Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

UPC erkent afknijpen usenet verkeer

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 20 mei 2009 08:05 uur

UPCSinds deze maand klagen UPC abonnees dat de downloadsnelheid bij usenet providers sterk verminderd is, vooral in de avonduren is dit het geval. Usenet providers Eweka en NewsXS maken hier ook melding van.

Tegenover ISPam.nl erkent een UPC woordvoerder dat op piek-momenten er door UPC inderdaad een traffic shaping wordt gedaan. UPC wil echter niet spreken van het “afknijpen van usenet en p2p verkeer” maar het prioriteren van realtime diensten, zoals msn, surfen, online gaming en voip. Enkel bij zware netwerk belasting gebeurt dit volgens UPC.

UPC is van mening dat het hier niet mee tornt aan het principe van netwerk neutraliteit. Het bedrijf stelt wat pragmatischer met het principe van netwerk neutraliteit om te gaan dan “puristen” die vinden dat een provider zich helemaal niet met het dataverkeer mag bemoeien. UPC doet enkel aan traffic shaping om er voor te zorgen dat alle abonnees optimaal van het UPC-netwerk gebruik kunnen maken. Op de vraag of UPC dat niet beter meer bandbreedte in kan kopen, stelt het bedrijf dat er altijd een afweging moet worden gemaakt tussen het gebruik van het netwerk en de hoeveelheid bandbreedte die wordt ingekocht.

Peter de Jong van kabel internet abonnee belangenvereniging COAX laat weten in principe geen problemen te hebben met de traffic shaping die UPC toepast. Door COAX is ruim een jaar geleden al met UPC gesproken over het onderwerp. Inhoudelijk is COAX van mening dat abonnees van UPC normaal gebruik moeten kunnen maken van hun verbinding. Dat het downloaden van usenet of via peer-to-peer diensten wat langzamer gaat op piek-momenten is geen probleem, zolang downloaden van usenet met een normale snelheden mogelijk is.

Wel komen er bij COAX sinds de introductie van de 60 en 120 Mbit abonnementen van UPC meer klachten binnen over langzame usenet download snelheden. Het zou dus kunnen zijn dat het UPC-netwerk daardoor nu ineens onvoldoende capaciteit heeft, vermoed De Jong. Ook huldigt COAX het feit dat UPC transparant is over de traffic shaping die wordt toegepast.

Volgens UPC zijn zij niet de enige die aan traffic shaping doen. Bij KPN en Ziggo was er niemand bereikbaar voor commentaar die daar uitsluitsel over kon geven. XS4ALL daarentegen liet weten absoluut niet aan traffic shaping te doen. Het argument dat traffic shaping nodig is omdat een provider een afweging moet maken tussen de hoeveelheid ingekochte bandbreedte en de netwerk belasting gaat voor XS4ALL niet op stelt woordvoerder Niels Huijbregts: “Als provider moeten we gewoon voldoende bandbreedte inkopen, dan is traffic shaping niet nodig”.

Tycho, 11 augustus 2009 12:02 pm

Beste Jan,
Alle ISP's doen het? De eerste ISP in NL(XS4all) die echt toegang gaf tot het internet zoals we die nu kennen doet dit niet! Zij zijn de oorsprong van internet niet vergeten en dat zegt meer dan die andere ISP's die opeens een markt zagen en 100% voor de winst gingen. Het feit is dat shaping concurentie vervalsing met zich meebrengt! Als jij een nieuwe applicatie maakt die internet op een andere poort van die van HTTP&Mail dan kan jij geen hoge snelheden leveren. Probeer jij maar eens de klantentservice van UPC te overtuigen om die poort niet meer de shapen. Onmogelijk! Hoe dan ook, internet is net een snelweg waar alleen ongelukken en onderhoud als excuus mogen gelden!

Peter, 12 augustus 2009 5:08 am

http://www.coax.nl/news/reageer/index.php?NewsID=2205

  • Pingback: Metareporter » UPC: salade na de spareribs

  • sebas v. rijn, 18 december 2009 1:35 pm

    hey ook zo grappig ik heb een 30m/ps en ik haal nog net 2mb....

    sebas v. rijn, 18 december 2009 1:36 pm

    hey ook zo grappig ik heb een 30m/ps en ik haal nog net 1.5mb*....

    wizardnl, 28 december 2009 6:20 pm

    de laatste tijd is het weer raak met een 30mb verbinding kwam ik al niet boven de 2MB nu blijft hij hangen rond de 500kb

    Jan Klaassen, 25 januari 2010 1:31 am

    Beste wizardnl,
    Ik zou als ik jou was toch een even bellen met UPC.
    Ik heb een 30 mbps verbinding en ik haal met usenet (nieuwsserver = XSnews) 24,7 mbps. Dat lijkt met toch best acceptabel!
    Tip: check eerst even je pc... 80% van de snelheidsproblemen wordt namelijk veroorzaakt door pc problemen. Onze wijneus Dennis K zal dit kunnen bevestigen aangezien hij pretendeerd een IT-er te zijn.

    upcklant, 15 april 2010 7:26 am

    Wat UPC doet is gewoon overselling: http://en.wikipedia.org/wiki/Overselling

    Als UPC niet aan overselling zou doen, zou iedereen ten alle tijden hun maximum snelheid moeten kunnen halen. Maar dit kan het netwerk van UPC dus niet aan (te weinig capaciteit), dus haalt UPC trucs uit om de gemiddelde gebruiker toch enigzins tevreden te houden.

    Melroy, 8 juli 2010 1:49 am

    Ik denk ook dat ze oversellen, maar mag dat wel zomaar? Zijn daar geen wetten voor? Immers wij zijn klanten we betalen voor wat de zouden moet krijgen, maar we wat als je als klant niet krijgt wat je wel zou moeten krijgen!???

    Ik vind dit niet door de beugel kunnen.

    Mvg,
    Melroy
    Noodgedwongen toekomstige UPC klant :(

    Rob, 25 juli 2010 7:28 pm

    Dit is toch belachelijk?

    Als je betaald voor een betaalde bandbreedte, dan mag je deze toch ook verwachten?

    Overigens ook noodgedwongen UPC klant.

    ps het is ook belachelijk dat je altijd voor het standaardpakket tv&radio moet betalen, dit gebruik ik niet eens. (schotel).

    Melroy van den den Berg, 25 juli 2010 8:57 pm

    Dat is inderdaad ook belachelijk, dat je als klant niet eens de vrijheid heb om je abonnement samen te stellen...

    Kevin Jansen, 4 september 2010 11:26 pm

    Het 120mbit pakket van UPC wordt nog steeds geknepen. Het ligt totaal niet aan pc instellingen aangezien ik en andere upc abbonees wel de volledige snelheid voor 6 uur en na 23:00 en volgens mij sinds kort 00:00 is omdat ik nog steeds op een max van 1mb's zit terwijl dit overdags gewoon 10/11mb's is.

    Patrick, 11 september 2010 1:47 pm

    Ze knijpen gewoon alles, Ik heb de 90 Mbit verbinding, en haalde tot voor een week nog redelijke snelheden in de piek uren (1800KB/s) en normaal had ik zeker niet te klagen (4500KB/s tot 6100 KB/s) maar nu haal ik piek en dal nog geen 800 KB/s meer, terwijl alle speedtesten (zowel van upc zelf als andere) mijn snelheid goed testen. Eweka erkent het probleem maar het ligt niet bij hun.
    Ik wil waar ik voor betaal, een 90 MBit verbinding. Het kan door drukte echt wat langzamer gaan, maar niet op amper 10% van waar ik voor betaal.

    Mark, 11 september 2010 1:59 pm

    @Patrick: dan stuur je UPC een brief waarin je aangeeft een hogere snelheid te verwachten voor die prijs en anders ook een gedeelte van het geld terug te willen. Overstappen naar een andere provider of een goedkoper (trager) pakket kun je natuurlijk ook doen/overwegen.

    Paul, 13 september 2010 1:15 pm

    Een alternatief is gebruik maken van XSNews hun SSL optie, dit is waar Eweka in verschilt omdat zij dat niet aanbieden. SSL wordt namelijk niet geknepen.

  • Pingback: UPC belooft beterschap in afknijpkwestie « willy4it

  • Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.