Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Vierde stroomstoring binnen vier maanden in Scarlet Vilvoorde

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 27 juli 2009 08:05 uur

ScarletIn Scarlet Vilvoorde (België) is de stroom voor de vierde keer binnen vier maanden tijd uitgevallen. Rond 8.50 uur begon de stroomstoring. Scarlet wist volgens de Belgische webhosters Easyhost en Nucleus meteen te melden dat de stroomstoring tot 17.00 uur zou gaan duren. Uiteindelijk was de stroomstoring rond 17.35 uur verholpen.

De stroomstoring ontstond door dat er bij geplande werkzaamheden aan de stroomvoorzieningen iets fout is gegaan. Door Scarlet is toen besloten om werkzaamheden die voor later deze week stonden gepland, ook meteen uit te voeren. Hierdoor heeft het datacentrum ruim 8 uur lang zonder stroom heeft gezeten.

Opvallend is ook de dat duur van de downtime in Scarlet Vilvoorde elke keer verdubbeld. De eerste stroomstoring dit jaar op 25 april duurde 12 minuten, de twee op 29 april duurde 2 uur, de derde  op 5 mei duurde 4 uur en de vierde gisteren duurde maar liefst 8 uur.

Johan, 27 juli 2009 9:00 am

Een datacentrum zonder stroom is nooit grappig.

Ben heel benieuwd hoe de klanten die daar ruimte gehuurd hebben, hebben gereageerd op deze downtime. Het is van de zotte dat ze 't maar direct een hele werkdag offline halen?

Arne Vanderheyden, 27 juli 2009 10:17 am

"Het is van de zotte dat ze ‘t maar direct een hele werkdag offline halen?"
Werkdag? Het was op een zondag. Op de laatste dag van tomorrowland dan nog wel. Uitslapen of feesten zat er dus niet in voor de meeste.

Vrij vreemd overigens dat ze pretty much instantly konden melden dat het tot 17 uur ging duren -dat voor werkzaamheden die voor de volgende weken gepland waren. Hoop dat ze deze keer met iets meer informatie naar buiten komen en klanten iets hadden laten weten van dit 'maintenance window'.

Mobile vikings lag ook weer plat.

RLJ van Aerle, 27 juli 2009 10:32 am

In 4 maanden tijds iets meer dan 14 uur downtime en dan ligt de fout ook nog telkens bij de stroomvoorziening. In hoeverre moet je dit DC als (web)hoster nog kunnen vertrouwen? De vorige keer zagen er vele nog af van een verhuizing, maar ik denk dat we deze keer flink wat verhuizingen kunnen gaan realiseren.

femke, 27 juli 2009 1:18 pm

weliicht hadden veel partijen de 8 uur onderbreking mooi kunnen benutten om direct te herplaatsen. Je bent dan immers toch offline. Echter had het op het ogenblik dat Scarlet dit besliste (het werk direct allemaal uitvoeren) dit dan ook goed moeten communiceren. Het is niet duidelijk of dit gebeurd is?

Michel2k, 27 juli 2009 1:27 pm

Je kon niet herplaatsen want ze hebben iedereen de toegang ontzegd, tijdens de werkzaamheden.

femke, 27 juli 2009 3:54 pm

O.o

Maurice, 28 juli 2009 10:30 am

Het feit dat ze beslissen om nog maar extra onderhoud uit te voeren waardoor de downtime tot 8 uur is opgelopen vind ik een onhandige beslissing, zeker gezien dat er al 3 voorgaande storingen zijn in het korte verleden.


Daarnaast zadelen ze iedere hoster die daar staat met extra werk op, zoals support mails en telefoons beantwoorden.
Bedrijfskritische platformen (welke niet redundant zijn uitgevoerd) kan veel geld kosten als het 8 uur stil ligt.

Die schade zal door enkele partijen zeker wel verhaald worden (althans een poging toe)

Pieter, 28 juli 2009 9:20 pm

Ben hier totaal niet blij mee dat het weeral zover was. Gebruik al 9 jaar Scarlet voor e-mailverkeer en ook de websites die ik beheer staan bij Scarlet in het DC. Bijkomend hierdoor is dat mails van monitors gewoon niet doorkomen. Laatste keer opgelost door een textuele waarschuwing naar een alternatief adres door te sturen. Hoop dat dit nu echt de laatste keer is.

Het ergste vindt ik nog dat ze dit voordoen als een geplande onderbreking. Maar ze maken er wel tijdens de onderbreking melding van via Facebook en Twitter. Ze hadden als het echt gepland was beter een e-mail gestuurd aan hun klanten. Toppunt is dan ook nog dat ze zeggen dat internetaansluitingen het gewoon deden terwijl diverse personen zelfs tot gisteren zonder internet en telefonie zaten.

Denk dat ik maar eens afscheid ga moeten nemen van Scarlet en een ander e-mailadres in de plaats te gaan gebruiken. Ben ik meteen ook verlost van e-mails die nooit aankomen om een onverklaarbare reden.

  • Pingback: Downtime in 2009… « JANWIERSMA.COM

  • Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.