Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

WebWinkelVakDagen – gemiste kans voor hosters?

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 31 januari 2013 08:01 uur

WWVDlogoEen week geleden werden in Utrecht voor de 6e keer de Webwinkelvakdagen gehouden. Deze vakbeurs voor alles dat met e-shoppen te maken heeft kon zich ook dit jaar weer verheugen op veel bezoekers. Zoals het een echte B2B-beurs betaamt zijn er mini-lezingen en wordt elk aspect van e-commerce vertegenwoordigd door standhouders uit binnen- en buitenland.

Elk aspect van e-commerce? Het viel ISPam.nl op dat dit jaar met name aanbieders van internetdiensten minder aanwezig waren. De voor de hand liggende verklaring hiervoor is natuurlijk dat de kosten van dit soort events voor kleinere hostingpartijen niet op te brengen zijn. En zelfs voor de grotere spelers is het een issue – helemaal gelet op het huidige economische klimaat – of de kosten wel opwegen tegen de baten.

Gevolg: Strato, dominant aanwezig op de beurs, zal met de 2 of 3 andere partijen direct als hosters herkenbare partijen veel goodwill gekweekt hebben bij de beursbezoekers die over de internetkant van e-commerce meer wilden weten. Gemiste kans voor alle andere hosters dus, al hebben we er alle begrip voor dat solo optreden en ‘zomaar’ een stand huren geen haalbare optie is voor het merendeel van de aanbieders.

Maar ook om een andere reden is het jammer dat zovele hosters afwezig waren op de WWVD. Wat dit jaar namelijk opviel is dat het publiek op deze beurs anders is dan voorgaande jaren. Potentiële e-commerce partijen zijn niet langer de jonge internetondernemer van net 18 jaar met een goed idee. Dit jaar waren er echt opvallend veel geïnteresseerden in de leeftijdsklasse boven de 30 jaar.

In de workshops annex mini-lezingen, die bijna allemaal afgeladen waren, was aan de respons in de zaal te merken dat lang niet iedereen uit deze leeftijdsgroepen de gebruikte begrippen kon plaatsen. Met andere woorden de nieuwe lichting e-commerce aanbieders is wellicht een paar strepen minder digivaardig dan de hostingsector tot nu toe gewend is. Dit brengt niet alleen met zich mee dat de communicatie met deze groep prospects of klanten anders moet. Minder techpraat scheelt bijvoorbeeld al een hoop, is slecht een aspect.

En voor de goede orde: er is sprake van een absolute verruiming van de markt. Dit is niet alleen een constatering op basis van 2 dagen vakbeurs in Utrecht. Vorig jaar zijn er volgens thuiswinkel.org 7000 webshops bij gekomen in Nederland. In tijden van krimp is dat niet alleen een lichtpuntje voor de economie als geheel – ook internetbedrijven moeten energie kunnen putten uit deze groei.

Het is alleen wel zaak na te gaan in hoeverre je standaardaanpak, communicatie en ondersteuning nog aansluit bij dit groeiende segment (zie ook deze post). En natuurlijk blijft het de vraag hoe je sneller een graantje van dit soort events kan meepikken.

Erik Hensema, 31 januari 2013 8:36 am

Als hoster die wél aanwezig was met een stand, kan ik dit onderschrijven. Vorig jaar merken we al dat het publiek op de webwinkel vakdagen volwassener aan het worden is. Bij de eerste paar edities waren het nog vooral starters, vorig jaar en dit jaar waren er veel meer ervaren webshophouders.

Het klopt ook dat het als hoster erg duur is om op zo'n beurs te staan. Je moet érg veel verkopen wil je je stand er uit weten te halen. Wij zelf zitten wat hoger in de markt waardoor we aan minder nieuwe klanten genoeg hebben. We hebben er ook bewust voor gekozen om 100% te targetten op een gespecialiseerd product (voor de hosting van Magento webshops) in plaats van op algemene hosting.
In de afgelopen jaren hebben we namelijk gemerkt dat hosting ook weinig speelt in de hoofden van webshophouders. Vaak is de hosting al via hun bouwer geregeld. Of ze zien hosting als iets generieks wat zomaar overal kan.
Je profileren als specialist is iets wat de webwinkeliers wel aan spreekt. Je kunt dan veel beter uitleggen dat het voor een webwinkel vele malen belangrijker is om altijd bereikbaar te zijn dan voor, zeg, het fotoalbum van je familie.

Kortom, ik begrijp goed dat er weinig hostingpartijen aanwezig waren. Strato was ook meer met zijn webwinkelsoftware aanwezig dan als hoster.

Rashid Niamat, 31 januari 2013 9:47 am

Erik,

interessant punt dat hosting al vaak geregeld zou zijn of zo univereel verkrijgbaar is dat je je daar als webshophouder geen zorgen om hoeft te maken.

Vooral dat laatste lijkt me niet geheel juist. Ik zou in ieder geval mijn winkel niet bij de eerste de beste aanbieder onderbrengen, maar goed kijken wie voldoet aan de eisen die ik (of de bank of de accountant) heb.

Erik Hensema, 31 januari 2013 10:27 am

Rashid,

Je hebt helemaal gelijk. Maar helaas denken veel webshophouders niet goed na over hun hoster. Er zitten nog veel teveel bij budgethosters gericht op consumenten. Met alle ellende van dien als er iets mis gaat.

Dick Tump, 31 januari 2013 1:01 pm

Voor mensen die zich er niet mee bezighouden, zit er in principe ook weinig verschil tussen hosters natuurlijk. Als je alleen naar de specificaties aan schijfruimte en dataverkeer kijkt, is een budgethoster gelijk aan een duurdere hoster.

Pas als je echt verder onderzoek doet, kom je erachter dat die duurdere hoster bijvoorbeeld een load balanced en high available cluster van webservers en databaseservers heeft draaien. En bijvoorbeeld goede back-ups maakt. En gewoon een betrouwbaar bedrijf is die overdag bereikbaar is voor support.

Arnout Veenman, 31 januari 2013 6:22 pm

Dick, het probleem is dus ook nog eens dat heel veel partijen roepen dat ze een high availability cluster hebben, elke dag backups maken en goede support leveren. Hoe maak je als hoster dat verschil zichtbaar voor de klant? Aanwezigheid op een beurs laat zien dat je in ieder geval geen budgethoster bent die vanuit zijn zolderkamer opereert.

Sven, 1 februari 2013 2:51 pm

Vorig jaar gestaan. Geen stuiver verdient. Itt andere beurzen waar wij hebben gestaan. Het Wwvd publiek heeft gewoon andere prioriteiten. Mijn theorie is dat hosting voor hen pas gaat spelen bij lange downtime. Het publiek is meer bezig met het hebben van een winkel dan met techniek. Dat begrijp ik wel. NL hosters zijn over het algemeen gewoon goed en dus is het niet spannend voor de eindgebruiker. We hebben gewoon een paar slechtere hosters nodig om awareness te kweken :)

Dick Tump, 1 februari 2013 3:01 pm

Wie begint er een extra BV'tje voor hosting met random 10 ~ 20 procent downtime, om wat awareness te creëren ? ;)

Rashid Niamat, 1 februari 2013 4:32 pm

@Sven & @Dick,

wat precies de definitie is van een "slechte hoster" en hoe we dat uitgelegd krijgen aan een publiek zo breed en divers als de bezoekers van de WWVD lijkt me een mooie opgave.

Downtime, dat begrijpt - mits in gewone taal uitgelegd - iedereen wel. Maar de waarde van redundante netwerken, loadbalancers, wordt toch al lastiger.

(en om nog een gewaagde vergelijking te maken: ik ken garages die niet bij de Bovag zijn aangesloten en waar ik mijn oldtimer 100x liever in beheer heb dan bij een hypermoderne dealer, waarvan de gevel volhangt met logos, labels en keurmerkbordjes)

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.