Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

‘YouTube is de peeringfabriek van Google’

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 18 juni 2009 08:05 uur

YouTube verbrandt minder geld dan wordt aangenomen en is de ijsbreker van Google om peerings af te dwingen, stelt het bedrijf RampRate (pdf). In een rapport van Credit Suisse dat eerder dit jaar verscheen stond juist dat Google $360 miljoen betaalt aan YouTube dataverkeer en totaal $470 miljoen verlies op de website maakt.

Volgens RampRate is Google $285 miljoen euro per jaar minder kwijt aan dataverkeer van YouTube. De analisten van Credit Suisse hadden namelijk geen rekening gehouden met het feit dat zo’n 73% van al het dataverkeer via peerings wordt afgehandeld. Daarnaast koopt Google enkel transit in bij de goedkoopste carriers voor een prijs van $0.50 per mbit. Het verlies dat Google op YouTube maakt ligt daarom rond de $174 miljoen per jaar.

Google zelf zou het helemaal niet erg vinden dat er zulke pessimistische cijfers over YouTube circuleren. Veel van de miljoenen filmpjes zijn zonder toestemming van de auteursrechthebbenden op de website geplaatst. De slechte cijfers houden de advocaten van de entertainmentindustrie op afstand en zorgt er voor dat de eisen van auteursrechthebbenden om mee te delen in de omzet van YouTube gematigd blijven.

Een ander voordeel dat Google uit YouTube haalt is dat het als een ijsbreker fungeert om nieuwe peerings te krijgen. In absolute aantallen is het aantal peerings dat Google heeft in vergelijking met Microsoft een factor tien kleiner. Daarnaast is de gemiddelde afstand naar een Google website 0,4 hops langer dan naar een Microsoft website. Door het enorme volume dataverkeer dat YouTube genereert zijn er meer partijen bereid om met Google te peeren. Dat is goed voor alle Google diensten en niet alleen voor YouTube,

YouTube kosten: Credit Suisse vs RampRate

Handrik, 18 juni 2009 8:45 am

Dit hebben de providers zelf in de hand. Je hoeft niet te peeren. YouTube en Google zijn free-riders op je netwerk. Zij verdienen miljarden terwijl de ISPs minimale marges draaien.

thomas Wouters, 18 juni 2009 9:15 am

jaloers??

bedoel dat je in de verkeerde markt bent gestapt?? 20 jaar terug werd er ook goed geld verdient bij access providers. helaas voor jou is die markt nu volwassen en kan je overal voor 20e internet krijgen.

google doet iets waar ze weinig concurrentie in onder vinden en waar ze gewoon heel heel goed in zijn.

dus andere markt op zoeken, als je marge wilt maken moet je iets unieks bieden iets extra....
Access providers beginnen onder tussen een beetje op de muziek industrie te lijken alleen maar klagen hoe zielig ze zijn... Ga dan wat anders doen, iets wat je wel leuk vind.

Raindeer, 22 juni 2009 11:01 am

@Handrik Stoute Troll. Voor straf moet je mijn artikel over peering en transit lezen. http://arstechnica.com/old/content/2008/09/peering-and-transit.ars

Niemand is free rider over een andermans netwerk. Je hoeft niet te peeren, je mag ook weigeren. Dan komt het verkeer netjes binnen over je transit link. Probleem is alleen dat je transit link een variabel bedrag per maand is, afhankelijk van de hoeveelheid verkeer en je peering link veel meer een vast bedrag per maand is. Daarbij geldt ook nog eens dat voor een access provider de kosten van verkeer maar 1%-4% van de omzet is. Oftewel, het moet wel heel grof gaan wil je op je verkeer kunnen besparen.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.