Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Marketing hostingsector is ouderwets

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 24 januari 2013 08:01 uur

Verzameling_marketing_boekenNederland heeft een lange traditie van reclames waar het gaat om ludiek inspelen op de actualiteit. Slogans als ‘even Apeldoorn bellen’ zijn ondertussen zo een bekend en vast onderdeel van het dagelijkse taalgebruik geworden omdat met een knipoog werd gereageerd op voorvallen die iedereen wel kende.

Ook de reclames van tal van andere bedrijven haken met grote regelmaat in op recente gebeurtenissen. Zelfs Prinsjesdag, dat jarenlang een oersaaie activiteit was, wordt tegenwoordig door bedrijven aangegrepen om zich bekender te maken bij het grote publiek.

In bijna alle gevallen gaat het hierbij om retailers of bedrijven die B2C als focus hebben. Het aantal gevallen waarbij in de B2B sector wordt ingespeeld op de actualiteit is geringer. Er is zelfs een bedrijfstak die vooral niet reageert op actualiteiten en dat is, het zal niet verbazen, de internetsector. Of het nu gaat om B2C of B2B toegang, hosting of datacenterdiensten, het is bijna onmogelijk in dit land voorbeelden te vinden van bedrijven die handig inspelen op een bekend voorval met een reclamespotje, een extra banner of werving op een andere manier.

ISPam.nl wilde hier meer van weten, temeer daar we dit jaar al twee voorvallen hebben gehad waar met name B2B-bedrijven op hadden kunnen inspelen. Het eerste voorval waren de twee opvolgende stroomstoringen die een deel van Enschede troffen. Het tweede is de aankondiging van de gemeente Amsterdam niet-groene datacenters te dwingen zuiniger te worden en anders volgen dwangsommen of zelfs sluiting.

Dit soort ‘incidenten’ spreekt menig B2C-reclamebureau aan. Dat bleek uit een rondje bellen, men zag genoeg mogelijkheden voor een ‘knipoog’-actie om een bedrijf net een streepje beter te positioneren dan de concurrentie in het geval van het groene datacenter issue of door te wijzen op een eigen (back-up) dienst in het geval van de stroomstoring in Twente.

De vraag of men kansen zag in te spelen op actualiteit hebben we ook voorgelegd aan een aantal hosters. Als er al antwoord kwam, dan maakte dat vooral duidelijk dat er geen ervaring was met dit soort korte termijn acties. Tevens leefde sterk het gevoel dat deze manier van werven niet paste bij de dienstverlening, want klanten zitten toch lang bij een partij. De impliciete boodschap was daarmee dat hosters blindelings lijken te vertrouwen op ouderwetse wijzen van reclame maken.

Vraag is of dat anno 2013 wel zo verstandig is. Als je kijkt naar de felheid waarmee Amerikaanse hosters soms inspelen op de actualiteit (“onze DC’s hebben geen last van sneeuwstormen”) en de wijze waarop de marktgroei in Nederland een stapje terug heeft gezet, zou je namelijk wel eens kunnen gaan nadenken over de voordelen van een pro-actievere manier van reclame maken. Een andere reden, wellicht zelfs de belangrijkste, de bestaande posities te heroverwegen wordt trouwens ingegeven door de korte contractsduur die bij veel clouddiensten wordt gehanteerd.

Pro-actief en op een originelere wijze reclame maken, niet alleen om nieuwe klanten werven maar ook om je bestaande klanten langer vast te houden is voor B2C-internetdiensten al lang geen trend meer maar een keiharde must. Wanneer volgen de B2B-aanbieders?

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.