Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Op de koffie bij LeaseWeb: Con Zwinkels over de groei van zijn bedrijf

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 20 maart 2013 08:32 uur

LeaseWebIn 2007 ging ik op de koffie bij LeaseWeb in Haarlem. In de vijf jaar tijd die sindsdien verstreken zijn, is er een hoop veranderd. Zo had het bedrijf inclusief de zusterbedrijven nog 50 werknemers in 2007 ondertussen is het aantal werknemers uitgegroeid tot maar liefst 330. Hoe is het LeaseWeb gelukt om zo hard te blijven groeien en te worden tot een speler van dit formaat?

Volgens managing director Con Zwinkels is de basis van het succes dat er met een dienst wordt gewerkt die schaalbaar is en hard kan groeien. Daarom richt het bedrijf zich ook vooral op het bieden van infrastructuur waardoor het niet noodzakelijk is om zeer gespecialiseerd personeel aan te nemen.

Richt LeaseWeb zich dan niet telkens meer op managed hosting? Volgens Zwinkels is dat niet het geval, alleen is het wel zo dat de grootzakelijke klanten behoefte hebben aan een stuk beheer van de systemen die ze bij LeaseWeb onderbrengen. Om die doelgroep te kunnen bedienen, zul je dat dan ook moeten aanbieden. Echter is daarbij bewust de keuze gemaakt om het beheer tot aan het besturingssysteem te doen.

Een partij als Schuberg Philis is dan ook geen concurrent van LeaseWeb, stelt Zwinkels. “Door Schuberg Philis wordt een klant volledig omarmd en wordt het volledige beheer van hun applicatie uit handen genomen. De klant wordt verder 100% uptime beloofd en betaalt daar ook de hoofdprijs voor. Indien je minder dan een ton per jaar meeneemt, hoeft je niet bij ze aan te kloppen.”

Ondanks het feit dat dit hier goed geld aan te verdienen is, betekent het echter ook dat je een enorme inspanning moet leveren om je beloftes waar te maken. Om dat te bereiken heb je veel gespecialiseerd personeel nodig, zoals bijvoorbeeld Oracle databasebeheerders. Gezien zodanig gespecialiseerd personeel schaars is, betekent dat een dergelijke opzet van je bedrijf ook een belemmering voor je bedrijf is om te groeien. Daarom kiest LeaseWeb er voor om enkel beheer tot aan het besturingssysteem aan te bieden.

Geautomatiseerd
Het is echter ook niet zo dat LeaseWeb een datacenter volstopt met hardware en daarna het werk gedaan is, stelt Zwinkels. Voor het beheer van alle systemen van het bedrijf zijn er meer dan honderd collega’s in de weer om alles te beheren, daarbij gaat het dan om een stuk beheer van de infrastructuur zelf maar ook het ontwikkelen van toepassingen waarmee servers volledig geautomatiseerd aan klanten worden opgeleverd.

Ook is de mate van beheer afhankelijk van wat elke individuele klant wil. Het klantenbestand bestaat niet alleen uit grootzakelijke partijen, maar vooral ook uit kleine hosters die zelf hun servers beheren. Die doelgroep wil LeaseWeb ook bedienen. Zwinkels kan zich vinden in de vergelijking met Albert Heijn die ook verschillende segmenten heeft, het huismerk voor de dagelijkse boodschappen, Euroshopper om te voorkomen dat klanten naar discounters gaan en Excellent om een alternatief te bieden voor detaillisten.

Om te groeien zal LeaseWeb toch ook veel personeel nodig hebben? Volgens Zwinkels is dat geen probleem. “Daarbij speelt mee dat veel personeel zelf intern wordt opgeleid en medewerkers groeien binnen het bedrijf. Een medewerker kan beginnen als eerste lijns supportmedewerker en langzaam uitgroeien tot derde lijns of zelfs in het ontwikkelteam van het bedrijf terecht komen. Natuurlijk moet de basiskennis en motivatie om te leren wel bij de nieuwe medewerker aanwezig zijn.”

Weinig lagen
Het belangrijkste verschil tussen het managen van een bedrijf met 50 en 330 medewerkers is volgens Zwinkels dat je niet iedereen meer bij naam kent. Al voegt Zwinkels daar aan toe dat er nog steeds sprake van een platte organisatie is, met weinig management lagen. Het kantoor van Zwinkels zit bij de ingang en staat altijd open. Medewerkers kunnen dan ook gewoon bij hem binnenlopen. Al zal een nieuwe medewerker dat waarschijnlijk niet zo snel doen.

Om de sociale cohesie in het bedrijf te bevorderen organiseert LeaseWeb verschillende sociale evenementen voor het personeel. Zo was er recent een sinterklaasfeest en regelmatig ook borrels. Een medewerker die single is, zal niet naar het sinterklaas feest komen en juist wel op een borrel. Door een evenement als een Sinterklaasfeest merkt Zwinkels dat het niet alleen de 330 medewerkers, maar ook hun gezinnen zijn die aan je bedrijf verbonden zijn. Het gaat dan al snel om meer dan 1.000 mensen die betrokken zijn bij het bedrijf.

Watertemperatuur
Naast de lokale groei in Nederland heeft LeaseWeb tegenwoordig ook vestigingen in Duitsland en de Verenigde Staten. Zwinkels vertelt dat er op dit moment nog wordt gekeken naar verdere uitbreiding. “In eerste instantie zal er in zo’n geval worden gestart met een verkoopkantoor op de desbetreffende locatie en daarna zal er pas een daadwerkelijke vestiging worden geopend. Om zo eerst te voelen wat de temperatuur van het water is.”

Ondanks het feit dat LeaseWeb veel klanten in Oost-Europa en Turkije heeft, is het niet waarschijnlijk dat daar een nieuwe vestiging wordt geopend. Het probleem is dat in die landen nog monopolies bestaan qua telecom, terwijl een open telecommarkt een belangrijke voorwaarde is om als hoster succesvol te opereren. Als je de grond in Nederland opentrekt, dan komen er zo 30 netwerken uit de grond, terwijl er in Turkije maar één netwerk uit de grond komt, namelijk Turk Telecom, zo illustreert Zwinkels.

Daarnaast is de netwerklatency tussen Amsterdam en Turkije ook maar zo’n 30 miliseconden, terwijl dat naar China al snel 300 miliseconden is. Natuurlijk kunnen ondernemers ook zaken doen met de lokale monopolist met een nog lagere latency, maar dan moet er wel 10 tot 20 euro per Megabit worden afgerekend, terwijl dat bij partijen als LeaseWeb voor een tiende van de prijs kan.

Dat 90% van Turkije internet heeft via Turk Telecom maakt voor LeaseWeb niet veel uit omdat er verbindingen zijn met elke tier-1 provider. Als het via de ene verbinding niet goed kan worden verstuurd, dan wel via een andere. Dat wordt continue bewaakt door een team netwerkengineers. Daarnaast heeft een monopolist als Turk Telecom er ook geen belang bij dat een website niet goed bereikbaar is, want de abonnees die de website niet kunnen bereiken komen uit bij de helpdesk van die monopolist. Die zit daar ook niet op te wachten om al die helpdesk calls binnen te krijgen.

Azië
Een vestiging in Azië sluit Zwinkels onder meer vanwege de latency niet uit. Het is dan wel de vraag waar een dergelijke vestiging zal komen. “China is daarbij geen optie, geen de Chinese censuur en de bijkomende Chinese firewall. Een mogelijkheid zou Hong Kong kunnen zijn, dat formeel gezien wel China is, maar na het vertrek van de Britten toch heel anders wordt bestuurd dan de rest van China en ook wordt gekoesterd gezien de commerciële belangen”, stelt Zwinkels.

Opvallend is dat volgens Zwinkels niet eens perse de bedoeling heeft om de Aziatische markt te veroveren. Het is vooral de bedoeling om bestaande klanten adequaat te kunnen bedienen die ook actief zijn in Azië. Een klant die bijvoorbeeld gameservers aanbiedt en zich ook richt op de Aziatische markt wil zo dicht mogelijk bij zijn spelers zitten. Wanneer de servers in Amsterdam staan, dan is een Aziatische speler in het spel al dood, alvorens hij de kans heeft om terug te schieten.

Actief zijn in andere landen betekent ook dat aan de lokale wet en regelgeving moet worden gehouden. De Verenigde Staten kennen de Patriot Act, die van toepassing is zodra een bedrijf een Amerikaanse vestiging heeft. Daarnaast strekt de wet zich ook uit over gegevens die zijn opgeslagen buiten de Verenigde Staten.

Dat probleem heeft LeaseWeb geprobeerd te ondervangen. Alle vestigingen van LeaseWeb zijn volledig functioneel en juridisch gescheiden. Elke vestiging is een aparte rechtspersoon met een eigen management. Het management van de Nederlandse vestiging fungeert als het ware als een soort Raad van Commissarissen van de buitenlandse vestigingen.

Ook in de techniek is de scheiding van de vestigingen duidelijk zichtbaar. De servers van de klanten van elke vestiging staan enkel in het land van vestiging en het netwerk van elk van de vestigingen heeft ook een eigen AS-nummer. Het wereldwijde netwerk waarmee de netwerken met elkaar verbonden zijn is weer van FiberRing, een zusterbedrijf van LeaseWeb.

Helemaal uitsluiten dat de Amerikaanse overheid zich op een of andere manier bevoegd acht om aan gegevens die in Nederland staan opgeslagen te komen, kan Zwinkels niet. Al stelt hij wel dat de scheiding van de vestigingen op de netste wijze is gebeurd. Daarnaast is er ook goed contact met de Amerikaanse opsporingsinstanties. Op die manier is het risico dat dit zou gebeuren tot een absoluut minimum beperkt.

Groei
Specifieke hoogtepunten vanaf de oprichting in 1997 van LeaseWeb die tot het succes van het bedrijf vandaag de dag hebben geleid zijn er voor Zwinkels niet. Wel stelt hij dat vooral geweldig is om een bedrijf te leiden dat zo’n enorme groei doormaakt. Elke stap die je daarin zet is voor Zwinkels een hoogtepunt.

In de 15 jaar dat het bedrijf bestaat, is de filosofie van het bedrijf ook niet veranderd. Het gaat nog steeds om het bieden van hetzelfde schaalbare product met als bedoeling om het bedrijf te laten groeien. “Natuurlijk betekent een groter bedrijf ook dat er qua mangement wel iets verandert, je bent minder met de details bezig. Voor de marketing is er bijvoorbeeld een heel team, die daar veel meer verstand van heeft dan hij zelf heeft.”

Op de vraag of hij nostalgisch terugkijkt op de beginfase van LeaseWeb, waarbij hij bijvoorbeeld zelf op de datavloer stond en servers in een rack schroefde, stelt Zwinkels dat hij in het verleden inderdaad weleens een server in een rack heeft geschroefd, maar niet de behoefte heeft om dat nu weer te doen.

Als tip aan ondernemers (niet per se hosting gerelateerd) die nu bezig zijn om een bedrijf op te zetten in een nog niet volwassen markt net zoals LeaseWeb in 1997, stelt Zwinkels dat je een lange termijn visie moet hebben van tenminste 5 jaar. In de eerste 5 jaar verdien je niks maar moet je wel de nodige investeringen doen. Het is om belangrijk om dan door te zetten. Daarnaast moet je natuurlijk ook een uniek product hebben dat schaalbaar is om te kunnen groeien.

Con Zwinkels

Pim, 21 maart 2013 1:22 pm

Leuk om te zien hoe een bedrijf gedurende 15 jaar dezelfde focus kan houden en ook dezelfde positie in de waardeketen.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.