Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Woekerprijzen voor .nl-domeinnamen?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 11 januari 2007 12:45 uur

Gisteren hadden we op het stamkanaal #webhostingtalk.nl op Quakenet een discussie over de prijs van .nl-domeinnamen, sommige partijen vragen maar liefst 30 euro per jaar voor de registratie van een .nl-domeinnaam. Dat werd door sommige aanwezige ISP’s als abnormaal hoog beschouwd, gezien de inkoop van een .nl-domeinnaam tussen 3.90 en 4.50 euro ligt.

Naar mijn persoonlijke overtuiging is dat onzin, gezien de kostprijs van een domeinnaam natuurlijk over veel meer dan alleen de zuivere registratie kosten van een domeinnaam dienen te worden berekend en je als ondernemer ook een gezonde marge wilt maken. Zodoende is in principe elke verkoopprijs naar mijn idee gerechtvaardigd, zeker gezien de consument de vrijheid heeft om met elke aanbieder in zee kan gaan die deze wenst.

Vandaag doet Interlize.NET, die overigens gisteren niet aanwezig was, er een schepje bovenop door te stellen dat zowel bekende als minder bekende ISP’s misbruik maken van de ontwetendheid van afnemers van en daarom gigantische bedragen in rekening brengen voor de registratie van .nl-domeinnamen. Hierbij maakt Interlize.NET directeur Danny Mekic’ een vergelijking met de luchtvaar-sector:

Bij de hostingproviders die woekerprijzen hanteren voor de registratie van .nl-domeinnamen zijn zowel de service als de mogelijkheden vaak beperkt. Door hun omvang zijn ze niet in staat om de klant optimaal van dienst te zijn – in de luchtvaart is het juist andersom.

Mekic’ spreekt over woekerprijzen, beperkte mogelijkheden en misbruik van de ontwetendheid van afnemers. Aan dat laatste, misbruik van de onwetendheid van afnemers, maakt Interlize.NET zich op deze manier zelf ook schuldig. Gezien het stelt dat het ‘eindproduct’ de .nl-domeinnaam overal het zelfde is. Natuurlijk is het houderschap van een .nl-domeinnaam overal het zelfde.

Alle dienstverlening eromheen hoeft natuurlijk niet het zelfde te zijn. In een .nl-domeinnamen prijzen lijstje dat Interlize.NET als sinds jaar en dag op haar website publiceert zijn de duurste twee aanbieders van .nl-domeinnamen XS4ALL en ASP4all.

XS4ALL wordt met enige regelmaat tot ISP met de beste service uitgeroepen (al is dat wel vaak door de Consumentenbond) en ASP4all is de enige Nederlandse ISP die voldoet aan de Code voor Informatiebeveiliging. Op die manier is de vergelijking die Interlize.NET maakt net zo kort door de bocht als de internetprovider test van de Consumentenbond.

Helemaal interessant wordt het als we kijken, hoe hoog Mekic’ de nu ineens argeloze consument twee jaar geleden nog in het vaandel had. In het volgende artikel beschrijft Mekic’ namelijk waarom Interlize.NET niet aan het HostMerk keurmerk meedoet.

Zijn eerste 10 reacties op de keuringseisen de volgende:

  • Via www.kvk.nl kun je controleren of een bepaald bedrijf ingeschreven (..)
  • Je kunt het BTW-nummer van het hostingbedrijf waar je mee samen wilt werken opvragen. (..)
  • Dit is prima zelf te controleren.
  • Ook dit is voor consument uitstekend zelf te bekijken.
  • Ook prima na te zoeken / na te vragen door de consument.
  • Prima na te zoeken / na te vragen.
  • Prima na te zoeken / na te vragen.
  • Dit is zelf te controleren via de DNS-check van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland. Voer hier de domeinnaam en DNS-servers van de provider in en kijk of je geen errors (beginnende met “E”) terugkrijgt.
  • Een overzicht van SIDN-leden is te vinden op de website van de SIDN.
  • Is uit te vinden door een traceroute/ping uit te voeren naar de provider.
    etc..

Het lijkt er dus op dat Mekic’ de feiten zo interpreteert, zoals het hem uitkomt, want uit bovenstaande doet hij juist overkomen dat afnemers alle eigenschappen van de aanbieder, product en prijs perfect zelf op waarde kunnen schatten. Het verhaal over de woekerprijzen lijkt er dus puur op gericht te zijn om Interlize.NET in een goed daglicht te stellen.

Hoe noemde Mekic’ dat ook al weer? Misbruik maken van de onwetendheid van de afnemers!

Triloxigen, 11 januari 2007 1:25 pm

Op zich vind ik 30,- nog niet eens zo'n heel vreemde prijs eigenlijk.

ISPHoster, 11 januari 2007 1:37 pm

En wat dacht je van de grote partijen zoals XS4ALL die hebben meer personeel lopen dan een gemiddeld ISP bedrijf.

bakkerl, 11 januari 2007 1:42 pm

En dan zichzelf met prijzen op nummer 10 als laagste prijs neerzetten. Terwijl ze niet eens nummer 10 zijn. Er zijn er nog wel meer die duurder zijn en zeker nog een heel stel die goedkoper zijn.

Fabian, 11 januari 2007 1:44 pm

Er wordt al zo weinig winst gemaakt op kale hosting/domeinen. Wordt er wel een keer een normale prijs voor gevraagd zijn het meteen woekerprijzen.

Ben benieuwd wie van het lijstje (op interlize.net site) over 10 jaar nog bestaat.

Thijs, 11 januari 2007 4:32 pm

Dit noem ik nog een sterk staaltje marketing en een boel schijnheiligheid. Waarschijnlijk trappen een boel mensen er ook nog in. Jammer dat Arnout ze niet even aan de tand heeft gevoeld.

Mathijs, 11 januari 2007 5:19 pm

Ik snap de hele discussie eigenlijk al niet.
Je mag als ondernemer toch zelf je prijzen bepalen? Het is aan de consument of ze ermee akkoord gaan of niet.

Bekijk bijvoorbeeld de volgende link eens:
http://tweakers.net/pricewatch/103036/128MB-PC100-SDR-ECC-CL2-(Kingston-KVR100X72C2-128)-prijzen.html

De prijzen zijn hier van pakweg 25 tot 75 euro, een verschil van 50 euro. So? De consument zoekt de goedkoopste wel uit, of de gene welke betere service verleent. Zo is het toch ook in de ISP sector ??

Misschien iets voor de hoster om naar zichzelf te kijken, ben je wel goed bezig als je lage prijzen hanteert en klaagt dat andere te hoge prijzen hanteren. Waarom komen de mensen dan niet naar jou maar gaan ze naar die ander? Service, alles onder één dak, ga zo maar door.

AlexanderOnline, 11 januari 2007 5:34 pm

één groot reclame praatje voor Interlize.net . Je betaald niet aleen voor de registratiekosten zelf, ook voor de service van het bedrijf...

Arjan Bijnen, 11 januari 2007 10:39 pm

@Mathijs & @AlexanderOnline,

Ik ga helemaal mee in jullie stelling. Als ondernemer ben je zelf vrij je prijzen zo hoog of laag te maken als je zelf wil. De klant bepaalt zelf wel of ze waar voor hun geld krijgen of niet. En tsja, service kost nou eenmaal wat extra.

Bij aanbieders als TransIP en MijnDomein.nl kan je voor een schijntje een domein met hosting krijgen, maar telefonisch support...... Dan maar dat kleine beetje extra toch??

D.L.H. Douma, 12 januari 2007 1:30 am

Ik vind dat service ook een belangrijke rol speelt.

Natuurlijk kan niemand oordelen of de service van een ISP die 9 euro vraagt of iemand die 30 euro vraagt, beter is dan de ander.

Echter wat ik wel van mening ben is of het wel haalbaar is voor een ISP te draaien op dit soort lage bedragen. Natuurlijk kan je dan zeggen 'ja, dan heb ik wel bijvoorbeeld 20 klanten, dan iemand die maar 6 klanten van 30 euro heeft'. De vraag is natuurlijk hoeveel kwaliteit qua service steekt die ISP van 9 euro wel niet in ieder van zijn klanten.

Ik ben van mening dat kleinere bedrijven, die soms ietjes duurder zijn, wel meer klant tevredenheid hebben omdat ze het juist moeten hebben van die weinigere klanten.

Erwin, 12 januari 2007 9:15 am

@fabian:
Juist, jij begrijpt het!
Laat anderen het allemaal maar weggeven, hoe dat uiteindelijk uitpakt (voor klant en ondernemer) hebben we al zo vaak gezien.

Iedereen (vooral de klant) vergeet dat alle gewone economische wetten net zo goed op internet gelden.
Toch verwacht de klant dat het hier op een of andere magische manier anders werkt, en wil het zijn hosting en oh zo belangrijke email (als het niet werkt verliezen ze altijd een ton per uur) het liefst voor een paar euro per jaar. Je ziet toch geen verschil?

Iedereen lekker rekenen wat overeenkomt met zijn businessplan (voel je ook een lachbui opkomen?) en laten we ons vooral niet met elkaars prijzen bemoeien!

Daan, 14 januari 2007 8:41 pm

Ik vind het een beetje jammer dat in je artikel 1 iemand steeds naar beneden gehaald wordt, terwijl hij gewoon zijn mening gaf, wat in nederland volgens mij nog steeds geen schande/misdaad is.

Neemt niet weg dat jij je mening over Interlize niet mag geven; maar het was in mijn opzicht correcter geweest als je het wat algemener had gehouden.

Thomas Wouters, 14 januari 2007 11:20 pm

@Daan, idd hoogst irritant om dat dit niets bijdraagt aan de discussie;

op deze manier een mening geven over Interlize is net zo fout als de marketing van Interlize.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.