Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Stroomstoring in het BIT datacentrum

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 8 november 2006 00:06 uur

Vandaag om 8:55 uur is er in het (oude) BIT datacentrum een stroomstoring opgetreden. De stroomstoring werd veroorzaakt bij de maandelijkse test, waarbij het datacentrum één volle dag op generator spanning draait. Dit keer sloegen echter de overspanningsbeveiligingen van 4 van de 6 UPS-en, waarvan het BIT-1 datacentrum is voorzien in, bij het handmatig uitschakelen van de netspanning, met tot gevolg dat vrijwel het gehele datacentrum zonder stroom kwam te zitten.

Omdat men bij BIT niet wildde wachten op de engineers van de UPS-leverancier, werd nadat het zeker was dat alles functioneerde zoals het hoorde, de stroom weer ingeschakeld om 10:00 uur. Hierna brachten de aanwezige engineers alle racks weer één voor één online. Om 12:30 uur was de stroom na controle van de UPS-leverancier weer volledig beschikbaar.

Normaal ben ik vrij kritisch over stroomstoringen, nu uiteraard ook, echter is het in dit geval zo dat de storing optrad bij een test en er met het maandelijkse testen naar mijn idee alles aan is gedaan om dit te voorkomen. Hadden ze de stroom er niet zelf vanaf gehaald, dus geen maandelijkse test(en) uitgevoerd, dan had de stroomstoring wellicht nooit plaatsgevonden.

Daarnaast pleit het andere datacentra die ook een stroomstoring hebben gekent de afgelopen tijd ook weer enigzins vrij, gezien BIT elke maand zo uitvoerig test en het hun dan toch óók overkomt. Als laatste toont het ook weer de noodzaak voor 2N in plaats van N+1 inrichting van datacentra aan. Hierbij wil ik meteen opmerken dat het nieuwe BIT datacentrum als een van de weinige datacentra in Nederland wél volgens het 2N principe is ingericht.

Nu is het dus te hopen dat dit écht de laatste stroomstoring van 2006 is geweest en het lijstje van TelecityRedbus 3, EasyNet, We Dare, Concepts ICT, XS4ALL en BIT-1 niet verder groeit.

Casper Bakker, 8 november 2006 7:33 am

En gewoon blijven doorzetten met het hopen dat het de laatste was. :) Ik geloof er niet meer zo in.

Maar ik moet zeggen dat de communicatie over de storing vanuit BIT naar de klanten toe erg goed was geregeld. Netjes te woord gestaan tijdens de storing en na de storing werd ik als klant netjes gebeld om aan te geven wat het probleem was. Erg netjes en iets waarvan veel Nederlandse providers nog kunnen leren.

tdw, 9 november 2006 8:00 pm

Ach, het had ook kunnen gebeuren als er werkelijk geen stroom meer was, dan had ik het erger gevonden dat het niet was getest :P

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.