Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

KPN blokkeert externe SMTP-servers zonder beveiligde verbinding

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 17 november 2016 08:00 uur

KPN heeft het sinds enkele dagen onmogelijk gemaakt om e-mail te versturen via externe SMTP-servers indien er geen sprake is van een beveiligde verbinding, dat meldt XXL Webhosting dat zijn klanten adviseert hoe hier mee om te gaan. Ook kom ik één klant tegen die op Twitter klaagt over het probleem dat het niet langer meer mogelijk is om e-mail te versturen via poorten 25 en 26.

De onmogelijkheid om e-mail te versturen via externe SMTP-servers wordt ook door KPN zelf bevestigd. Op de website waar staat uitgelegd hoe e-mail moet worden ingesteld, stelt KPN klip en klaar dat het onmogelijk is om een externe SMTP-server te gebruiken wanneer er geen sprake van een beveiligde verbinding is:

Met een onbeveiligde verbinding is het niet mogelijk om e-mail te versturen over een ander netwerk dan het netwerk van KPN.
Daarnaast gaat bij het opzetten van een POP of IMAP sessie informatie onbeveiligd over het internet, wat ongewenste risico’s met zich meebrengt.

Een reden om tot deze actie over te gaan noemt KPN niet. Al is het waarschijnlijk een manier om de spam die vanuit het KPN-netwerk wordt verstuurd te beteugelen. Op zich is dat een begrijpelijke maatregel. Anderzijds kan worden afgevraagd of deze maatregel niet in strijd met netneutraliteit is. Een gebruiker van het KPN-netwerk kan immers op deze manier een deel van het internet niet meer bereiken.

ISPam.nl Job board

Dion, 17 november 2016 11:06 am

Als je klikt op de tweet van Edwin Tjallings dan zou je zien dat hij bij XXL Webhosting werkt. Dus hoezo klant?
Top stukje journalistiek weer :-(

Frank, 17 november 2016 1:48 pm

Lijkt me 100% in strijd met netneutraliteit. Het is aan de gebruiker om te bepalen hoe hij de verbinding gebruikt. Een provider mag hierbij bepaalde zaken niet blokkeren. Andere e-mailproviders die toevallig geen beveiligde optie aanbieden kunnen op deze manier niet meer worden gebruikt. Indirect sluit KPN op deze manier concurrenten buiten. Immers een klant zal sneller besluiten om diensten op één punt onder te brengen, omdat e-mail anders een omslachtig iets zal worden.

Gebruik maken van een beveiligde verbinding is natuurlijk altijd wenselijk, maar afdwingen is een tweede.

Frank, 17 november 2016 1:56 pm

Inmiddels een klacht ingediend bij de ACM.

Mario, 17 november 2016 4:39 pm

Bij veel consumenten providers is het al jaren niet mogelijk om via andere mailserver, behalve de provider smtp server, mail te versturen over poort 25. Dan gebruik je toch bijvoorbeeld poort 587.

Bij zakelijk internet is vaak poort 25 uitgaand niet geblokkeerd, waarschijnlijk betreft deze blokkade zakelijke klanten?

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF
Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Abbatis
Raf Vantongerloo: De eigenaar van dit éénmanszaakje is niet alleen een ontzettende eikel, hij is ook technisch volle...

SIDN halveert tarieven om .nl-domeinnaam uit quarantaine te halen
Jaap Urban: Waarom vraagt iedere provider dan nog steeds de hoofdprijs hiervoor?!?! Webreus: 45 euro

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...