Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Hostingbedrijven negeren massaal de SIDN-voorwaarden

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 15 mei 2014 10:00 uur

Sinds 1 december 2006 heeft de SIDN het formeel mogelijk gemaakt om .nl-domeinnamen papierloos te registreren. Wel zijn SIDN-registrars vanaf dat moment verplicht om een registrant van een .nl-domeinnaam vóór het registreren, akkoord te laten gaan met de ‘Algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders’. Géén enkel hostingbedrijf lijkt zich aan deze regel te houden. Dat kan ernstige juridische gevolgen hebben voor SIDN.

Vernietigbaar

Doordat geen enkel hostingbedrijf deze regel lijkt na te leven, lijkt deze regel tot een dode letter te zijn verworden. Dat is echter niet zonder consequentie. Het niet akkoord laten gaan met en het voorleggen van de algemene voorwaarden vóór het registreren van een .nl-domeinnaam, heeft namelijk tot gevolg dat deze vernietigbaar zijn (art. 6:233 aanhef en onder b BW).

Wanneer de wederpartij de voorwaarden vernietigt, dan kan de SIDN daar geen beroep meer op doen. Dat kan bijvoorbeeld een probleem zijn voor de SIDN in het geval er sprake is van een verkeerde houder(wijziging), verhuizing van een .nl-domeinnaam of een geschil over een .nl-domeinnaam.

SIDN wijst zelf op risico vernietigbaarheid

Op de registrarwebsite wordt door de SIDN ook gewezen op het gevolg van het niet (juist) ter hand stellen van de algemene voorwaarden aan registranten van .nl-domeinnaam:

De ‘terhandstelling’ is een juridisch vereiste. Zonder terhandstelling zijn algemene voorwaarden in principe achteraf vernietigbaar en daarmee alsnog niet van toepassing. Het idee achter deze verplichting is dat de degene die de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden op een overeenkomst aanvaardt, in dit geval de aspirant domeinnaamhouder, in de gelegenheid wordt gesteld om kennis te nemen van de geldende algemene voorwaarden voor de registratie van een .nl-domein.

Over de praktische uitwerking van het ter hand stellen van schrijft de registry het volgende:

U zult er zelf voor moeten zorgen dat u uw processen zo inricht dat iedere domeinnaamhouder een overeenkomst met de SIDN sluit waarop de Algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders van toepassing zijn. SIDN zal dit ook op klacht en steekproefsgewijs controleren. Tegelijkertijd is het voor de SIDN niet doenlijk om al haar registrars hierover individueel te adviseren.

Dode letter

Zelf heb ik bij 10 van de grootste hostingbedrijven (Antagonist, Argeweb, Byte, Hosting2Go, IS Group, Flexwebhosting, Mijndomein, Sohosted, TransIP, Widexs) gecontroleerd of de ‘Algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders’ van SIDN ter hand worden gesteld, dat was amper een uurtje werk. Daaruit blijkt dat géén van deze partijen de voorwaarden überhaupt maar noemt, laat staan ter hand stelt aan aspirant houders van een .nl-domeinnaam.

De door mij gecontroleerde partijen hebben samen een significant deel van alle .nl-domeinnamen geregistreerd. Daardoor is niet alleen de regel dat de ‘Algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders’ ter hand moeten worden gesteld een dode letter geworden, maar ook de voorwaarden zelf. Immers kunnen die nu in bijna alle gevallen door vernietiging buiten toepassing worden verklaard (dit geldt enkel niet voor grote bedrijven met meer dan 50 medewerkers, art. 6:235 lid 1 aanhef en onder b BW). Dat is zeer ernstig!

Adequaat toezicht

Natuurlijk zitten de registrars fout door de voorwaarden niet ter hand te stellen. De SIDN had dit echter nooit mogen laten gebeuren én adequaat toezicht moeten houden. Indien dat wel was gebeurd, dan was het onmogelijk dat géén enkele (grote) hoster de voorwaarden ter hand stelt. Nu dat blijkbaar niet het geval is, vraag ik me af of de SIDN überhaupt ooit één (steeksproefsgewijze)controle heeft uitgevoerd?

Reactie SIDN

In reactie op een voorinzage van het artikel laat SIDN het volgende aan ISPam.nl weten:

Ook SIDN heeft geconstateerd dat de werkwijze die nu gehanteerd wordt niet sluitend is als registrars de algemene voorwaarden niet ‘ter hand stellen’ aan de registranten van .nl-domeinnamen. We wijzen onze registrars regelmatig op hun verantwoordelijkheid hierin o.a. via de website. Helaas hebben we via een beperkte steekproef moeten vaststellen dat dit niet door alle registrars op de juiste manier wordt toegepast. Omdat niet helder is om hoeveel registrars het gaat, hebben we begin dit jaar besloten om een uitgebreidere steekproef uit te voeren in het tweede kwartaal van dit jaar. Op basis daarvan bepalen we in overleg met de Vereniging van Registrars welke verdere acties we moeten ondernemen.

De reactie is interessant, want wanneer SIDN hier van op de hoogte was, dan laat het registry dit probleem én de juridische gevolgen blijkbaar voortbestaan én is er niet direct tot actie overgegaan om . Niet eens in de vorm van een nieuwsbericht of in een mailing waarin registrars op de verplichting én het belang van het ter hand stellen van de voorwaarden gewezen worden. Ik vraag me ook sterk af of het onderwerp daadwerkelijk op het netvlies stond bij SIDN. Ik kan me namelijk geen bericht van SIDN herinneren waarin op dit punt gewezen wordt. Ook in het nieuwsarchief op de registrar website dat teruggaat tot mei 2013 kan ik géén enkel bericht vinden dat over het onderwerp gaat. Het artikel op de registrar website over de procedure van het registreren van een .nl-domeinnaam (inclusief het ter hand stellen) is ook voor het laatst op 17 maart 2010 gewijzigd.

[advpoll id=”33″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]

Marin Heideman, 15 mei 2014 10:07 am

Maar hoe zit dit dan met resellers van registrars? In principe dienen deze dan toch ook de voorwaarden te laten accorderen door de registrant? Daarbij vraag ik me direct af of dit ook geldt voor andere TLD's en, of je als hoster dan per TLD andere AV's dient te laten ondertekenen (om nog maar te zwijgen over het up-to-date houden van deze voorwaarden). Een aardige "papierwinkel".

Erik Hensema, 15 mei 2014 10:11 am

Bij HostingXS houden we ons wel aan de regels. Echt moeilijk is het ook niet. Bij een bestelling even controleren of er een .nl domeinnaam tussen zit en zo ja: extra vinkje en extra pdf meesturen met de bestelbevestiging.

Waar ik wel altijd van baal zijn registries met afwijkende regels. Elke registry heeft nu zijn eigen regeltjes en procedures. Daar zit bijna niemand op te wachten. Het kost ons gigantisch veel werk om alle regels uit te programmeren. Voor klanten is het altijd een verrassing als ze bijvoorbeeld een domeinnaam proberen te verhuizen. Krijgen ze van ons een authcode? Of wordt die gemaild naar de admin-c? Moet de nieuwe provider de verhuizing initieren of moet de verlatende provider dat? Is een ownerchange mogelijk tijdens een verhuizing? Hoe lang duurt het eigenlijk?

Registries moeten eens tijd steken in het harmoniseren van de procedures.

Mark, 15 mei 2014 2:48 pm

@Marin: haast elke TLD heeft zijn eigen voorwaarden en dat is in mijn ogen een probleem. Wij zijn nu aan het kijken welke praktische oplossing we hiervoor kunnen verzinnen die ook werkbaar blijft. Waarschijnlijk een pagina met een overzicht waar men akkoord mee moet gaan.

Marin Heideman, 15 mei 2014 3:04 pm

Hoi Mark,
Ja, je zou het natuurlijk af kunnen vangen binnen je software. (als jij de Mark bent wie ik denk die je bent) gebruiken jullie WHMCS. Wijzelf gebruiken Wefact en heb dit ook al bij hun neergelegd. Per TLD zal er een document moeten komen. Ik weet dat een niet nader te noemen grote domeinboer inderdaad ook akkoord laat gaan per TLD.

Mark, 17 mei 2014 4:22 pm

Hallo Marin,
Wij gebruiken inderdaad WHMCS en maken daar het een en ander voor. De oplossing waar ik aan zit te denken werkt ook voor Wefact zolang hier naar een pagina met voorwaarden gelinkt kan worden. Ik weet echter niet of dit voldoet (mogelijk een vraag die ISPConnect richting de leden kan beantwoorden middels het panel van experts).

Petert, 30 juni 2014 11:12 am

Lol, heerlijk hoe de blaaskaken van v e r s i o niet genoemd worden in het rijtje van de grootste hostingbedrijven. Maakt mijn dag in ieder geval goed :)

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.