Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Politiek en providers zijn het eens over oplossing overstapproblemen

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 7 februari 2008 07:52 uur

Veranderen van provider wordt makkelijkerGisteren heeft staatssecretaris Heemskerk ingestemd met een plan van het Forum voor Interconnectie en Speciale Toegang (FIST), waarin vrijwel alle acces providers vertegenwoordigd zijn, om problemen met overstappen naar een andere provider aan te pakken. Doordat de markt met een oplossing is gekomen voor de overstapproblemen, komt hier geen wetgeving voor. De staatssecretaris heeft wel aangekondigd om de uitvoering van het plan van FIST nauwlettend in de gaten te houden. Hierdoor zijn zowel de providers, de Consumentenbond als de staatssecretaris tevreden. Lang leve polderen!

De belangrijkste punten uit het plan van aanpak van FIST zijn:

  1. In het vierde kwartaal van 2008 zorgen de aanbieders ervoor dat in minimaal 95% van de gevallen de overstap plaatsvindt op de afgesproken dag. Daarbij is maximaal 24 uur dienstonderbreking;
  2. Vanaf het eerste kwartaal van 2008 wordt de consument via de websites van de aanbieders helder en uniform geïnformeerd over het overstapproces;
  3. In het tweede kwartaal van 2008 hebben alle aanbieders zich aangemeld bij de geschillencommissie Elektronische Communicatie;
  4. In het vierde kwartaal van 2008 kan een consument gemakkelijker overstappen doordat de nieuwe aanbieder de overstap voor de klant volledig kan verzorgen. Dat geldt ook voor de meer complexe contracten waar de internetdiensten gebundeld zijn met telefonie- en tv-diensten.

Arjan Bijnen, 7 februari 2008 9:24 am

Nu nog een oplossing voor de problemen welke soms ontstaan bij het overstappen van de ene naar de andere hoster :-).

Arnout Veenman, 7 februari 2008 10:03 am

Het overstappen van de ene naar de andere hoster is toch niet zo'n probleem, in iedergeval is het sowieso zonder enige downtime mogelijk en dat maakt het toch wezenlijk anders dan internet toegang.

Arjan Bijnen, 7 februari 2008 10:26 am

Uch... Arnout, ik had van jou toch verwacht dat de problemen welke soms ontstaan bekend waren... Enkele voorbeelden: Domeinhouders welke hun AUTH-Code met geen mogelijkheid los krijgen, ISP's welke opzeggingen niet verwerken cq geen reactie hierop geven, domeinen opheffen omdat klant aangeeft de overeenkomst te willen stoppen en haar domein wenst te verhuizen (slechts het woord opheffen en domein wordt gelezen).... Moet ik nog even doorgaan? :p

Arnout Veenman, 7 februari 2008 10:28 am

Arjan, de punten die je noemt zijn pure onwil, met kwade honden is het slecht hazen vangen, zegt het spreekwoord. De de onwil van sommige hosters is het probleem, niet het overstappen zelf.

Arjan Bijnen, 7 februari 2008 10:42 am

Arnout, de overstapproblemen waar dit artikel eigenlijk op doelt betreffen ook niet meer dan pure onwil. Zowel technisch als theoretisch is een naadloze overstap, met slechts enkele seconden downtime, al jaren lang te realiseren. Pas nu de consumentenbond en de politiek aan de bel trekken komt er een oplossing.

Arnout Veenman, 7 februari 2008 10:53 am

Arjan, natuurlijk niet, het vereist redelijk wat inspanning en samenwerking van alle partijen om een overstap naadloos te laten verlopen, zowel organisatorisch als technisch. Bij een overstap naar een andere hoster, heeft de klant in de meeste situaties enkel zijn data en domeinnaam nodig, in tegen stelling tot het aansluiten van een nieuwe leverancier op een specifieke fysieke telefoonlijn.

Als de oude provider de auth-code van de domeinnaam niet wilt geven (waarbij de mogelijkheid van een fax-tranfer open staat) of zelfs de domeinnaam opheft dan hebben we het niet over een probleem bij het overstappen, maar juist het actief tegenwerken dat de klant uberhaubt weggaat. Het niet verwerken van opzeggingen heeft ook niks met het verhuizen te maken, dat zie je in veel meer branches, zoals bijvoorbeeld bij uitgevers van tijdschriften.

Arjan Bijnen, 7 februari 2008 4:45 pm

Arnout, valt reuze mee... KPN heeft alleen jaren lang een sloopbeleid gevoerd waarbij de lijn eerst vrij gemaakt moest worden van een ADSL signaal alvoor er een nieuw signaal op geplaats kon worden. Tussen slopen en opnieuw opbouwen zat een (zogenaamde) administratieve periode van een week of 6.

BBNet was een van de eerste partijen binnen Nederland welke in wist te spelen op dit sloopbeleid. Hierdoor konden ADSL verbindingen welke aangesloten waren op het KPN netwerk al redelijk naadloos overgezet worden naar het BBNet Netwerk. KPN heeft door tegenwerken een poging gedaan om bij klanten op deze manier een overstapangst te vormen. Dit laatste is dan ook aardig gelukt... Vandaar dat andere providers met websites kwamen in de vorm van overstappenisnieteng.nl.

Heb zelf 2 jaar lang als monteur rond gezworven in wat KPN centrales....

Mark, 7 februari 2008 9:54 pm

Dan nog blijft overstappen lastig (probeer maar eens een naadloze overstap te realiseren als het gaat om een belangrijke website met een database). De overstap problemen maken het voor webshops zeer lastig om over te stappen van de ene naar de andere provider.

Wido, 7 februari 2008 11:04 pm

@ Mark, als je webshop zoo belangrijk is, dat je die 15 minuten midden in de nacht niet kan missen, dan draai je denk ik wel op eigen servers.

Anders is het met wat technische kennis prima te doen.

Mark, 8 februari 2008 12:51 am

@Wido:
Er zijn nog steeds access providers die zich niet aan de TTL houden en alle DNS zaken minimaal 12 uur cachen (bijv. @home cached alles 24 uur als ik me niet vergis). Met enige kennis en wat redirects zou het dan nog steeds te doen zijn, echter zien nieuwe klanten daar wel tegen op. De downtime kan tot 5 minuten beperkt worden als je tijdelijk de shop op 2 subdomeinen draait en alles op het oude subdomein forward (bijv. met een 301) naar de tijdelijke url. In tussen kan de DNS zich aanpassen en daarna kunnen alle klanten van de oude url weer gebruik maken.

Wido, 8 februari 2008 12:56 am

Klopt, maar dat is niet iets waar hosters iets aan kunnen doen?

Je website verhuizen gaat prima, maar het komt door een andere factor dat het soms wat lastiger gaat.

Mark, 8 februari 2008 1:54 am

Dat klopt, maar de klanten ervaren het wel als een belemmering. Daarnaast zit je altijd nog met AUTH codes/locks bij bepaalde extencies. Websites met een .NL-domeinnaam kunnen zonder dat de eindgebruiker er last van heeft van de ene provider naar de andere verplaatst worden.

Arjan Bijnen, 9 februari 2008 2:00 am

@Mark: Vergeet vooral KPN Niet... DNS Cache van minstens 48 uur voor iedere partij welke gebruik maakt van Planet DNS Servers. Ernstig voor een partij welke zo groot maar helaas waar.

Pascal, 9 februari 2008 8:58 am

De Planet DNS Resolving servers cachen zeker geen records 48 uur. Minimale caching tijd staat geloof ik wel op 3600. Dus lager dan dat kun je niet gaan.

Er is ooit wel bij mijn weten een probleem geweest met negative caching die erg lang bewaard bleef als de DNS servers voor dat domein niet conform RFC waren opgezet. Maar dit was een bug in de software.

Arjan Bijnen, 9 februari 2008 2:45 pm

@Pascal: Verklaar nader aub: DNS verwijzing van bepaalde nameservers worden op DNS servers van Planet opgenomen naar een set foutieve IP-Adressen welke niet in gebruik zijn. Pas na 48 uur wordt bij een nieuwe update de IP-Adressen weer juist verwezen.

Conclusie: Planet Cached de DNS weldegelijk 48 uur.

  • Pingback: In 2009 zorgeloos wisselen van provider? | News for the world

  • Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.