Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Best practices voor omgang met spam van ISPA UK

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 8 april 2007 08:26 uur

ISPA UK, de Britse collega van ISPConnect, heeft een richtlijn opgesteld met best practices over hoe de leden van ISPA UK (ISP’s) met spam zouden moeten omgaan.

De richtlijn bestaat uit de volgende 3 onderdelen:

Allereerst moet zowel uitgaande als inkomende e-mail herleidbaar zijn naar de bron. Wat betreft uitgaande e-mail moet te achterhalen zijn welke abonnee danwel systeem de e-mail heeft verzonden. Bij inkomende e-mail, moet de bron van de e-mail herleidbaar zijn.

Als tweede moet er een goede procedure voor de afhandeling van ‘abuse meldingen’ zijn. Daarbij is het essentieel dat abuse contactgegevens op de website van de ISP worden gepubliceerd en die gegevens ook up to date worden gehouden bij registries zoals RIPE. Waar een ‘abuse melding’ terecht is zou de ISP voortvarend op de melding moeten reageren en er voor moeten zorgen dat de abonnee niet kan doorgaan met de activiteiten waar de melding betrekking op hebben.

Als derde zouden ISP’s hun abonnees bewust moeten maken van de spam problematiek en tevens op welke wijze er tegen abonnees zal worden opgetreden die zich toch schuldig maken aan het versturen van spam. ISP’s zouden hun klanten moeten uitleggen welke (technische) maatregelen er zijn genomen om spam te bestrijden en dienen daarbij ook melding te maken van eventuele nadelen daarvan. Als laatste zouden ISP’s hun abonnees moeten uitleggen wat ze kunnen doen om zichzelf te beschermen.

De volledige richtlijn is hier te lezen.

ISPA UK voorzitter Jessica Hendrie-Liaño licht de richtlijn toe:

UBE is a problem for ISPs but they are taking steps to tackle it.  ISPs are reducing UBE by ensuring that their email systems will not relay email for unauthorised third parties and that all email generated within their network can be traced back to its source.  However, customers can also play a very important role by securing their PCs and reporting cases of UBE.  Effective abuse procedures should be in place to make reporting easier.  Customers need to be educated on the nature of UBE, how to protect their PCs with firewalls and anti-virus software, and should also be informed of other services provided by their ISPs to help keep UBE to a minimum.

Jessica Hendrie-Liaño continueert:

ISPs hate spam.  It saps valuable bandwidth, can compromise the integrity of a network and affects the performance of mail servers. Combating spam costs ISPs and their customers very significant amounts of time and money.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.