Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

ICANN denkt over anti-cybersquatting database

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 15 juli 2009 08:01 uur

Om merkhouders te beschermen denkt ICANN erover om een database aan te leggen waarin alle merknamen die wereldwijd zijn geregistreerd. Wanneer iemand een domeinnaam probeert te registreren die overeenkomt met een van de merken in de database, dan wordt de registratie geweigerd. Tenzij de registrant kan aantonen dat registrantie van de bewuste domeinnaam legitiem is, bericht AP.

Het IP (Intellectuel Property) Clearinghouse, zoals de database wordt genoemd, moet er voor zorgen dat merkhouders hun merken niet onder duizenden verschillende TLD’s hoeven te registreren om zich te beschermen tegen cybersquatters. Dit is namelijk een grootste bezwaren tegen openstelling van de root zone voor nieuwe TLD’s.

Het is nog niet duidelijk of het IP Clearinghouse er ook daadwerkelijk komt. Het voorstel ertoe komt uit de koker van een commissie die voornamelijk bestaat uit grote bedrijven en advocaten gespecialiseerd in bescherming van intellectueel eigendom. Tegen het eind van het jaar wordt besloten of ICANN het voorstel ook daadwerkelijk aanneemt.

Maurice, 15 juli 2009 11:02 am

Dit brengt positieve en negatieve zaken met zich mee,

Inderdaad een merknaam houder zal niet meer alle extensies hoeven vastleggen waardoor al veel xxx euro bespaard word per jaar.

Echter fanwebsites en dergelijke worden hierdoor weer belemmerd.

Maurice, 15 juli 2009 11:04 am

aanvulling:

Een merknaam is ook niet zo maar te beperken.

Een merknaam kan namelijk meerdere malen geregistreerd worden indien ze niet dezelfde classes hebben van doelstelling.

voorbeeld:

merk a verkoopt PC's
Merk a verkoopt broodtrommels
Zitten niet in elkaars vaarwater en mogen dus beide een merknaam deponeren.

Wie heeft dan meeste recht op de domeinnamen? :D

Mooi NL voorbeeld: Ajax :)

Arnoud Engelfriet, 15 juli 2009 5:54 pm

Inderdaad, Maurice. En wat te denken van hetzelfde merk in meerdere landen? Denk aan Gmail, je weet wel die Duitse postdienst ("und die Post geht richtig ab"). Het voorstel klinkt mij meer als "hoe laten we de merkhouder met het meeste geld gemakkelijk winnen van andere merkhouders.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.