Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Wilt u een gratis kopje Fear Uncertainty and Doubt bij dit artikel over DDoS-aanvallen?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 6 december 2016 08:00 uur

Hoe voorkom je een DDoS-catastrofe tijdens de feestmaand, of nee, correctie, het artikel dat is gepubliceerd door bij DutchCowboys en geschreven door Guus van Es, general manager Security Consulting, Global Services, BT pretendeert in de titel je zelfs te gaan vertellen hoe je die voorkomt. Vol verwachting klopte mijn hart. Totdat ik ging lezen en helaas merkte dat het artikel één en al Fear Uncertainty and Doubt is.

De dagen voor Sinterklaas en kerst zijn traditioneel de belangrijkste winkeldagen van het jaar. Winkeliers gaan tot het uiterste om aan de grote pieken in vraag – zowel online als in de winkels – te voldoen. Maar zijn ze ook voldoende voorbereid om zich te kunnen verdedigen tegen DDoS-aanvallen?

Inderdaad, enorme pieken in de vraag en winkeliers gaan tot het uiterste om aan die vraag te voldoen. Ik geloof je meteen. Nu ga jij webwinkeliers vast vertellen of ze voldoende voorbereid zijn om zich te verdedigen tegen DDoS-aanvallen.

Cybercrime catastrofe voorkomen

Nu de decembermaand is begonnen, neemt de druk op (online) retailers enorm toe. Sinterklaasinkopen gebeuren steeds vaker last-minute, dat komt door de – beloofde – korte bezorgtijden, en het wordt ook hoog tijd om aan kerstcadeaus te gaan denken. Zoals altijd gaan klanten massaal naar winkels en websites, op zoek naar de laagste prijzen. Dit leidt tot een grote omzetstijging voor zowel fysieke als online winkels.

Goed dat je dat nog even goed duidelijk maakt. Dat je als webwinkel nog even goed met je neus op de feiten wordt gedrukt. Top!

December mag dan wel een feestmaand zijn, het is ook een periode van extra kwetsbaarheid waar cybercriminelen van kunnen profiteren. Aangezien de sinterklaas- en kerstinkopen goed zijn voor een aanzienlijk deel van de jaaromzet van de meeste winkeliers, is dit dé ideale tijd voor criminelen om een cyberaanval te lanceren.

En omdat systemen al flink onder druk staan door de hoge volumes, is er mogelijk maar een hele kleine druppel nodig om de emmer te doen overlopen. Het laatste waar je als winkelier op zit te wachten is dat het bedrijf op spectaculaire en zeer zichtbare wijze tot stilstand komt omdat ze een grote DDoS-aanval niet kunnen afslaan of beperken.

Jeetje. Dit is het moment van het jaar dat de omzet van webwinkels piekt en dan vertel jij hun dat cybercriminelen met één spreekwoordelijke druppel hun bedrijf op spectaculaire en zeer zichtbare wijze tot stilstand kan komen door een DDoS-aanval.

Dreiging neemt echt toe

De verhalen over cyberaanvallen zijn echt niet alleen maar bangmakerij, de dreiging is reëel. In september nog opende de publicatie van de Mirai-code – malware die Internet of Things (IoT)-apparaten infecteert zodat ze ingezet kunnen worden voor DDoS-aanvallen – een doos van Pandora vol mogelijkheden voor cybercriminelen.

Deze code geeft criminelen de mogelijkheid om grote aantallen onbeveiligde IoT-apparaten ongemerkt in te zetten bij een gerichte DDoS-aanval. Deze objecten kunnen van alles zijn; van simpele hubs en routers tot printers, slimme thermostaten en beveiligingscamera’s, zolang ze maar verbonden zijn met het internet. De recente grote DDoS-aanvallen maakten gebruik van dit soort botnets — wat aantoont dat het aantal criminelen toeneemt en dat ze, mogelijk, grotere aanvallen voorbereiden.

Een webwinkel wil geld verdienen en jij vertelt ze dat het voor cybercriminelen telkens makkelijker is om hun bedrijf plat te leggen op het moment dat hun omzet piekt. Die worden doodsbang als ze dit lezen!

Voorkomen beter dan genezen

Er is geen simpel antwoord op de vraag hoe je slimme IoT-apparaten moet beveiligen, en dat geldt vooral in het voordeligere segment van de markt. Daarom is de verwachting dat het aantal DDoS-aanvallen toe zal blijven nemen. In de toekomst zullen er dus vrijwel zeker steeds vaker en ook steeds grotere gerichte DDoS-aanvallen plaatsvinden. Maar hoe kan jij jezelf als winkelier nou beschermen tegen een dergelijke aanval?

Er is dus géén oplossing eigenlijk. Het is nog kostbaar ook om er toch iets aan te doen. Gelukkig ga je nu dus toch vertellen wat je er aan kunt doen. Een hele opluchting!

Dat kan door een combinatie van maatregelen te nemen, waaronder:

1) De impact van een aanval beperken door het DDoS-verkeer dat gericht is op de applicatie-laag te ‘scrubben’, al het DDoS-verkeer gericht op de netwerk-laag om te leiden en het authenticeren van regulier verkeer.

2) Een internetprovider kiezen die rechtstreeks verbinding maakt met grote carriers, andere netwerken en internetknooppunten — zodat het verkeer efficiënt door kan stromen.

3) Gebruik maken van de services van een anti-DDoS provider — met een aantoonbare staat van dienst op het gebied van DDoS-aanvallen afwenden en het beschermen tegen significante hoeveelheden ongewenste data. Dit stelt specifieke IP-adres reeksen veilig die organisaties willen beschermen.

Kijk, daar hebben webwinkels wat aan. Alleen wie kan hun daar dan bij helpen?

Deze blogpost is geschreven door Guus van Es, general manager Security Consulting, Global Services, BT.

Hé wat een toeval Guus. Dat jij werkt voor een onderdeel van een grote internetprovider die rechtstreeks verbonden is met de grote carriers (of beter gezegd er zelf een is) die verbonden is met andere netwerken en internetknooppunten en het onderdeel waar je zelf voor werkt levert anti-DDoS diensten. Dat is nog eens toevallig!

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.