Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

DDoS-aanvallen overzicht: Het topje van de ijsberg

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 30 september 2014 10:00 uur

DDoS-aanvallen worden een steeds groter probleem voor hosters. Voor grote hosters is het niet de vraag of ze worden getroffen door een DDoS-aanvallen en zelfs niet wanneer, maar tegenwoordig zelfs een kwestie van hoe vaak ze met een DDoS-aanval te maken krijgen.

Om het probleem inzichtelijk te maken publiceert ISPam.nl een overzicht van de DDoS-aanvallen van de afgelopen week. We gaan daar op dit moment uit van de meldingen die over DDoS-aanvallen gemaakt zijn op Twitter. Dat is daarom vermoedelijk nog het topje van de spreekwoordelijke ijsberg. Om het volgende overzicht nog vollediger te kunnen maken, roepen we op om DDoS-aanvallen op hosters te melden via [email protected].

Zondag 21 september

Maandag 22 september

Woensdag 24 september

Donderdag 25 september

Vrijdag 26 september

Zaterdag 27 september

Zondag 28 september

Frank, 30 september 2014 4:36 pm

Vaak is het de vraag of het wel degelijk een DDOS aanval is.
Dit wordt namelijk erg vaak als excuus gemaakt zodat het lijkt alsof ze er niks aan kunnen doen.

Server is overbelast omdat 2 Wordpress/Joomla/Magento sites op een overvolle DirectAdmin bak dingen aan het doen zijn = "Excuses, we hebben een DDOS aanval".
Een te zware (lang durende) cronjob die elke minuut afgevuurd wordt = "Excuses, we hebben een DDOS aanval".
En ga zo maar verder..

Altijd lekker makkelijk om dit zo te melden.

Eesger Toering, 30 september 2014 9:43 pm

Beste Frank,

Van de meeste van bovengenoemde bedrijven kan ik het me niet voorstellen. Eén ding durf ik met zekerheid te stellen: wij hebben de DDoS melding zeker niet als excuus gebruikt voor een andere oorzaak.

PS: Is het "lekker makkelijk" voor een serieuze onderneming om zoiets te melden? Voor ons niet, wij hebben het geheel ervaren als een uiterst pijnlijk en bedreigend.

Frank, 2 oktober 2014 2:18 pm

@Eesger,
Met "lekker makkelijk" bedoel ik meer dan het makkelijker is dan uit te leggen dat 1 van de systeembeheerders een kabel los heeft getrokken.
Oftwewel: "We hebben een DDOS aanval, excuses" ipv uitleggen als 1 van je medewerkers een kritieke fout heeft gemaakt, en wat je doet om dit niet meer te laten gebeuren.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.