Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Telenet CEO Duco Sickinghe is gek geworden

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 21 mei 2008 08:04 uur

Het wordt telkens leuker in België, het land van het goede bier, friet en datalimieten. Duco Sickinghe, CEO van Telenet heeft namelijk weer eens van zich laten houden. De datavolumen gaan omhoog, of te wel de Belgen krijgen iets meer lucht binnen de verstikkende datalimieten die Telenet hanteert.

Nu is dat best aardig nieuws, maar Duco Sickinghe zegt zich wel af te vragen waarom er een beperkt aantal internetgebruikers het netwerk van Telenet zo zwaar gebruikt dat ze voortdurend over de datalimieten heen gaat. Sickinghe zegt over hen:

Een heel kleine minderheid zal wel altijd tegen die limieten aanlopen. Hun volume is zo hoog dat we ons afvragen of het wel legaal is. Er zal vanuit de overheid wel eens een inspectie op komen, bijvoorbeeld vanuit auteursrechtelijke overwegingen.

Deze uitspraak kan ik maar op één manier samenvatten: Duco Sickinghe is gek geworden. Bij het duurste abonnement van Telenet is het datalimiet 35GB (gemiddeld 12GB). Als je daar overheen gaat betaal je 1.02 euro per 150MB bij of te wel 6.80 euro per GB extra. Het lijkt me sterk dat een internetter 6.80 euro per GB extra bij gaat betalen om te kunnen filesharen. Bij nacalculatie is dat bedrag zelfs 0.012 euro per MB of te wel 10.20 euro per GB! Al is bij het duurste abonnement extra dataverkeer 1.02 euro per GB indien vooraf ingekocht.

Ook de voorzitter van de belangenvereniging van Telecom en Internet gebruikers Tik vzw heb ik om een reactie gevraagd, helaas was Rudi Vansnick niet voor commentaar bereikbaar. Al blijkt uit een artikel op de website van Tik dat zij er ongeveer het zelfde over denken:

“Een heel kleine minderheid zal wel altijd tegen die limieten aanlopen. Hun volume is zo hoog dat we ons afvragen of het wel legaal is.” Hij vraagt zich ook luidop af of die mensen binnenkort geen bezoekje van de overheid zullen mogen ontvangen. Alsof de gebruikers die de maandelijkse limieten overschrijden de criminelen onder de Internetgebruikers zijn… Waarop is deze uitspraak gebasseerd? Welke informatie is hiervoor aangewend? Speelt Telenet dan toch “big brother”? Is dit verdoken dreigement een aankondiging van afspraken achter de schermen?

We vinden het zeer jammer dat ‘grootgebruikers’ andermaal worden afgeschermd als de grote illegale downloaders. Laat ons wel wezen: uiteraard zullen er illegale downloaders tussen zitten, maar je hoeft je echt niet met illegale dingen bezig te houden om elke maand je toegestane dataverbruik te overschreiden, zeker met een abonnement waar maar 12GB in zit.

Het lijkt er echt op dat de duopolistische positie die Telenet samen met Belgacom heeft, die hopelijk met de openstelling van ADSL2+ zal worden doorbroken, Sickinghe naar het hoofd is gestegen. Ik denk dat eerder de belachelijke datalimieten van Belgacom en Telenet zelf niet legaal zijn, omdat de Belgen door de combinatie van datalimieten en het duopolie beperkt worden in hun vrijheid om informatie en denkbeelden te ontvangen, wat in strijd is met artikel 10 van het Europees Vedrag van de Rechten van de Mens.

Casper Bakker, 21 mei 2008 8:26 am

Heel erg maf daar in België. Wij zitten hier makkelijk aan de GB per dag download, zonder aan 'filesharing' te doen. Dat is gewoon nodig voor het werk. Installatie CD downloaden, backupje trekken, paar websites uploaden, etcetera.

Heeft mister Duco zelf wel een computer eigenlijk?

Punica, 21 mei 2008 10:26 am

Casper, hoewel de stelling van Duco te debiel voor woorden is is jouw situatie natuurlijk niet vergelijkend, Duco spreekt namelijk over consumenten gebruik en wat jij nu verteld is eerder zakelijk gebruik.

Maar stel, jij als consument wilt internet radio luisteren, omdat juist op dat station jouw muziek gedraait word die niet op de normale radio gedraait word, dan ben je dus flink de sjaak, paar uur per dag streamen op een beetje kwaliteit en je zit zo aan je limiet.

Casper Bakker, 21 mei 2008 10:30 am

Punica: Je hebt gelijk. In Nederland zijn er niet echt verschillen tussen thuis of zakelijke ADSL abonnementen, afgezien van de service en garanties. Maar ik zie net dat ze bij Telenet een stuk meer dataverkeer krijgen bij zakelijke abonnementen, voor niet zo heel veel meer geld.

Sander Backus, 21 mei 2008 12:04 pm

Ik neem aan dat in belgië ook genoeg prosumers zitten die bijv. gamen, of voor de hobby bijvoorbeeld een servertje draaien.

Overigens vind ik het erg raar dat je je eigen klanten gaat 'verlinken'. Je brengt de instanties alleen maar op nog gekkere ideeën.

Vanderheyden Arne, 21 mei 2008 1:58 pm

Arnout..:
"Als je daar overheen gaat betaal je 1.02 euro per 150MB bij of te wel 6.80 euro per GB extra. Het lijkt me sterk dat een internetter 6.80 euro per GB extra bij gaat betalen om te kunnen filesharen. Bij nacalculatie is dat bedrag zelfs 0.012 euro per MB of te wel 10.20 euro per GB!"
Een kleine verwijzing naar: http://telenet.be/261/0/1/nl/thuis/internet/vergelijk-producten.html
Uitbreiding maandelijks basisvolume (per maand): € 1,02/GB
Enkel bij de twee goedkoopste pakketen (comfornet en basicnet) betaal je €1,02/150 MB (of €0,01/MB).

Verder ben ik het met je eens, deze uitspraken kunnen gewoon niet. Ik hoop dat mensen die hun opzeg doen, niet de limieten als reden geven dat ze weg gaan, maar de uitspraken van de CEO met een salaris dat ik niet eens wil kennen.
Een leuk weetje verder nog, voor de dag van de download kwamen ongeveer 6% niet toe met hun limieten, nu is dat 3%. We kunnen dus vaststellen dat 3% van de "illegale downloaders" (volgens TN..) het is afgetrapt. Over hoeveel mensen die zich in de zone tussen de 80 en de 100% bevinden, reppen ze nooit één woord.
De heer Duco Sickinghe maakt thuis duidelijk gebruik van een iFiber pakket zonder limiet, heeft geen webcam gebruikende of gamende pubers in huis, kijkt al zijn filmpjes via telenet digital tv, en download zijn linux distrotjes duidelijk op zijn werk. Grote mails worden er binnen TN ook niet verstuurd, slechts een per maand met daarin een nieuw onderwerp "hoe rippen we onze klanten het best af, hoe moeten de helpdeskers deze maand andere providers afschilderen (onze snelle Audi A8 vergelijken met een twingo van die andere adsl providers, of toch maar met een clio?), en hoe laten we deze maand duidelijk weten dat de datalimieten ruimschoots voldoende voor iedereen, op 3% en diegene die in de 80-100% reeks zitten na?

Fishstick, 21 mei 2008 6:44 pm

Als belgische telenet klant (Die een tijd bij Telenet heeft gewerkt!) is dit voor mij de druppel.

Ik kan het door de vingers zien dat de modem je naar een HTML pagina redirect als je op 90% limiet komt, en zo ineens ook maar alle traffic over poort 80 filtert. Wat echter NIET leuk is is als de link op die laatste HTML pagina gewoonweg niet werkt, en je dus overgelaten bent tot men bij TN doorheeft dat deze paginas geupdate moeten worden alvorens je weer over je internetverbinding kan gebruikmaken.

Er zijn meer dan genoeg manieren voor een normale gebruiker om tenwoordig 500Mb/dag (15gb/maand) te downloaden. Patch Tuesday voor Windows? Daar gaat al 250mb. Speel je een MMO? Elke week een patchje. Gebruik je een webcam of doe je aan photografie of upload je filmpjes? Reken maar dat je aan 500mb/dag komt. Online radio en video is nu zo prevalent, en door die prehistorische limiet is het gewoon niet mogelijk om mee te doen met nieuwe online technologien zoals de Mesh beta van MS of diensten zoals Wuala of a.viary.com. 20mbps beloftes zijn mooi en zo, maar ik kan het aantal keren dat ik sneller dan 1.5Mb/s heb gedownload op 1 hand tellen, laat staan 2.5Mb/s.

Telenet: M'n rug op. Dommel heeft er een nieuwe klant bij.

Arnout Veenman, 21 mei 2008 9:05 pm

Zojuist is bekend geworden dat de datalimieten van 12 naar 20GB en 35 naar 60GB worden opgetrokken. In het persbericht schrijf Telenet hierover:
[quote]Daarom hebben wij in april van dit jaar de volumes aangepast van BasicNet en ComfortNet en verhogen we nu de maandelijkse volumes voor ExpressNet met respectievelijk 66% tot 20 GB per maand en voor TurboNet met respectievelijk 71 % tot 60 GB per maand. Die volumes moeten onze klanten in staat stellen om maximaal van de meest veeleisende internettoepassingen te kunnen genieten.[/quote]
Maximaal genieten? Volgens mij is dat met deze datalimieten nog steeds voorbehouden aan Telenet, dat deze zeer beperkte diensten tegen belachelijk hoge tarieven aanbied.

Fishstick, 21 mei 2008 11:24 pm

De basislimiet voor Turbo is 30GB en niet 35GB dus weet ik al niet waar ze dat halen. Als hij effectief verhoogd wordt naar 60GB zonder enige tegen-inlevering zou ik dat al zeer verdacht vinden. What's the catch?

Vanderheyden Arne, 22 mei 2008 7:48 am

http://www.stroobant.be/liberty-global-belgen-te-braaf-betalen-meer

Arnout Veenman, 26 mei 2008 10:06 am

@Arne, dat artikel slaat de spijker op zijn kop! Jullie Belgen laten je te veel leiden door het aanbod en zeggen dan te snel, ja en amen, in Nederland is de wereld te klein als een bedrijf iets doet wat consumenten niet leuk vinden. Je wordt dan binnen de kortste keren door een TV programma als Kassa of Radar gebeld waarbij je in de uitzending mag komen uitleggen hoe je het in hemelsnaam in je hoofd hebt kunnen halen om te doen wat de consument niet leuk vindt.

Dat is ook precies waar mijn (eerdere) kritiek op Tik zich op richt, namelijk dat Tik "te braaf is", alleen door harder in de strijdt te gaan wordt je door dit soort bedrijven serieus genomen, zo blijkt ook weer letterlijk uit het artikel dat je aanhaalt.

badman, 27 mei 2008 11:01 pm

Het is bovendien nog zo,dat hier in Vlaanderen de TV kijker bestookt word in prime time,met van die leuke spotjes over Belgacom &Telenet.De andere providers hebben hier geen geld voor.Ik kan je verzekeren dat meer dan 60% van de bevolking geen enkele andere internet provider kent,dan BC& TN.Zodoende is het zeer moeilijk om een klantenbestand op te bouwen,en moeten de andere adsl providers het doen met mond aan mond reklame,of soms eens een beetje reklame op het internet.
De kabel,waar alleen Telenet opzit,is verhuurd,voor nog een 30 tal jaren.......aan Telenet.(ben benieuwd of ze daar iets gaan kunnen aan doen)

  • Pingback: Belgacom verstoort de concurrentie met prijsverhoging telefoonlijn | ISPam.nl

  • Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.