Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Onbekendheid en verwarring grootste drempels voor gTLD’s

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 25 oktober 2013 08:04 uur

ICANN-gTLDDe eerste vier generieke toplevel domeinnamen zijn toegevoegd aan de rootzone, zo heeft de ICANN deze week laten weten. Dat is de laatste stap voordat ze officieel geïntroduceerd kunnen worden. Uit een onderzoek blijkt echter dat de onbekendheid van generieke TLD’s en de angst voor verwarring het succes nog in de weg staan.

De ICANN heeft deze week de eerste vier gTLD’s in het Arabisch, Cyrillisch en Chinees schrift aan de rootzone toegevoegd. Het gaat het Arabische woord voor web/netwerk, de tld’s ‘online’ en ‘site’ in het Cyrillische schrift en het Chinese woord voor game.

Maar uit een onderzoek dat domeinhandelplatform Sedo heeft laten uitvoeren, blijkt dat de komst van deze generieke toplevel domeinnamen nog erg onbekend is. 63 procent van de ondervraagden uit het midden- en kleinbedrijf heeft nog nooit van de komst van generieke toplevel domeinen gehoord. Deze groep denkt ook dat internetadressen verwarrender worden na de introductie van nieuwe toplevel domeinen. Slechts 11 procent denkt dat het juist duidelijker wordt.

De kans op verwarring blijkt voor 40 procent van de ondervraagden ook de belangrijkste reden te zijn om geen eigen toplevel domeinnaam aan te vragen. Opvallend is overigens dat de hoge kosten voor slechts 5 procent van de respondenten reden zijn om geen eigen TLD aan te vragen.

Toch denkt een meerderheid van de de ondervraagden (64 procent) dat de nieuwe gTLD’s uiteindelijk succesvol zullen zijn, ondanks alle hindernissen en drempels die genomen moeten worden. Ruim eenderde (35 procent) denkt dat generieke TLD’s niet zullen slagen.

Voor bedrijven, organisaties en gemeenschappen is het sinds enige tijd mogelijk om een eigen toplevel domein aan te vragen, bijvoorbeeld .cola, .parijs of .sex. De eerste inschrijving van deze aanvragen sloot in het voorjaar van 2012 en leverde 1930 generieke toplevel domeinen op.

Arno Vis, 25 oktober 2013 1:34 pm

Wij zien ondertussen het aantal preregistraties flink oplopen, maar herkennen het beeld wat hier wordt geschetst ook. De bekendheid in Nederland is denk ik nog lager dan in Duitsland en de USA waar o.a. 1and1 televisie reclame doet voor de nieuwe gTLDs.

Prijzen zijn nog niet bekend en zelfs van deze 4 TLDs is nog niet precies bekend wanneer ze echt live gaan.

Het lijkt erop dat volgende week al de eerste sunrise periodes ingaan maar ook die zijn omgeven met veel onduidelijkheid. Zowiezo is heel onbekend dat alleen aan de sunrise kan worden deelgenomen als je via het Trademark Clearing House je merknaam hebt vastgelegd. Wereldwijd hebben slechts 14000 merken dat gedaan.

De kansen zijn enorm, maar de start is nog verre van optimaal te noemen.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.