Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

XS4ALL: Voorlichting in plaats van een keurmerk

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 11 juni 2008 08:06 uur

XS4ALLDe brief van OPTA waarin ze duidelijkheid vraagt over de komst van een ISP keurmerk, is niet in goede aarde gevallen bij XS4ALL. In een reactie op de brief van OPTA laat XS4ALL woordvoerder Niels Huijbregts weten de gang van zaken vreemd te vinden, omdat ISP’s juist een alternatief voor een keurmerk hadden voorgesteld.

In het alternatieve voorstel aan OPTA stond dat ISP’s klanten en gebruikers beter zouden gaan informeren over veiligheidsrisico’s op internet en hoe er mee om te gaan. Het voorstel houdt concreet in de dat de ISP’s op een prominente plek op hun websites een pagina in richten met goede informatie over het onderwerp, met de mogelijkheid om contact op te nemen met de ISP’s in het geval van een internetveiligheidsprobleem. Dit is volgens Huijbregts veel beter dan een keurmerk, omdat de eisen die je aan een ISP’s kan stellen met betrekking tot veiligheid binnen één week alweer achterhaald zijn en je zodoende altijd achter de feiten aanloopt.

Niels Huijbregts schrijft in zijn brief aan OPTA hierover:

U zult het met mij eens zijn dat het effectiever is, vrachtauto’s met een roetfilter uit te rusten dan iedereen te verplichten een mondkapje tegen luchtvervuiling te dragen. Zoals zovele problemen kan ook onveiligheid op internet het beste bij de bron worden aangepakt. Wilt u het probleem werkelijk te lijf, dan raad ik u aan, nationaal en internationaal breed het overleg en de samenwerking aan te gaan met Justitie, ISP’s en andere partners om zo bijvoorbeeld botnet-hosters en spammers aan te pakken.

Op de vraag in de brief van OPTA of XS4ALL bereid is om tot een keurmerk of vergelijkbaar instrument te komen antwoord Huijbregts dan ook met “Neen”. Het is nu wachten op de reactie van OPTA, dit is namelijk vast niet het antwoord waarop ze hadden gehoopt.

Wido, 11 juni 2008 9:20 am

Opzich helemaal geen gek idee, folders bijvoorbeeld naar je klanten sturen kunnen al een hoop uithalen.

Al zijn firewalls vaak weer een ramp, want systemen als Norton e.d. maken de PC vaak erg traag, maar zorgen voor soms onverklaarbare problemen.

Maar dan kom je bij een punt, waar wordt het te technisch? Soms is het als ISP véél makkelijker iets maar te blokkeren ipv de klant helemaal uit te leggen hoe zich er tegen te weren.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.