Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Lycos Webhosting stopt: SIDN dagvaardt Lycos – UPDATE

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 26 februari 2009 08:05 uur

Aankomende zaterdag, 28 februari trekt Lycos Webhosting de stekkers uit de webhosting servers. Alle websites die dan nog niet wegverhuisd zijn gaan dan onherroepelijk op zwart. Klanten die geen backup van hun website, databases, e-mail en andere data hebben gemaakt zijn die zaterdag definitief kwijt.

UPDATE: Om 13:00 uur werd bekend dat SIDN Lycos heeft gedagvaard met als eisen dat het stoppen van de hosting één maand wordt uitgesteld en de houders nogmaals per brief moeten worden geïnformeerd dat Lycos er mee stopt!

Er dreigt een ramp te ontstaan, want er zijn alleen al in Nederland tienduizenden domeinnamen nog niet wegverhuisd bij Lycos, zo bevestigt ook Holger Thiemann, Product Director Webhosting Europe telefonisch tegenover ISPam.nl.

Op de vraag of Lycos wel voldoende heeft gedaan om klanten te attenderen op het feit dat ze weg moeten verhuizen stelt Thiemann dat er de afgelopen maand herhaaldelijk e-mails zijn verstuurd aan klanten, die nu wel voldoende duidelijk zouden maken dat ze écht weg moeten verhuizen omdat ze anders hun data en domeinnaam kwijt raken. Ook hebben volgens Thiemann alle Nederlandse klanten hun abonnementskosten teruggestort gekregen.

Thiemann is er ook niet gelukkig mee dat er nog tienduizenden domeinnamen nog niet zijn wegverhuisd. Echter verwacht hij ook dat een deel van die klanten zelf van zijn hostingpakket en domeinnaam afwil. Doordat Lycos er nu de stekker uit trekt, hoeven die klanten daar zelf niets voor te doen. Die klanten verhuizen hun domeinnamen dan ook niet.

Op het feit dat het bij de ISPam.nl redactie nog steeds regent van de klachten over het weghuizen van domeinnamen, stelt Thiemann dat hem dat verbaast. Na de vorige oproep op ISPam.nl om contact met hem op te nemen – door zijn gegevens bij de redactie op te vragen – zou hij door één hoster benaderd zijn. Dit terwijl zijn gegevens aan meer dan 10 hosters zijn verstrekt. Gezien het nu heel kort dag is, voor iedereen die Holger Thiemann wil benaderen, zijn e-mail adres is: Holger PUNT Thiemann AT lycos-europe PUNT com.

Verder stelt Thiemann dat er ook uitvoerig contact geweest is met SIDN over de kwestie. Daarbij heeft hij en zijn collega uitgelegd wat er allemaal gedaan is om er voor te zorgen dat klanten wegverhuizen. Daarnaast wordt er nog door Lycos gezocht naar een passende oplossing voor de tienduizenden .nl-domeinnamen die aankomende zaterdag nog niet wegverhuisd zijn. De mogelijkheden die besproken worden wil Thiemann niet noemen om speculatie te voorkomen. Thiemann hoopt dat SIDN vertrouwen heeft in de aanpak van Lycos.

SIDN woordvoerster Lycke Hoogeveen laat in een reactie tegenover ISPam.nl weten, dat SIDN de handelswijze van Lycos niet accepteert.  SIDN wil dat Lycos zorgt voor een adequate oplossing waarbij niemand benadeeld wordt. Het feit dat er nog tienduizenden .nl-domeinnamen zijn die nog niet wegverhuisd zijn, maakt men zich bij SIDN best zorgen over. Het feit dat de websites behorend bij de domeinnamen zaterdag uit de lucht gaan raakt SIDN toch indirect, stelt Hoogeveen.

Update 13:00 uur:

Zojuist is bekend geworden dat SIDN Lycos heeft gedagvaardt met de volgende eisen:

  • uitstel van de staking van de hosting tot 28 maart 2009
  • het tijdig informeren van de resterende houders per brief door Lycos over de ophanden zijnde staking van de dienstverlening. In deze brief dienen de houders nogmaals te worden aangespoord om maatregelen te nemen om hun domeinnamen en de hosting bij andere partijen onder te brengen.

De zitting vindt morgen om 9:00 uur plaats in Arnhem.

Tududud, 26 februari 2009 10:21 am

Ineens gaat de SIDN zich verantwoordelijk opstellen? Misschien kunnen ze dat ook eens in kwesties doen waar ze zelf wat over te zeggen hebben.

Imo heeft Lycos z'n best gedaan en ligt de bal nu bij de klanten, die daar blijkbaar niets mee doen.

Over dat regenen van klachten btw, waren dat die paar posts van verdwaalde lycos klanten in lycos topics of echt direct per email gerichtte klachten?

Arnout Veenman, 26 februari 2009 10:38 am

@Tududud, per e-mail hebben zich zo'n vijftien hosters gemeld die de contactgegevens van Thiemann wilden hebben omdat ze problemen hadden om domeinnamen te verhuizen.

hithost, 26 februari 2009 11:09 am

En voor wie nog steeds een geschikte host zoekt kunnen ex-lycos klanten op www.ispgids.com kijken. Tenminste van 1 klant heb ik begrepen dat deze 2 mails heeft ontvangen maar dat zij de inhoud niet begreep.

Admin
hithost.nl
[b]Edit: [/b] Aangepast door de redactie

Johan, 26 februari 2009 11:45 am

Was 't niet zo dat de Lycos hosting een doorstart zou maken, zodat er geen gedupeerde klanten zouden zijn?
zie http://tweakers.net/nieuws/58442/tripod-maakt-doorstart-via-ander-bedrijf.html

Danny Mekic', 26 februari 2009 1:09 pm

Inmiddels hebben een aantal hostingbedrijven namens klanten een officiële klacht ingediend bij Alternet, omdat Lycos wegverhuizingen van .co.uk niet lijkt te kunnen of willen faciliteren. Het is ongehoord om te zien hoe Lycos Europe de lopende contracten afwikkelt en niet bereikbaar is per e-mail en telefoon.

Danny Mekic', 26 februari 2009 1:10 pm

@Johan: Lycos maakt geen doorstart, maar heeft een deal gesloten met Strato dat bestaande klanten 'makkelijk' over kunnen stappen naar Strato (waarschijnlijk vangt Lycos hier een mooie vergoeding voor per klant).

Het probleem alleen is dat veel mensen niet overgezet willen worden op Strato maar gewoon een eigen, vertrouwde of bij voorkeur volledig Nederlandse provider uit willen kiezen. Dan wordt het opeens een stuk lastiger om je domeinnamen weg te krijgen bij Lycos.

Johan, 26 februari 2009 1:18 pm

@Danny Mekic': Ah, dan heb ik het dus verkeerd begrepen.

Wat betreft het verhuizen: je hebt bij bijna elke extensie (behalve .nl) een administratief correct emailadres nodig om de verhuizing goed te keuren. Bij .co.uk heb je zelfs zo dat de latende provider het domein ook moet 'vrijgeven' om wegverhuisd te worden. Kan begrijpen, wanneer Lycos er geen tijd/zin meer in wilt steken, dat de domeinen blijven hangen.
Jammer!
Je wilt als stoppende provider toch de zaakjes goed geregeld hebben?

Tududud, 26 februari 2009 3:40 pm

En wederom een zinloze uitgave van deelnemers geld door de SIDN.

Jeroen, 26 februari 2009 3:43 pm

"Het feit dat de websites behorend bij de domeinnamen zaterdag uit de lucht gaan raakt SIDN toch indirect, stelt Hoogeveen."
Zorg eerst eens dat je zelf je zaakjes op orde hebt voordat je je druk gaat maken om indirecte problemen!

Peter, 26 februari 2009 6:39 pm

Ben benieuwd op welke grond ze dagvaarden..

@ Danny, lees even de mail die onder dat bericht op tweakers staat. Lycos (Tripod) heeft weldegelijk een deal gesloten met NewCo maar dit lijkt alleen over de gratis sites te gaan en niet hun betaalde hostingdienst.

Danny, 27 februari 2009 2:52 am

Thx Peter/Johan!

Randy ten Have, 27 februari 2009 6:09 am

Peter, de grond staat in het bericht van vandaag, dat even na 8 uur gepubliceerd is (Of voor de vroege vogels: zal worden). Ikzelf ben voor ISPam.nl bij zitting in Arnhem aanwezig.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.