Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Op de koffie bij Rackspace Managed Hosting

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 29 oktober 2007 08:29 uur

Op de koffie bij Rackspace Managed HostingEen maand geleden had ik een interview met Rackspace Managing Director EMEA Doug Loewe, kort daarna opende Rackspace op 1 oktober 2007 een Nederlandse vestiging in Amsterdam. Afgelopen woensdag ben ik op de koffie gegaan bij Rackspace, waar ik een gesprek had met de Benelux country manager van Rackspace Anthony Carter.

Nederlandse Klanten
Rackspace heeft op dit moment in Nederland zo’n 100 klanten, veel daarvan zijn al langer klant van Rackspace. Doordat Rackspace nu ook een lokale vestiging heeft, hebben de klanten nu Nederlandse account managers. Carter gaf aan dat klanten, die veelal al jaren klant zijn, dat erg weten te waarderen. Al hebben enkele klanten op eigen verzoek hun huidige Britse account manager behouden.

Voor de Nederlandse klanten heeft Rackspace laatst een diner voor al haar klanten georganiseerd. Daar kwamen maar liefst 40 van de 100 klanten die Rackspace in Nederland heeft op af, waarmee het door Rackspace als een enorm succes is ervaren.

Rackers in Amsterdam
In de Amsterdamse vestiging heeft Rackspace op dit moment 7 medewerkers, daarvan zijn er al 5 daadwerkelijk aan de slag en twee zitten op dit moment nog in Londen voor training. Naast deze 7 rackers is Carter op dit moment alweer op zoek naar 3 nieuwe medewerkers, volgens de website van Rackspace zijn het er zelfs 5. Carter verwacht dat hij eind 2008 zijn personeelsbestand verdrievoudigd heeft naar totaal zo’n 25 medewerkers.

Elke Rackspace medewerker moet een bepaalde passie hebben, zijn werk als hobby zien, daar selecteert Carter streng op. Eenmaal aangenomen wordt een nieuwe medewerker voordat deze begint eerst één tot drie maanden getraind in Engeland en daar bij wijze van spreken in de rode Rackspace verf gedompeld, totdat ze echte rackers zijn, zoals het personeel van Rackspace zichzelf noemt.

Geen service in Nederland
Op de vraag waarop de Nederlandse vestiging verschilt van de Amerikaanse en Britse, was Carter heel duidelijk, er is eigenlijk helemaal geen verschil, behalve dan dat de Nederlandse medewerkers Nederlands spreken. Rackspace wil het concept dat werkt in de Verenigde Staten en Engeland nu ook uitrollen op het Europese vasteland. De bedrijfscultuur ziet Carter namelijk als het succes van Rackspace, en dat is het grootste verschil tussen Rackspace en zijn concurrenten.

Het verschil tussen de Engelse en Nederlandse markt wist Carter wel te noemen. In Nederland is de markt van hostingbedrijven heel erg gefragmenteerd. In Engeland komt Carter bij offerte trajecten vrijwel altijd de zelfde concullega’s tegen, terwijl in de Nederlandse markt er continue andere concullega’s ook in de running zijn. Carter vind het dan ook moeilijk om te zeggen wie zijn concurrenten zijn; “Dedigate en Schuberg Philis”, aldus Carter. “Maar verder is de markt te gefragmenteerd”.

Daarnaast is het service niveau in de Nederlandse markt een stuk lager dan in Engeland, voornamelijk volledige toewijding op het gebied van managed hosting ontbreekt in Nederland, zo stelt Carter. Bedrijven voor wie hun website hun belangrijkste bedrijfsproces is, die kunnen het zich niet veroorloven dat hun website uit de lucht is. Als je last van je hart hebt, dan ga je ook niet naar de huisarts, maar dan wil je naar een hartspecialist.

Niet vastzitten aan hardware
Een ander belangrijk onderscheidend element van Rackspace zou zijn, dat Rackspace een dienst verkoopt die niet op hardware geijkt is. Het is bij Rackspace niet zo dat wanneer de capaciteit die je hebt te weinig wordt, je eerst het contract voor de server moet uitdienen, maar je kan binnen je huidige contract doorgroeien, zonder aan hardware vast te zitten.

Support ticket
Erg verfrissend vond ik het om te horen dat een klant die een support ticket indient, volledig kan meekijken met de onderlinge communicatie tussen de engineers binnen Rackspace. De klant weet dus precies wat er gebeurt en ook waar het eventuele probleem zit.

Uiteindelijk is het dan ook alleen de klant die het support ticket kan sluiten en daarbij dan ook meteen aangeeft hoe deze de behandeling van zijn ticket heeft ervaren, van ‘Fanatical’ tot ‘Unsatifactionary’. De bonus van de account manager is gekoppeld aan deze score, dus zo vind er weer een extra stukje kwaliteitsbewaking plaats.

Het gat in de Nederlandse markt
Wat voornamelijk uit het verhaal van Carter naar voren komt is dat in de Nederlandse markt er minder service geboden wordt dan bepaalde klanten wensen en Rackspace springt naar eigen zeggen in dat gat in de markt. Overigens hangt aan die service ook een prijskaartje, bij Rackspace moet je tenminste 350 euro per maand betalen voor je hosting.

Een foto van de datavloer van Rackspace in Londen:Op de koffie bij Rackspace Managed Hosting: Datavloer Rackspace

Jurrian, 29 oktober 2007 12:47 pm

Opvallend dat ze schuberg philis als concurent zien. Wat ik ooit begrepen had van een van een schperg-philis-verkoper, is dat ze alleen het beheer van servers regelen, geen dedicated servers zoals rackspace (verschil: klant is eigenaar van de hardware, zit niet vast een aan standaard pakket).

Wat ook opvallend is, is de foto: ze gebruiken tower-pc's in plaats van 19"-materiaal. Ik vraag me af of de besparing op de hardware opweegt tegen het ruimte-gebruik.

Arjan Bijnen, 29 oktober 2007 1:35 pm

@Jurrian: Ook mij viel inderdaad op dat ze gebruik maken van tower-pc's. Ik denk dat dit bij menig ISPer wel een klein beetje op de lachspieren. Qua brandveiligheid lijkt me dit ook absoluut niet aan te raden.

AlexanderOnline, 29 oktober 2007 1:50 pm

@Arjan: Kun je dat brandveiligheid met towers ff uitleggen?

Jesper, 29 oktober 2007 2:17 pm

Ik vind het ook wel gek dat ze met dergelijke apparatuur werken. Wel verpakken ze hun product prachtig met uitstekende ondersteuning. Ik zou me als klant alleen prettiger voelen bij een rijk uitgeruste A-merk server. Dat zou ook moeten kunnen bij een vanaf prijs van rond de 350 euro voor een basis config met simpele specificaties.

Verder is Rackspace wel een voorbeeld voor veel ISP's. Helemaal als 't gaat om service.

Magus, 29 oktober 2007 3:08 pm

Dat er towers gebruikt worden in buitenlandse DC's zie je wel vaker. In amerika schijnt het ook gebruikelijk te zijn. Ik denk dat het vooral veel te zien is in landen waar ruimte niet zo'n issue is. In ons dichtbevolkte kikkerlandje is elke vierkante meter toch prijziger dan op een of andere vlakte in amerika denk ik :)

Luke // Telahosting, 29 oktober 2007 4:32 pm

Ik vond het inderdaad ook vreemd. Wel is het natuurlijk makkelijker te upgraden denk ik. Geen risercardje nodig, maar als er een keer een extra gbit kaartje bij moet pleur je dat er zo in, zeker als het handige kastjes zijn :)

Sven, 29 oktober 2007 5:42 pm

Zie ik tie-rips rond de datakabels?

Wido, 29 oktober 2007 7:58 pm

Ja Sven, dat zie je goed.

Al maakt dat opzich niet al te veel uit, zolang je ze maar niet te strak aan trekt.

Sven, 29 oktober 2007 8:07 pm

Ja, dat weten jij en ik, maar een stagiair niet. Klittenband scheelt foutjes. Is gewoon net zo profi als towers. Towers hebben gewoon een slechtere airflow door de kast, hetgeen leidt toch hogere uitval.

Drew, 29 oktober 2007 9:07 pm

Niet echt wat je zegt een professioneel ingerichte datavloer. Tie-rips zijn slecht voor je kabels en je kunt fouten niet corrigeren, towers zijn niet gemaakt om als server te dienen en daarom is zoals Sven al aangeeft de airflow stukken slechter. Als ik dit zo zou zien als klant zou ik hard weg rennen.

Peter - XS-24, 29 oktober 2007 11:06 pm

Sorry?

Desktops brandgevaarlijk, slechtere airflow?

Alle server fabrikanten (HP, IBM, DELL, Supermicro etc) bieden allemaal tower servers aan, niks mis mee.

Waarom zou je racks nemen als je de stroom toch niet hebt? Ik denk dat je toch een 30 servers op de plek van 1 rack kunt zetten...

Als de datavloer een fatsoenlijke temperatuur heeft is er niks mis met tower servers, de godganse wereld bestaat uit tower pc's :).

Gijs, 29 oktober 2007 11:32 pm

Ik keek altijd tegen RackSpace op hoe ze hun dingen deden regelen, fanatical suupport dit dat..

Krijg je een pic te zien van de datavloer:

....
Tower PC's ...
...
Tie raps..
...

Achja....

Stijn, 30 oktober 2007 12:17 am

Lekkere negatieve reacties wederom ;)
Wel kijken naar kleine tie-wraps en niet kijken naar de professionele organisatie die Rackspace neerzet.

Peter - XS-24, 30 oktober 2007 1:29 am

Nou stijn, ze hebben toch wel gelijk, als je hardware in een slecht gekoelde, kleine 1u behuizing drukt is het een stuk professioneler :).

Maurice, 30 oktober 2007 2:09 am

Ach Towers of 19 inch, veel bedrijven kunnen er nog van leren.
Zo slecht zal het niet zijn gezien hun bereik internationaal inmiddels is.

Ronald, 30 oktober 2007 7:21 am

Tjah idd, wel leuk artikel voor op ispam.nl

Ronald, 30 oktober 2007 7:21 am

isp[reclame]am.nl

Pascal, 30 oktober 2007 8:13 am

Techneuten hebben nog wel eens de neiging om dingen slecht te vinden die ze zelf niet zo zouden hebben gedaan. Maar dat is natuurlijk niet per definitie fout, dat is gewoon anders.

Ik pretendeer geen expert te zijn maar zoals Peter - XS-24 hier al min of meer aanhaalt lijkt het me logisch(er) dat hoe minder ruimte je hebt in een kast hoe slechter de airflow zal zijn.

Afgezien van dat. Wilde gok is dat bij heel erg veel bedrijven een lokale server in de vorm van een tower staat. Dus om die nou slecht te noemen is wel erg kort door de bocht.

Wido, 30 oktober 2007 8:17 am

Er is niets mis met towers.

Dell heeft bijvoorbeeld de SC430 server, dat is een tower.

Die gebruiken wij alom als dedicated server, nog geen uitval mee gehad.

Warmte problemen? Zeker niet, draait heel netjes op temperatuur.

Dell heeft namelijk gewoon nagedacht over de airflow in die tower, net zoals ze dat doen in een 19" kast.

Het type kast bepaald niet je kwaliteit, maar wel de specificaties van je kast.

Je komt uiteraard in de problemen met een Sweex kast, maar zolang er A-Merk componenten in zitten voorzie ik geen problemen.

Sven, 30 oktober 2007 8:20 am

Natuurlijk hoeft een (server) tower niet slecht te zijn, maar de klassieke (desktop) tower is gewoon niet geschikt, ik zeg niet dat Rackspace die gebruikt hoor. Een plaatje is maar een plaatje. Maar voor wie ooit een dell / hp / ibm / ander A-merk rackserver open maakt ziet meer ventilatoren, meer ribbels en meer zaken om de airflow van voor (koud pad) naar achter (warm pad) door het systeem heen te begeleiden dan een tower. Wij zien een lagere tco bij rackservers dan bij towers. In een periode van 3 jaar hoeft er voor de gemiddelde rackserver slechts 1 keer een mannetje langs te gaan. Voor een desktop tower 3 keer. Maar ieder zijn ding.

Wido, 30 oktober 2007 8:23 am

"In een periode van 3 jaar hoeft er voor de gemiddelde rackserver slechts 1 keer een mannetje langs te gaan. Voor een desktop tower 3 keer. Maar ieder zijn ding."

Zou heel graag weten waar je dat op baseerd. Is daar onderzoek naar gedaan of bedank je dat net zelf?

Sven, 30 oktober 2007 8:56 am

10 jaar eigen ervaring. Het is 1 van de PKI's die wij bijhouden. Dat hoeft voor een ander niet te gelden.

Sven, 30 oktober 2007 9:00 am

KPI bedoel ik. ;)

Arjan Bijnen, 30 oktober 2007 11:11 am

@AlexanderOnline:
Simpel, op het moment dat hier de vlam erin slaat kan het vuur erg snel om zich heen slaan wanneer de towers allemaal zo dicht op elkaar staan. Zo kan in kortere tijd meer schade ontstaan als dat de servers in racks van elkaar gescheiden zijn.

Veelal is een brand in een US-Style datacentrum ook veel fataler als een EU-Style datacentrum. Dit mede doordat een gemiddeld US-Styled datacentrum voorkeur geniet voor een sprinkel installatie boven een zuurstof verdrijvende gasblus installatie. Lees goed: Ik weet niet hoe dit bij Rackspace is (kan er zo snel ook niets over vinden op hun website) maar voor ons is het een zeer belangrijk punt alvoor wij ergens onze servers onderbrengen.

Nabij het datacentrum van BIT is een bedrijf gevestigd wat schitterende demonstraties en opleidingen geeft met betrekking tot brandveiligheid in o.a. een datacentrum. Helaas schiet mij de naam zo snel niet te binnen.

Anthony, 19 december 2007 9:33 pm

Interessant, jullie reacties! Deze foto toont inderdaad tower servers. Maar dat betekent niet dat we alleen tower servers hebben. 19" rackservers van HP en Dell bijvoorbeeld ook. De klant heeft in ieder geval keuze. En met de ruime ervaring die we hebben (uitgedrukt in aantal beheerde servers, niet alleen aantal jaren!) kan ik met zekerheid zeggen wat werkt en wat niet werkt. We hebben veel geleerd van onze fouten! Ook als het gaat om kleine details zoals tie-wraps.

Overigens, mijn excuses voor de late reactie. Ik zag het artikel vandaag pas.

  • Pingback: Rackspace bereidt beursgang voor · ISPam.nl

  • Pingback: Ter ere van passie « Carter Business Development

  • Pingback: Ter ere van passie | Carter Business Development Services

  • Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.