Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Telfort gaat strijd aan met Alice

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 12 oktober 2007 07:47 uur

Telfort vergelijking internet abonnementenTelfort biedt nu ook een goedkoop internet abonnement aan, voor maar 19.95 euro per maand krijg je een 20Mbps verbinding, voor 10 euro extra is het mogelijk om het pakket inclusief telefonie af te sluiten.

Het lijkt er op dat Telfort hiermee de strijd aan gaat met Alice, dat eveneens voor 29.95 euro per maand 20Mbps internet aanbied inclusief telefonie. Bij Telfort is de telefonie een losse optie, zodat het internet abonnement zelfs nog goedkoper uitvalt.

Andere verschillen tussen Telfort en Alice zijn dat, je bij Alice altijd binnen 1 maand kan opzeggen en bij Telfort een minimale contractsduur hebt van 12 maanden. Daarnaast moet er bij Telfort 1.95 euro per maand voor e-mail anti-virus en 1.25 euro per maand voor anti-spam worden betaald. Alice maakt helemaal geen melding over spam of virus filters.

Wat ik ook typisch vind is de prijsvergelijking die door Telfort wordt gemaakt bij het vergelijken van de zwaarste breedband abonnementen. Alleen de duurste concurrenten die internet via de kabel aanbieden, worden in de vergelijking vermeldt, zelfs een ‘volledige vergelijking’ bevat enkel kabelaars die minimaal drie keer zo duur zijn dan Telfort.

Robbert, 12 oktober 2007 11:53 am

[quote]
Alleen de duurste concurrenten die internet via de kabel aanbieden, worden in de vergelijking vermeldt, zelfs een ‘volledige vergelijking’ bevat enkel kabelaars die minimaal drie keer zo duur zijn dan Telfort.
[/quote]

Dat is niet vreemd, dat heet gewoon marketing. Ze noemen een aantal grote ISP's die het ook aanbieden, enkel een stuk duurder. Je gaat natuurlijk niet zeggen dat Alice nog goedkoper of even duur is :-)

DreamHost.nl, 12 oktober 2007 12:36 pm

Is Telfort tegenwoordig geen onderdeel van KPN? Wordt Internet nu dan ook aangeboden via het KPN netwerk? Volgens mij was Telfort niet eerder actief op internetgebied voor die overname.

Arjan Bijnen, 12 oktober 2007 1:54 pm

@DreamHost: Telfort is inderdaad 100% KPN dochter.... Als het internetten en bellen via Telfort net zo goed gaat als via het KPN netwerk beloofd het uiteraard niet veel goeds.

Alvoor Telfort overgenomen werd had het trouwens al wel zijn eigen vibers welke door heel Nederland heen liggen. Echter is het niet ondenkbaar dat voor het grootste deel gebruik zal worden gemaakt van het KPN netwerk.

Arjan Bijnen, 12 oktober 2007 1:57 pm

@Robbert: Telfort noemt inderdaad enkele andere providers welke veel klanten hebben en duurder in hun prijs zijn. Naar mijn mening kan je echter kabel en ADSL 2+ geheel niet met elkaar vergelijken. Bij ADSL 2+ mag je veelal (er zijn uitzonderingen) blij zijn als je 8 tot 10 Mb behaald. De kabel bied over het algemeen wat hogere snelheden.

Daarnaast bied Telfort een max. 20 Mb lijn met slechts 1 Mb upload. De kabel van UPC bied een 20 Mb lijn met 2 Mb upload.

Glenn, 12 oktober 2007 2:06 pm

Daarnaast wordt ook www.tweakdsl.nl vergeten die nu voor omgerekend 20 euro per maand ADSL op 24mbps aanbiedt inclusief telefonie. Wel een contract van 2 jaar.

Arjan Bijnen, 12 oktober 2007 2:07 pm

@Arnout: Erg belangrijk punt Telfort over het onbeperkt bellen een Fair-Use-Policy kent. Hoe onbeperkt is dit bellen dan? Telfort heeft deze Fair-use-Policy in ieder geval niet voor de hand op hun website staan.

Deze stap van KPN lijkt mij wederom een sprong in nood omdat andere het ook aanbieden. Het internetplusbellen is een grote flop hierdoor geworden.

Glenn, 12 oktober 2007 2:09 pm

Geworden? Dat is het altijd al geweest.

Arjan Bijnen, 12 oktober 2007 2:11 pm

@Glenn: Dat zeg ik!

Jensen van Dijk, 10 januari 2008 11:30 am

Tiscali is gewoon Telfort internet geworden en als het goed is ging die over een ander netwerk dan kpn. Heb momenteel Tiscali en wordt vanzelf overgezet naar Telfort. Over het fair use policy hoeft geen zorgen gemaakt te worden had het ook bij Tiscali maar nooit overheen geweest.

Frederik, 27 februari 2008 9:04 pm

Mijn internetverbinding valt zeer geregeld weg en dan kan ik ook niet bellen want ik heb VOIP via Telfort (helaas).

De Telfort-helpdesk (à 30 cent/min. ...) is vaak onbereikbaar en tegen de tijd dat ik aan de beurt ben is mijn verbinding alweer weggevallen, maar ik heb dan al wel vet mogen betalen. Ik kan ze niet bereiken.

Het groene DSL-lampje op mijn ZyXEL-modem knippert op het moment dat de verbinding wegvalt. Het modem is op het ISRA-punt aangesloten en ik gebruik de kortst mogelijke kabels (daar krijg je altijd gezeur over namelijk bij die helpdesks; ze kunnen niks anders verzinnen dan dat en het ligt ook altijd aan jou, uiteraard). Ze verslijten iedereen gemakshalve maar voor computerdombo.

Ik kan hier verder niets aan doen. De snelheid varieert ook heel erg (tussen de 4 en 10 Mbps). Volgens de "snelheids"meter zou ik op mijn locatie ruim 15 Mbit/s moeten kunnen halen, maar dat haal ik nooit. Ik zit nochtans dicht bij de centrale.

Ik heb nog nooit zo'n krakkemikkige ADSL-verbinding gehad als dit ... Wat moet ik hiermee? Je zit er wel een jaar aan vast. Voorheen had ik Orange en ik dacht dat dàt het ergste was dat ik ooit heb mogen meemaken op ADSL-gebied. Niet dus.

Ik heb al -tig mailtjes gestuurd naar helpdesk@telfort.nl, maar ik krijg totaal geen respons. Dat adres vermelden ze trouwens nergens, ik heb zelf geprobeerd of het bestaat. Bestaan doet het wel, maar reageren doet niemand ...

Voorheen had ik (echt) Tiscali in Amsterdam en dàt was in technisch opzicht héél goed (ja, helpdesks zijn altijd een ramp, maar ja, als alles in technisch opzicht in orde is, dan heb je ook zelden een helpdesk nodig).

Waar ik nu woon had je nooit Tiscali maar wèl Telfort. Telfort is dus duidelijk géén Tiscali ...

DreamHost.nl, 27 februari 2008 9:15 pm

@Frederik: Ik denk dat je met je problemen beter bij zoiets als het Tros Radar forum terecht kunt. Tenzij je dit alleen maar van je af wilt schrijven uiteraard en wilt dat er niets meer wordt gedaan...

Glenn, 28 februari 2008 9:23 am

@Frederik: als het lampje van het DSL-signaal begint te knipperen dan betekent dat de linesync weg is gevallen. Als jij je kabels al een keer vervangen hebt en je hebt het nog steeds, dan moet je vragen of Telfort een meting wil doen.

Door een instabiele verbinding krijg je ook een lagere snelheid. Het kan zijn dat er in de centrale iets niet goed is, of dat je modem kapot is.

Overigens is de Telfort helpdesk dezelfde als de Tiscali helpdesk. Daar komt bij dat ik binnen een minuut iemand te spreken krijg. Probeer jij het soms rond etenstijd of na werktijd?

Jordi, 11 april 2008 12:49 am

Alice Comfort vs Telfort Internet incl bellen?

Nog wat minder bekende voor en nadelen.
+ Telfort, 5 emailboxen a 50 Mb (5 emailadressen per box)
- Alice, slechts 1 email adres.

+ Alice, Per maand opzegbaar ook in het eerste jaar.
- Telfort, slechts na contracttermijn van 1 jaar opzegbaar.

- Telfort, Multi-PC modem op leenbasis incl. draadloos internet voor € 70,- extra (1-malig)
- Alice, De enigste modem zou geen draadloos internet ondersteunen.(Copperjet 1616)

+ Alice, mail wordt gratis op spam en virussen gecontroleerd.
- Telfort, mail en spam worden tegen meerprijs per maand gecontroleerd.

Iemand nog meer verschillen gevonden?

Ramon, 4 december 2009 2:21 am

hoi

ik ben gebruiker van Alice met telefonie (1 jaar)

heb dit product na bijna alle andere providers gehad te hebben

kan maar 1 ding erover zeggen : PERFECT

kan het iedereen aanbevelen

groet en sucses

Ramon

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.