Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Internetproviders test van de Consumentenbond is broddelwerk

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 2 januari 2007 16:27 uur

De Consumentenbond, die doorgaans broodroosters en wasmachines test, heeft in de nieuwste editie van de Consumentengids ook weer eens internetproviders getest.

Het eerste dat aan de testresultaten opvalt is dat de abonnementen tot 3 mbit vrijwel allemaal minder goed en de duurdere abonnementen van meer dan 8mbit een stuk beter uit de test komen. Dat hoeft niet vreemd te zijn, echter als we naar de testcriteria kijken is dat het wel.

De testcriteria die door de Consumentenbond zijn gehanteerd zijn namelijk: Downloaden (20%), Uploaden (15%), Grote webpagina’s laden (15%), Virusfilter (12,5%), Spamfilter (7,5%), Veelzijdigheid (30%).

Veelzijdigheid telt voor maar liefst 30 procent mee. Ik kan nergens in het artikel terugvinden waar naar gekeken is voor de veelzijdigheid. Mocht de Consumentenbond daarmee het aanbieden van extra diensten bedoelen zoals het verhuren van films en verkopen van muziek, waar het ook een kolom voor heeft gereserveerd in het begeleidende artikel. Dan lijkt me dat een slechte zaak, gezien dat in principe niets zegt over de internetprovider en meestal niet gratis inbegrepen bij het abonnement. Al blijft het naar de daadwerkelijke achtergrond van dit zwaarste criterum gissen.

Verder valt het op dat wat betreft de beoordeling van de snelheid van het downloaden, uploaden en laden van grote webpagina’s, naar absolute resultaten is gekeken. Dus hoe snel kan je downloaden en hoe snel is een webpagina binnen. Daarbij is dan wel getest in hoeverre de beloofde downloadsnelheid is behaald, maar dat is niet in het testoordeel meegenomen blijkt bij nadere beschouwing van de testresultaten.

Zo krijgt Orange Cable Easy die scoort 5 uit 5 op basis van het halen van de beloofde download snelheden (dat dus niet zelf meetelt in het testoordeel) een -/o voor het criterium ‘downloaden’ en Planet Internet ADSL Advanced dat 1 uit 5 scoort een ++. Daarnaast lijkt het er op dat de prijs/snelheid verhouding totaal geen belang speelt bij het testoordeel.

De wijze waarop de Consumentenbond deze test heeft uitgevoerd doet me denken aan het vergelijken van een Fiat Panda met een Hummer H3. Waarbij je al bij voorbaat weet dat je met een Hummer H3 veel meer spullen kan meenemen en deze veiliger en veelzijdiger is. Echter zit er een wezenlijk verschil in de kosten, het gebruik en de doelgroep. Of te wel, het zijn inderdaad allebei auto’s maar daar houdt de vergelijking dan wel mee op.

Naar mijn idee heeft de Consumentenbond zich met deze testopzet en testresultaat een complete flater geslagen en kan ik deze test niet anders dan broddelwerk noemen. De Consumentenbond kan zich beter bezig blijven houden met het testen van broodroosters, hopelijk hebben ze daar meer verstand van!

Casper Bakker, 2 januari 2007 7:30 pm

Ik heb nog nooit een fatsoenlijke ICT gerelateerde test gelezen van de Consumentenbond... Dus ook dit verbaast me weer eens helemaal niks.

AlexanderOnline, 2 januari 2007 8:06 pm

Ik kom wel eens bij een famillielid die dat blad heeft. Elke keer erger ik me eraan, zo slecht altijd. Schoenmaker hou je bij de leest is het toch?

Triloxigen, 3 januari 2007 12:00 am

De consumentenbond heeft inderdaad nog nooit IT gerelateerde producten goed kunnen vergelijken.

Eweka, 3 januari 2007 10:38 am

Arnout, aangezien dit volgens mij jouw vakgebied is, bied ze jouw diensten aan :) Denk dat het onderzoek dan een stuk objectiever / beter word :)

Rowan Mulder, 3 januari 2007 5:23 pm

Ik zit nog steeds zonder mijn servers.
En het is vandaag 3 Januari, ik wacht dus al langer dan een week.
Ook heb ik 4 maanden een server besteld die nog steeds niet online is.

Steven, 16 januari 2007 8:39 pm

Maakt niet uit wat er getest wordt, veel producten worden getest op niet-relevante eigenschappen. De tests kunnen je slechts een beetje helpen om grote valkuilen te vermijden.

Amedee, 27 juni 2007 11:59 pm

Klinkt een beetje als onze Test-Aankoop.
Zelfde soort organisatie, zelfde kritieken.

  • Pingback: Belgacom en Telenet wacht mogelijk ook boete van Neelie Kroes · ISPam.nl

  • Pingback: Rechtbank: Test Consumentenbond is broddelwerk · ISPam.nl

  • Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.