Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Introductie SIDN DRS4 problematisch

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 27 september 2006 23:32 uur

Gisteren werd om 11:15 uur het nieuwe domeinnnaamregistratiesysteem (DRS4) van de SIDN gelanceerd. Al na twee minuten functioneerde de whois niet meer en daarnaast bleek DRS4 ook nog eens vol met (onnodige) bugs te zitten!

Een aantal bugs die bij de lancering in DRS4 zitten, is het feit dat de postcodecheck ten onrechte meld dat een opgegeven adres ongeldig is, nameservers die ten onrechte als niet goed ingesteld worden afgewezen, onterechte foutmeldingen van te weinig gegeven, ten onrechte foutmeldingen dat een deelnemer niet geautoriseerd zou zijn en zo gaat de bloemlezing nog door. Veel van deze bugs zijn volgens verschillende deelnemers al in de testfase van DRS4 aan de SIDN gemeld, echter lijkt er niks mee gedaan te zijn.

De SIDN heeft DRS4 daarom na enkele uren al uit de productie gehaald, waardoor het in principe gedurende de hele dag van de lancering niet meer mogelijk was om .nl-domeinnamen te registreren. Vandaag draait alles weer, echter blijven de bugs in DRS4 de SIDN Deelnemers nog steeds parten spelen, bij de registratie van .nl-domeinnamen.

Ongeveer een jaar geleden vroeg ik aan Roelof Meijer, de directeur van de SIDN, of de lancering van DRS4 vlekkenloos zou gaan verlopen. Hij antwoorde met de vraag of dat ooit weleens gebeurt bij de lancering van een dergelijk groot systeem. Ik gaf hem daar gelijk in. Echter dit slaat toch echt weer alles. Ik kan er niet bij dat dit gebeurt is!

Hoe hebben ze dit getest? Hebben ze een loadtest gedaan, waarbij er 100.000 aanvragen over een tijdsbestek van 24 uur zijn gedaan. Dat lijkt er niet op, terwijl je dat wel zou moeten doen, want hoe kunnen anders een aantal gebreken pas nu bij hoge load aan het licht komen?

Dat dit een blamage is, spreekt voorzich. Hoe hebben jullie de introductie van DRS4 ervaren?

Erik H., 28 september 2006 3:10 am

Waar ik nu van baal: de afgelopen maanden wel 3 online enquetes ingevuld, 3 keer gebeld met nietszeggende vragen ("bent u klaar voor drs4", "wat vindt u ervan", "is de informatieverstrekking voldoende"). Al bij de 1e keer gaf ik aan dat we het ombouwen van onze systemen extern hadden
uitbesteedt.

Algemene priet-praat heb ik genoeg ontvangen in mijn mailbox maar concrete info ontbrak elke keer.

Dan gaat dat systeem live (op een moment waar we allemaal maar op moesten gokken en afwachten) en na een paar minuten is het al down. Kan gebeuren, maar pas dat dan meteen aan op je website (www.sidn.nl).

Elke provider kreeg telefoontjes van klanten die zich nu afvroegen of de providers ZELF wel hun zaken goed geregeld hadden. Toen het systeem na 22.00 uur wel weer werkte was het nog steeds een drama.

En dan mag Roelof Meijer zeggen dat "bijna niemand getest heeft". Nou ja zeg, als het werkt zoals het moet werken moesten de systemen van de providers (die niet via hun webinterface werken) gewoon simpelweg hun mailformulieren aanpassen en vullen met de data die vereist is. Niets meer en niets minder.

Als je belt krijg je antwoorden als "geen idee, ik laat u terugbellen" (na 20 minuten wachten). En terugbellen.... hoo maar.

Ondertussen werkt het nog steeds niet vlekkeloos. Dit is echt een schande van de bovenste plank.

Martijn, 28 september 2006 10:14 am

Waar ik zo van baal is dat je niet naar de concurrent kan stappen zoals in een gezonde markt. Ik snap wel hoe dat komt, maar de SIDN heeft zo redelijk de vrije hand zonder de druk van een concurrent die het beter doet of kan doen.

  • Pingback: SIDN Helpdesk vandaag van 10:00 tot 16:00 uur geopend · ISPam.nl

  • Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.