Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

AWS maakt het integrators moeilijk met eigen managed services

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 16 december 2016 08:00 uur

Het wil nog niet echt lukken om grote bedrijven massaal de public cloud in te krijgen. Ze snuffelen eraan, maar de complexiteit van een bestaand landschap zorgt doorgaans voor voldoende koudwatervrees om de stap echt te maken. Bedrijven zijn mondjesmaat bezig om met developmentsystemen te experimenten, maar productieomgevingen in AWS of Azure: nee, dat is voor veel grote bedrijven echt nog een stap te ver. Tot dusver is dat de kurk waarop IT-bedrijven nog drijven, vooral de grote integrators die een eigen managed services voor public cloud in de markt hebben gezet. Het zijn diensten die ervoor moeten zorgen dat klanten toch de stap naar public cloud kunnen maken, maar dan wel gemanaged op de manier waarop ze dat gewend zijn: netjes via SLA’s en conform ITILv3. Je moet tenslotte iemand op z’n lazer kunnen geven als services niet beschikbaar zijn.

Tot nu toe hebben de grote cloudproviders de integrators nog echt nodig. Het zijn immers de klanten van deze bedrijven. Als je bedrijven naar de public cloud wilt halen, dan zul je de hele stack moeten migreren, inclusief alle services die nodig zijn om omgevingen te beheren. Microsoft Azure had in dat opzicht een flinke streep voor: het had altijd al de mogelijkheden om de hele stack te leveren, ook in externe datacenters met producten als SCCM en SCOM. In Azure krijgen die producten opvolgers in bijvoorbeeld OMS dat bovendien ‘native’ te integreren is in grote IT service management-omgevingen zoals BMC en ServiceNow. Dat ontbrak bij AWS nog.

Deze week kwam AWS echter met managed services. En dat is ronduit slecht nieuws voor vrijwel alle integrators. AWS is al een tijdje met ruime afstand de grootste cloudprovider en doet in z’n uppie meer dan Azure en Google bij elkaar. Enige punt was dat ook Amazon niet in staat bleek om echt grote enterprises volledig te overtuigen om in AWS te hosten. Bedrijven die dat deden, hadden toch derde partijen nodig om die omgevingen te beheren of ze moesten het zelf doen. Tot nu.

In een blog raakt chief envangelist Jeff Barr precies de juiste snaar. “Grootschalige, enterprise datacenters worden beheerd ‘volgens het boekje’. Protocollen, best practices en operationele procedures worden ontwikkeld, verfijnd en vastgelegd volgens de geldende standaarden van IT management en dat is vaak gebaseerd op ITIL. (..) IT-personeel dat verantwoordelijk is voor het neerzetten van hardware, installeren van software, uitrollen van patches, uitvoeren van monitoring, maken en terugzetten van backups en het oplossen van onvoorspelbare operationele en security-problemen, heeft daarmee meer dan genoeg te doen.” Probleem is dat personeel duur is. Alle grote cloudproviders zetten daarom maximaal in op automatiseren van migratie en beheer. Alleen dan kan een klant optimaal profiteren van de schaalbaarheid en de flexibiliteit van de cloud, aldus Barr. Cloudmigratie en cloudbeheer als hapklare, volledige geautomatiseerde brokken. De klant hoeft alleen nog maar te betalen en te slikken.

Dus komt AWS met managed services. Het is een volstrekt logische beweging. Wat levert Amazon dan als services? Incident monitoring en resolution via CloudWatch, om te beginnen. Dat laatste bestond natuurlijk al, maar in deze dienst maakt AWS gebruik van diverse parameters die met elkaar worden gecorreleerd. Incidenten worden zo opgemerkt en indien mogelijk volledig automatisch opgelost. Als dat niet mogelijk is, dan wordt het incident doorgezet naar engineers. Een incident dat meerdere malen voorkomt, wordt automatisch en volledig conform ITIL, omgezet naar een probleem. Van de ICP (Incident, Change, Problem) processen blijft dan change over. AWS heeft daarvoor Change Control binnen managed services. Een change start met een RFC en wordt of gescript of manueel ingerold, na de noodzakelijke controles en goedkeuringen.

Verder kent managed services provisioning, patch management, security management, identity access management, backup en restore en reporting. Ofwel: alles dat je onder managed services mag verwachten en dat nu vaak nog door derde partijen wordt gedaan. De hele dienst is daarbij toegankelijk via het AWS Management Console. Per direct. Ook in de EU.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.