Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

OPTA hoeft niet op te treden na één spamklacht

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 5 februari 2009 08:05 uur

OPTAOver spam die je als privépersoon ontvangt, en vanaf 1 juli 2009 als bedrijf ook, kun je een spamklacht bij OPTA indienen. Op 29 april 2007 diende een privépersoon een klacht bij OPTA in over een spam e-mail die hij had ontvangen van een politieke partij.

Omdat de capaciteit die OPTA heeft beperkt is, kan zij niet tegen elke spammer optreden en wordt er mede op basis van het aantal klachten over een bepaalde spamrun besloten of er opgetreden wordt. Over de bewuste spam e-mail van de politieke partij ontving OPTA maar één klacht, onvoldoende om optreden te rechtvaardigen.

OPTA heeft daarom op 4 september 2007 besloten geen onderzoek in te stellen. De klager nam hier geen genoegen mee en diende een bezwaar tegen dit besluit in. Ook dit bezwaar werd door OPTA ongegrond verklaard. De klager liet het er niet bij zitten en stapte naar de rechter.

De Rechtbank Rotterdam stelde vast dat het handhavend optreden tegen spammers een bevoegdheid en geen verplichting van OPTA is. Het handhavingsbeleid spam van OPTA is in overeenstemming met de Bijzondere privacyrichtlijn (2002/58/EG) en de Telecommunicatiewet en is volgens de rechtbank bovendien niet onredelijk.

De afwijzing van het handhavingsverzoek is volgens de rechtbank terecht aangezien het slechts één klacht over één mailbericht betrof en het feit dat de afzender een politieke partij was is geen bijzondere omstandigheid op grond waarvan OPTA van haar handhavingsbeleid had moeten afwijken. De klager kan nog wel in hoger beroep gaan tegen de uitspraak bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

Wido, 5 februari 2009 8:55 am

Lekker is dat! Wij krijgen op onze support desk ontzettend veel b2b spam binnen (bij KvK opgevraagde adressen) en dan ben ik nu al spuugbui.

Na 1 Juli ga ik voor elk mailtje wat er binnen komt een klacht indienen en dan verwacht ik ook dat de OPTA er wat mee doet.

Want als de OPTA er niets aan doet, wie dan wel?

Jurri@n, 5 februari 2009 9:16 am

@Wido: beter lezen. OPTA hoeft geen actie te ondernemen als er slechts 1 klacht komt. OPTA doet zeer zeker wel iets met de klachten. Ik ben zelf ooit benaderd door OPTA, omdat ik over een bedrijf al meer dan 94 klachten had aangemeld :)

Wido, 5 februari 2009 9:38 am

Nee, dat snap ik zeker. Maar ik heb het idee dat veel mensen ook niet klagen en dat ik straks de enige ben die maar een klacht in dient over een bepaalde mailing.

Sebastiaan Stok, 5 februari 2009 11:14 am

Ik weet precies wat je bedoeld.
Ik zal zo blij zijn als die wet er is!

Meestal verwijder ik ze meestal maar want ik heb er gewoon geen tijd interesse voor.
Maar eentje had het gepresteerd, mij een herinnering te sturen! Daar ben ik dus helemaal niet van gediend, en heb middels een nette reactie laten laten weten dat wij al voorzien zijn.

Maar prettig is anders.

Dick Tump (Shock Media), 5 februari 2009 11:45 am

Enige manier om op te lossen dat mensen niet klagen, is om het wat laagdrempeler te maken.

Maak eventueel een mogelijkheid om spam te forwarden naar een email adres van de OPTA, waar gewoon een bot achter zit die de mails gaat parsen en bij veel klachten melding maakt aan iemand van de OPTA.

Ik betwijfel alleen of de OPTA gemotiveerd is om zichzelf veel werk te geven :)

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.