Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Rackspace getroffen door stroomstoring

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 1 juli 2009 08:05 uur

RackspaceManaged hosting provider Rackspace is eergisteren getroffen door een stroomstoring in haar datacentrum in Dallas. Door de stroomstoring waren verschillende populaire websites websites down. Op Twitter klagen ondermeer Justin Timberlake en Michelle Malkin over het feit dat hun website down is. Na 45 minuten was het datacentrum weer van stroom voorzien.

In een update op haar blog schrijft Rackspace dat de stroomstoring is veroorzaakt een verschillende problemen met de stroom infrastructuur. De exacte oorzaak is evenwel nog niet bekend. De eerste prioriteit ten tijde van de storing was het terug online brengen van de stroomvoorziening. Nu alles weer draait wordt een diepgaand onderzoek gestart.

Wereldwijd maakt Rackspace gebruik van 9 verschillende datacentra, enkel één daarvan is getroffen door de storing. Echter wordt ook de eigen website in dit datacentrum gehost, waardoor ook de eigen website van Rackspace gedurende storing onbereikbaar was. Daarom maakte het bedrijf tijdens de storing gebruik van Twitter om updates te geven.

Een ander saillant detail is dat Rackspace 100% uptime op haar netwerk en infrastructuur geeft. Die garantie heeft Rackspace dus niet waar kunnen maken. Zoals een ISPam.nl lezer eerder deze week al opmerkte, is  een 100% uptime garantie misleidend.

In de managed SLA van Rackspace staat als compensatie voor het niet halen van de uptime garantie een vergoeding van 5% van het maandbedrag van de afgenomen dienst per 30 minuten downtime. 45 minuten downtime, dat betekent 7,5% korting op de volgende factuur. Zouden Rackspace klanten die een 100% uptime garantie hebben, daar blij van worden?

Wouter de Vries, 1 juli 2009 9:16 am

Je kan je bijna af gaan vragen hoe zinvol een UPS is. Goed, ze beveiligen je tegen problemen buiten de deur (de externe aanlevering van elektriciteit), maar uiteindelijk zijn die dingen altijd een keer juist de oorzaak van het probleem.

Terwijl je zou willen dat je ervan uit mag gaan dat je in een datacenter geen stroomstoringen hebt, kan je er haast op rekenen dat het wel een keer zal gebeuren.

Wido, 1 juli 2009 9:42 am

Ben ik niet met je eens Wouter, je kan ook voor een 2N opstelling gaan waar je echt twee aparte paden hebt naar alle kasten.

Voorzie elke kast een ATS/STS of beter nog, alle apparatuur van dubbele voedingen en je hebt ineens een ander plaatje.

Dennis Wijnberg (Oxilion), 1 juli 2009 11:11 am

Rackspace heeft natuurlijk een goede reputatie op dit gebied en ik denk dat we dit dan ook als een incident kunnen beschouwen.

Ik vind trouwens 5% retour voor elke 30 minuten als het niet gehaald wordt redelijk summier. Krijg je dus 10,- euro terug als je een half uur down bent geweest die maand bij een server van 200,- p.m.

Ik denk dat je 100% uptime (sowieso) als een wassen neus kunt beschouwen.

gerwin, 1 juli 2009 11:16 am

ja idd vind het zelfde wassen-neus verkoop argument als wat we vroeger hadden met 10MB flat dataverkeer.

  • Pingback: Rackspace getroffen door stroomstoring

  • patrick, 1 juli 2009 6:09 pm

    Een garantie is zo goed (of zo slecht) als de compensatie die geleverd wordt; een 100% uptime betekend niet meer of minder dat er in een Service Level Agreement wordt afgesproken wat deze compensatie is, niet dat je machine of netwerk nooit plat gaat.

    Kort gezegd is een SLA op dus meer een verzekering; betaal je weinig krijg je maar weinig uitgekeerd; betaal je veel dan krijg je meer uitgekeerd.

    Al met al 45 minuten om alles weer goed aan de praat te krijgen is natuurlijk best snel; al vraag ik me wel af of dit inclusief het terug brengen van de servers was :)

    Mark, 1 juli 2009 7:00 pm

    @Arnout:
    Toen ik enige maanden terug contact had met Rackspace gaven ze aan dat per blok van 30 minuten downtime dat gestart was 5% terug gaven. In dit geval zou dat uitkomen op 10%. Het kan ook zo zijn dat het een korting was op de volgende maand (weet ik zo niet meer zeker). Daarnaast vind ik de compensatie regeling ook zeer beperkt (helemaal om dat de server er in werkelijkheid door bijvoorbeeld kapotte hardeschijven of een raidset die aan het synchroniseren gaat er veel langer uit kan liggen/traag kan zijn).

    Tududud, 1 juli 2009 7:07 pm

    Mark: kapotte harde schijven door stroomuitval is toch wel zo'n verschrikkelijke onzin.

    Het ergste wat kan gebeuren is dat je filesystem stuk is (wat ook amper voorkomt als je een fatsoenlijk fs gebruikt).

    Een raid array synchroniseren kan als je het goed inricht ook gewoon live.

    Ik word er een beetje moe van dat men altijd maar het HD punt blijft aanhalen bij stromuitval

    Bas, 1 juli 2009 7:47 pm

    @Tududud

    Jij hebt zeker nog nooit een batch servers verhuisd die 5+ jaar non-stop hebben gedraaid...

    Bart, 1 juli 2009 9:04 pm

    Ik sluit me bij Bas aan, doe het eens voor de grap.

    Op de 20 servers, was minimaal 1 a 2 disken, standaard dood.. Hoe voorzichtig je ook bent

    Marco, 1 juli 2009 10:02 pm

    ik blijf erbij dat het verstandig is om minimaal 2 onafhankelijke paden in te zetten. Inderdaad als er een stroomprobleem is, is het vaak 90 % de UPS. Maar ook koeling is een probleem bij high-density racks. Wanneer die te lang uitvalt heb je ook een ernstig probleem

    Tududud, 2 juli 2009 10:04 am

    Bas:

    Ik werk bij een Usenet provider, begin niet over hard disks en uitval tegen me... :)

    En wat heeft verhuizen te maken met stroomuitval??

    Verder, gek he dat er na 5 jaar schijven kapot gaan, dat is de gemiddelde max levensduur van een schijf.

    bas, 2 juli 2009 3:50 pm

    @Tududud

    verhuizen / stroomuitval hebben met elkaar te maken omdat schijven dan worden uitgezet.

    Het gebeurt (relatief) vaak dat een schijf niet meer start als hij x jaar continu heeft gedraaid, en dan voor het eerst uit wordt gezet.

    Maakt niet uit of de, door de fabrikant aangegeven, levensduur behaald is. Klanten zien alleen dat voor de stroomuitval/verhuizing alles nog werkte, daarna niet meer.

    Casper, 3 juli 2009 8:51 am

    @bas: Na vijf jaar wel, maar moet je een HD maar niet zo lang gebruiken. Is vragen om problemen.

    Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.