Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Gastcolumn: Problemen in de game-industrie

  • Door
  • Gastauteur
  • geplaatst op
  • 31 maart 2009 08:03 uur

i3D.netAls we een blik werpen op de game-industrie dan zien we al snel dat het momenteel niet al te goed gaat. Uitgevers worden gedwongen de kosten te drukken, ontwikkelaars moeten de deuren sluiten of kunnen nieuwe werknemers niet meer aannemen. Om het plaatje af te maken: een groot aantal game server providers heeft de laatste paar maanden de handdoek in de ring moeten gooien, een stuk van de concurrentie van Interactive 3d is weggevallen.

Tegenwoordig bestaat de gameserver markt uit de volgende partijen:

  • Internationale gamehosters die op Europese schaal zaken doen.
  • Extreme “budget” hosters die zo goedkoop zijn dat ze niet lang zullen bestaan.
  • Grote hosting bedrijven die game servers als een leuke extra zien, niet als core business.
  • Een paar “hoge prijzen = hoge kwaliteit” bedrijven met een klein aantal betalende klanten

Wat is er gebeurd met de oude concurrentie?

Nieuwe games
In 2008 zijn een aantal nieuwe games uitgebracht met minimale support voor de diverse hosting platformen. Bijvoorbeeld, Call of Duty 5 (World at War) kwam uit als een Windows game. Enkel servers met Microsoft Windows konden dit spel hosten terwijl vooraf werd beloofd dat een Linux versie kort na release beschikbaar zou zijn.

Een groot aantal kleine hosters wachtte rustig op de Linux release, ondertussen was de markt klaar om door de grotere hosts gedomineerd te worden door dit spel op hun Windows servers te draaien. De Linux server files kwamen uiteindelijk 4 maanden later uit.

Call of Duty is een van de vele games die voordeel hebben bij het hosten op Windows.

Vaak vragen klanten of al onze servers op windows draaien, hierop kan ik antwoorden dat slechts 20% van onze servers op Microsoft Windows gehost word.

Hosten op contractbasis
Bepaalde games zijn gebonden aan contracten, hiermee wordt de beschikbaarheid van server software beperkt. Voor uitgevers heeft dit enkele grote voordelen:

  • Meer controle over de software: Dit betekend dat we GEEN gecrackte servers zien. Vergelijk bijvoorbeeld de Battlefield serie met de Call of Duty serie. Call of Duty heeft erg te lijden onder piraterij
  • Betere feedback: een gesloten groep hosting partijen die samenwerken om de game online te krijgen en daarmee samenwerken om problemen rondom de game op te lossen
  • Het spel is “exclusiever”: statistieken zijn van een hogere kwaliteit en waarde. Goed voorbeeld: America’s Army Honor in vergelijking met de Call of Duty client side statistieken

Deze contracten limiteren het aantal providers dat een spel mag hosten. Hierdoor moet de concurrentie eerst het contract zien te krijgen voordat ze een mogelijke bedreiging zijn.

Amateur bedrijven
Hardcore gamers zijn vaak erg jong. Er worden elke maand wel enkele game hosting “bedrijven” opgezet door minderjarigen. Deze bedrijven bestaan als extreme low budget hosters. In een open markt wisselen budget klanten makkelijk van de ene naar de andere provider, dit dwingt deze providers om nog verder te concurreren op gebied van prijs. Geen kennis, geen volume, geen belasting betalen, support gaat pas open zodra ze thuis komen van school, deze dingen komen veel te vaak voor bij dergelijke bedrijven.

Ze gaan niet lang mee, maar de constant cyclus van opstartende en sluitende bedrijven trekt klanten weg van legitieme GSPs in de markt. Hierdoor is het dus een serieuze bedreiging voor kleine tot medium GSPs.

In deze markt moet je jezelf op een bepaalde manier kunnen onderscheiden van de concurrentie. Lukt dit niet dan wordt je geforceerd om met de amateurs te concurreren. Op dat moment verlies je het aangezien zij komen en gaan en geen enkele strategie voor de toekomst hebben.

Illegale software
Veel voorkomend in deze markt, zeker onder de amateur hosters, maar ook (te) vaak voorkomend bij legitieme bedrijven. Software als Ventrilo wordt vaak illegaal verhuurd. Zo ook met management software en bijvoorbeeld besturingssystemen.

Nog dommer: Sommige game server providers adverteren hier zelfs mee!

Geen diversiteit
Meerdere GSP’s verkopen enkel en alleen game servers. Game servers en niets anders. Dit is simpelweg vragen om problemen. Er is een duidelijke cyclus in de inkomsten van game servers over het jaar heen. Rustige maanden zijn van de lente tot de herfst. Kunnen deze bedrijven een periode van lage inkomsten dit overleven? Meestal niet.

Colocatie kosten lopen door, medewerkers (als ze al medewerkers hebben!) gaan niet akkoord met minder salaris gedurende de zomermaanden. En als zaken het jaar eerder goed liepen kan de belastingdienst ook nog eens verrassend langskomen.

Andere bedrijven gaan echter weer naar de andere kant van het spectrum. Er is geen duidelijke core business, ze verkopen alles van VPS tot VOIP en van dedicated servers tot shared hosting tot game servers en colocatie. Deze strategie loopt alleen als je heel, heel groot bent. Potentiƫle klanten weten niet wat je verkoopt, dus hoe overtuig je ze?

Een blik op de huidige situatie in Nederland
Bijna alle game server providers die een jaar geleden actief waren zijn ondertussen failliet. Het aantal actieve game server providers die langer dan twee jaar bestaan is bijzonder laag. Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt zijn dit goede tijden voor Interactive 3D. Ons bedrijf groeit internationaal, wie weet waar we volgend jaar staan….

In de huidige markt zijn tig bedrijven die verkocht worden, activiteiten afbouwen, meerdere bedrijven die zo “goed” draaien dat de eigenaar een fulltime baan bij een ander bedrijf heeft. Sommige bedrijven verdwijnen simpelweg, andere gaan er uit met een klapper. Het is eigenlijk belachelijk dat je geen enkele overzicht van actieve game server providers in Nederland kan vinden waar niet minimaal tien bedrijven opstaan die inmiddels niet meer bestaan. Klanten willen niet langer van provider naar provider overstappen. De markt is aan het beslissen. De echte grote spelers doen nu goede zaken.

Times are good!

Ik ben benieuwd naar jullie mening op mijn blog (http://stewie.biz/2009/03/24/trouble-in-the-gaming-industry/)

Dit artikel is in het Engels geschreven door Stijn Koster, directeur van Interactive 3D (i3D.net) en met zijn toestemming vertaald en overgenomen van zijn weblog Stewie.biz.

We zijn altijd op zoek naar goede gastcolumns. Schrijf zelf dus ook eens een scherpe column of opinie en mail die dan naar redactie@ispam.nl. Wie weet staat jouw gastcolumn dan binnenkort te lezen op ISPam.nl.

Robbert, 31 maart 2009 11:03 am

In Grafix alphen staat een van de grootste gamehosters.....

Stewie, 31 maart 2009 11:25 am

Welke partij bedoel je dan Robbert? ;-)

Toon, 31 maart 2009 11:51 am

Jouw concurrent..

Trebbor, 31 maart 2009 12:22 pm

Die "Robbert" doet wel erg zijn best om te doen lijken dat ik dat schrijf..

Stewie, 31 maart 2009 12:29 pm

Zo zie je maar hoe deze markt is ;)

Memnon, 31 maart 2009 6:12 pm

Stewie, leuke collumn. Als ex game industry man kan ik de trends die je beschrijft alleen maar onderschrijven ,deze tekenden zich een paar jaar geleden al af maar inmiddels rollen er al vele koppen.

Groetjes,
je (mailserver)provider ;)

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.