkers van Lycos kwam de opheffing van het bedrijf daarom als een donderslag bij heldere hemel en al die medewerkers verliezen straks hun baan. Het probleem is denk ik dat alleen de belangen van de aandeelhouders er toe te lijken doen bij Lycos. Dit is daarom een hard gelach voor de mensen die op straat komen te staan.

Sebastiaan Stok, 14 januari 2009 10:13 am

Ha hij bestaat nog steeds :D
http://members.lycos.nl/rct_sixflags/

peter, 14 januari 2009 11:14 am

Het Lycos Webhosting team: Trots op hun product...

...Lycos maakt er nog steeds een potje van en alleen de belangen van de aandeelhouders lijken er toe te doen...

Is die laatste regel van jou arnout, of is dit een uitspraak van lycos medewerkers?
[b]Edit Arnout:[/b] Mijn mening, dat was te onduidelijk. Zin heb ik aangepast.

Peter van Es, 14 januari 2009 11:16 am

Ik probeer al sinds eind november om een domeinnaam van een van onze klanten te verhuizen. Meerdere malen gemailt met Lycos, maar telkens kreeg ik mail dat mijn verzoek voor de auth-code was doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling. Ook meerdere malen telefonisch geprobeerd te bereiken, maar dan kreeg ik een duitse of engelse medewerker die mij niet kon helpen en vroeg om 10 minuten later terug te belen.

Afgelopen vrijdag heb ik ze dan toch na 3x bellen eindelijk aan de telefoon gekregen en gevraagd naar de authorisatiecode. Tot mijn verbazing had ik die nu ineens 30min na het telefoongesprek in mijn mail.

Roberto, 14 januari 2009 2:54 pm

Ik wilde als kleine hoster toch even reageren op dit bericht.

Wat Dhr Thiemann stelt klopt in het geheel niet.
Een .NL domeinnaam verhuizen gaat natuurlijk simpel, na 3 werkdagen zet de SIDN deze vanzelf over echter ik wacht al meer dan 14 dagen op de autorisatie code van een aantal domeinnamen van verschillende klanten.

Als service aan onze nieuwe klant heb ik persoonlijk in het klantenbeer van Lycos de domeinnaam vrij gezet voor verhuizing, de getekende opzegging per fax voor de klant verzonden en per normale post. na het uitblijven van de codes via de klanten login een bericht verstuurd met het verzoek om de code echter zonder resultaat. Vervolgens na vele pogingen de helpdesk gebeld waar je een bandje krijgt dat door de overname door Strato het te druk is je te woord te staan ?? en na vele herhaal pogingen eindelijk iemand aan de lijn die verteld dat je eerst vanaf het bij hun bekende mail adres een mail moet sturen aan: [email protected] met het verzoek de code te verkrijgen echter inmiddels weer 4 dagen verder zonder resultaat.

Triloxigen, 14 januari 2009 2:56 pm

Het probleem met Auth-codes bij Lycos is al tijden aanwezig, niks nieuws helaas.

Pim, 14 januari 2009 6:03 pm

Lycos vergat voortdurend het belang van de klant. Ik heb meer dan vijf jaar geklaagd over trage databases en er is niets aan gedaan.

Ik ben blij dat ze stoppen! (ondanks de ellende die ik bij de verhuizing zal ondervinden)

Danny Mekic', 14 januari 2009 9:32 pm

Weet iemand toevallig wat er met het personeel gaat gebeuren?

rob scholte, 14 januari 2009 10:35 pm

Belachelijk dat mijnheer Thiemann doet of zijn neus bloed. Ik probeer het al weken te vergeefs.
Al eens geprobeerd een antwoord te krijgen op hun mailadres? (zie beneden). En op het telfoonnummer krijg je al weken medeling dat ze te druk zijn, en dan wordt de verbindig verbroken. Probeer het maar. Dat weet Mijnheer Thielmann natuurlijk ook. Hij is een jokkebrok.


admin-fname: Lycos
admin-lname: Netherlands BV
admin-street: Richard Holkade 30-34
admin-city: Haarlem
admin-zip: 2033 PZ
admin-country: NL
admin-phone: +31.09000400212
admin-email: [email protected]

willem van der velden, 14 januari 2009 11:03 pm

Jammer dat u alleen aanraadt de hosters via u contact op te nemen met Dhr. Thiemann. Veel hosters zullen natuurlijk de klant terugverwijzen naar Lycos, omdat de klant de code zelf moet zien te verkrijgen.
Uw standpunt is vanuit uw positie wel begrijpelijk, maar het was wel zo prettig geweest als de tot wanhoop gebrachte (ex-)klanten van Lycos ook een mogelijkheid geboden was hun probleem op te lossen.
Overigens mag het best wat kritischer. Uit de reacties op de diverse artikelen op uw site blijkt toch wel dat Lycos chicaneert.

Peter, 14 januari 2009 11:24 pm

Wat ik me overgens wel afvraag, waarom is de hosting tak niet "gewoon" verkocht aan een ander bedrijf?

Orange en active24 houden er ongeveer dezelfde kwaliteit op na, wellicht iets voor hun geweest?

Peter, 14 januari 2009 11:24 pm

Wat ik me overgens wel afvraag, waarom is de hosting tak niet "gewoon" verkocht aan een ander bedrijf?

Orange en active24 houden er ongeveer dezelfde kwaliteit op na, wellicht iets voor hun geweest?

Danny Mekic', 15 januari 2009 12:41 am

@Peter
Ik denk dat het antwoord waarschijnlijk simpel is: er waren blijkbaar geen partijen die bereid waren daar een voldoende groot bedrag voor neer te leggen. Ik denk dat e.e.a. te maken kan hebben met de prijsstrategie van Lycos, waardoor slechts een zeer select gezelschap grote hosters - in Nederland in ieder geval - in aanmerking zou komen voor deze overname. Voor de meeste grote providers zullen de kleine marges van Lycos te krap zijn geweest of niet interessant genoeg..

Roberto, 16 januari 2009 9:15 am

Update: Als gevolg van bovenstaand bericht contact gehad met Dhr. Thiemann, de volgende dag heeft hij alles netjes voor mij geregeld. Mijn probleem voor de klanten in iedergeval opgelost. Zijn mail adres zal ik voorlopig in iedergeval nog goed bewaren. Je weet maar nooit.

Spinning, 19 januari 2009 6:37 pm

Ook ik wacht al meer als twee weken op mijn codes voor:

- http://www.ikf-forum.com
- http://www.kellystart.com

Maar helaas ik krijg ook niets voor elkaar.
Mijn geplande nieuwe Hoster schrijft het volgende.

Als ik hed goed begrijp verlangd Lycos dat de nieuwe hoster EPP codes aanvraagt voor het verhuizen?
Dit is echter niet mogelijk. Een partij die niet de houder of de administratie contactpersoon is van een domeinnaam heeft geen enkel recht deze code op te vragen. Aangezien jij de eigenaar bent van de domeinnaam die Lycos jou de codes te geven wanneer je erom vraagt.
Zonder de codes is er geen manier om de domeinnamen te verhuizen.

DUS IS ZIT VOORLOPIG MUURVAST

  • Pingback: Lycos EPP code opvragen - webhostingtalk.nl

  • Spinning, 21 januari 2009 3:30 pm

    En telefonisch is Lycos ook niet te bereiken.
    Heb op verschillende tijdstippen gebeld en elke keer de melding.
    Dit nummer kost ca 15 cent per minuut.
    Hartelijk dank dat u contact oop hebt genomen met Lycos.
    Wegens grote drukte blablablabla probeer het op een later tijstip nog eens.

    Waarschijnlijk is de helpdesk al ontslagen.

    spinning, 23 januari 2009 6:10 pm

    Het wordt steeds erger
    In mijn domeinsettings bij Lycos staat:

    Fout bij opvragen authorisatiecode
    Om onbekende reden was het niet mogelijk automatisch een authorisatiecode voor je domeinnaam op te vragen. wij verzoeken je dan ook contact op te nemen met ons Customer Care team, die de oorzaak van het probleem zullen proberen te achterhalen en daarna een authorisatiecode aan je door kunnen geven.

    Ik heb hiervoor de afgelopen week al verschillende keer gebeld, maar elke keer hetzelfde antwoord apparaat. Wegens drukte, probeer het op een later tijdstip nog eens.
    Ook mijn mailtjes van afgelopen 3 weken zijn niet beantwoord.

    Ik heb deze code toch echt nodig om te verhuizen, het is net of ze daar allemaal op straat staan.

    Heeft iemand een idee wat ik moet en kan doen.

    charlie, 7 februari 2009 4:16 pm

    De stekkers zijn er al uit, jammer genoeg zonder een berichtje vooraf te sturen. Ik krijg geen antwoord meer op mijn vragen maar wel diverse algemene antwoorden, de verhuizing gaat dus niet zo automatisch als werd voorgesteld door Lycos.

    Gerda, 17 februari 2009 3:03 pm

    Lycos heeft van mij op een teleurstellende wijze afscheid genomen als klant. Ik werd met een kluitje in het riet gestuurd, kon niet meer inloggen op mijn account, de klantenservice bleek onbereikbaar. Gelukkig had ik nog een backup van mijn website en kon de zaak toch nog bij Your Hosting overgezet worden. Dit was niet gelukt zonder de super begeleiding van Your Hosting!!! Van service en klantvriendelijkheid kan Lycos duidelijk alles leren van Your Hosting. Het lijkt erop dat zij zich nu ook nog verder verlagen tot diefstal... Lycos, waar blijft de beloofde terugbetaling van het geld dat ik jullie teveel heb betaald???

    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.