Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Het Belgische internet duopolie van Belgacom en Telenet

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 18 januari 2007 10:14 uur

België is een vreemde eend in de bijt als het gaat om internet(-toegang). In Nederland en vrijwel ieder land in Europa kun daadwerkelijk onbeperkt gebruik maken van internet en zijn datalimieten iets van de twintigste eeuw. Zoveel anders is het in België, elk breedband internet abonnement heeft wel een datalimiet en de exacte hoeveelheid GB’s die gedownload mogen worden, worden net zo nadrukkelijk aangegeven, als de snelheid waarmee gedownload kan worden.

De handelswijze van de Belgische ISP’s wordt mogelijk gemaakt door het duopolie van Belgacom en Telenet. Belgacom heeft de volledige telefoniemarkt in handen en Telenet de kabelmarkt. De consument heeft dus simpelweg geen andere keuze dan deze twee partijen die gezamenlijk de dienst uitmaken en bepalen dat de consument grof geld moet betalen voor internet-toegang met een zeer gelimiteerde hoeveelheid dataverkeer.

Niet alleen de Belgische consument klaagt over de handelswijze van duopolisten Belgacom en Telenet, ook verschillende netwerk eigenaren klagen steen en been. Ondanks het feit dat Belgische internetters grote hoeveelheden dataverkeer downloaden en uploaden naar andere netwerken, weigeren zowel Belgacom als Telenet te peeren met de netwerken waar hun abonnees veel dataverkeer mee uitwisselen. Het zou er vrijwel altijd op neer komen dat beide betaald willen worden voor het uitwisselen van dataverkeer.

Het doet mij ook denken aan een discussie die ik had met Jens Klapwijk van Level(3), die stelde dat wie de interessantste content in zijn netwerk heeft betaald dient te worden. Waar ik tegenover stelde dat wie de grootste behoefte heeft om bereikbaar te zijn (voor de klanten) moet betalen Of wanneer die (vrijwel) gelijk is, er (gratis) wordt gepeerd. Ik denk nu dat beide stellingen juist zijn. Content is king, want internetters willen die content, echter blijft het een machts(verhoudingen)spel!

Afgelopen jaar zijn er in Belgie stemmen opgegaan om het duopolie van Belgacom en Telenet open te breken, echter tot nu toe is daar nog niet veel van gekomen. Wat het Belgische duopolie wel aantoont is dat de macht bij de lastmile ligt en dat wanneer er daarvan (relatief) weinig van zijn, er een monopolistisch machtsblok ontstaat. Gelukkig is dit in Nederland wél goed geregeld. Naar mijn idee wordt het tijd dat Eurocommissarissen Neelie Kroes (Mededingingen) en Viviane Reding (Informatiemaatschappij) ingrijpen in België.

Anderzijds moeten de (colocatie) netwerk eigenaren misschien eens hard tegen hard spelen en partijen als Belgacom en Telenet eens een flinke tik op de neus geven, door bezoekers vanuit die netwerken te blokkeren. Het is namelijk zo dat de bezoekers vanuit België toch bij de content willen. Een leuke suggestie daarvoor werd gisteren op IRC gedaan:

Gewoon hard zijn (als je groot genoeg bent). nullrouten en een pagina met uitleg geven (incluis e-mailadres en gsm-nummers van directie van partij die niet wil peeren)

Wat vinden jullie?

Pieter, 18 januari 2007 12:19 pm

Groot gelijk. Afschaffen die limiet.

Er is hiervoor reeds een petitie gehouden en 60.075 mensen hebben deze ondertekend van 9 november 2005 tot 1 juli 2006.

Je kan ze vinden op www.geendatalimiet.be.

Ofwel moet er een een ISP de grens oversteken en een formule zonder limiet te koop aanbieden. En liefst niet voor 150 euro per maand zoals realdsl het nu al heeft.

Pieter Dejaeger, 18 januari 2007 10:38 pm

Leuk dat hier een een artikel aan wordt gewijd.

Ik ben zelf Belg en klant bij monopolist Telenet.

De datalimieten zijn hier niet leefbaar al je gebruik wil maken van de moderne internettechnieken.

Om een idee te geven, wij betalen een € 50 per maand en krijgen daarvoor een 10 Mbps lijn (veel sneller dan in Nederland overigens, maar we kunnen er niets mee doen) met een upload limiet van 2 GB en een downloadlimiet van 10 GB.

Ja, je leest het goed, upload en download worden apart gemeten.

In een tijd dat er zoveel mogelijk is met het internet, is dat om bij te schreien.

Ik ben persoonlijk iemand die veel telefoneert met skype, maar door die verdomde uploadlimiet moet ik dat noodgedwongen beperken.

En dan spreek ik nog niet over initiatieven als YouTube, enz.

Wat wel goed zit is de snelheid.

Het minimale abbo heeft al een snelheid van 10 Mbps, waarvan ik er altijd minstens 9 haal, ook in piekmomenten.

Mijn vader die in Nederland woont moet het stellen met een 3 Mbps lijn, maar heeft dan wel een unlimited vebruik.

Maar goed, wat ben je met een snelle ferrari als je er niet mee kunt rijden.

Het lijkt erop dat het tij niet zal keren en dat Belgacom en Telenet de Belgen zo lang mogelijk zullen uitmelken.

Genoeg aandacht in de media kan misschien nog iets uithalen, al zie ik het niet zonnig in.

Andrew Passon, 19 januari 2007 7:32 am

Het kei hard blokkeren van bezoekers van deze twee Providers lijkt me echt geen slecht idee, misschien dat ze het dan leren, het is een harde les maar wie niet luisteren wil moet maar voelen toch?

liber!, 19 januari 2007 1:01 pm

Belgacom moet zijn netwerk nog openstellen voor andere providers. De Belgische telecom waakhond (BIPT) vindt dat Telenet geen overdreven marktaandeel heeft (rond de 40% in Vlaanderen dacht ik), hierdoor mogen ze hun netwerk gesloten houden. Telenet is enkel actief in Vlaanderen, maar de BIPT beschouwt enkel België als geheel. Dat is de reden waarom ze zo los zijn tov Telenet...

Ik kijk inderdaad uit naar Nederlandse voorwaarden hier in België

Pieter Dejaeger, 20 januari 2007 3:27 pm

Het blokkeren van BGC en Telenet klanten vind ik geen goede oplossing, want wie is daar in eerste intantie het dupe van? De klant uiteraard en wij hebben geen mogelijkheid om een andere provider te nemen. Zo worden wij nog meer beperkt in ons internetbestaan.

Amedee Van Gasse, 20 januari 2007 5:49 pm

Klanten blokkeren? Dus ze nog eens dubbel straffen?
Klinkt als een slechte Hollandermop...

Als er iemand aangepakt moet worden, dan zijn het niet Belgacom of Telenet, maar wel de Paarse federale regering (meer bepaald de voor het BIPT bevoegde minister Marc Verwilghen) die al bijna 8 jaar niets ondernomen heeft om het BIPT van de nodige middelen en werktuigen te voorzien om krachtdadig op te treden.

Internet voor Iedereen vind men blijkbaar belangrijker...

Lees ook eens http://www.roeldeseyn.be/dossiers.php?dossierid=45&thema=3 en de PDF-bestanden die daar gelinkt staan.

Amedee Van Gasse, 20 januari 2007 5:50 pm

Voor alle duidelijkheid: bovenstaand bericht is namens mezelf, niet namens om het even welke klantenvereniging waar ik lid van ben. ;-)

Tomsworld, 20 januari 2007 9:34 pm

Ik heb deze week nog gesproken met iemand die bij Belgacom over peering gaat en hij vertelde mij dat alle peerings die zijn nu hebben zonder fincanciele verplichtingen zijn.

Misschien wel dat ze selectief zijn maar Belgacom vraagt geen geld in tegenstelling van Telenet waar het wel bekend van is dat ze liefst zoveel mogelijk geld zien voor iedere bit die hun netwerk binnenkomt.

Stéphanie Anseeuw, 8 maart 2007 6:07 pm

Hallo iedereen,

Vandaag bleek uit onderzoek in opdracht van de Belgische regering dat de prijzen in ons land hoger zijn dan bij onze buurlanden en dat de hoofdoorzaak hiervan het gebrek aan concurrentie is.

Dit onderzoek bevestigt wat jullie reeds lang weten. Ook inzake de geboden service scoort ons land trouwens maar povertjes. Een eerder onderzoek van Testaankoop van gaf immers aan dat de technische kenmerken van het breedbandaanbod maar gemiddeld scoren, vergeleken met 7 andere Europese landen.

De conclussie is duidelijk. Het breedbandinternet wordt inderdaad gedomineerd door twee marktspelers: Belgacom en Telenet. Al jaren zijn de prijzen van deze twee hetzelfde, terwijl de prijzen in het buitenland al jaren dalen. Nieuwe marktspelers maken geen schijn van kans, daar enkel deze twee marktspelers beschikken over een eigen net dat alle huizen aandoet.”.

Gezien het netwerk van de kabelbedrijven heden niet open staat voor de concurrentie zijn de andere maatschappijen daardoor aangewezen op het netwerk van Belgacom. Deze laatste rekent, luidens een brief die zes maanden eerder verscheen vanwege de andere maatschappijen, te hoge tarieven aan.

Ik ben het oneens met de suggestie van de minister voor Maatschappelijk Integratie, Christian Dupont (PS), om een sociaal tarief in te stellen. Liever dan slechts bepaalde categorieën te steunen, ten koste van de andere mensen, moet er een echte marktwerking komen, waarbij de huidige quasi monopolisten hun koperdraad of kabel tegen marktconforme prijzen aanbieden aan de nieuwe marktspelers en dit zonder rompslomp.

Ik bepleit dan ook volgende maatregelen in mijn voorstel dat ik eerstdaags indien:

- het netwerk van de kabelbedrijven moeten worden opengesteld voor de concurrentie; en

- de toezichthouder inzake telecom (het BIPT) moet naast verdere analyse de huidige monopolisten onder druk zetten en zwaaien met sancties als stok achter de deur. Toen het BIPT dreigde met boetes inzake de te hoge terminatietarieven van Belgacom, ging deze laatste overstag. Deze succesvolle aanpak moet worden herhaald, wil men de internetpenetratie daadwerkelijk bij alle lagen van de bevolking verbeteren. De tarieven om gebruik te maken van het netwerk van derden moeten marktconform zijn, waardoor de markt voor breedbandinternet wordt opengetrokken.

  • Pingback: Telenet: Breedband internet met 400.000.000 bytes datalimiet · ISPam.nl

  • palmen, 26 november 2007 12:15 pm

    Ik hoorde van deze verhalen , maar ik kon het niet geloven .
    Waarom wordt er geen gang naar het Europeesch gerechtshof gemaakt door iemand ?
    Er zijn talloze voorbeelden van uitspraken van het Europeesch hof te vinden op internet, die nu juist dit vebieden wat die twee belgische firmas doen , ik snap niet dat iedereen het maar gewoon pikt.

  • Pingback: Belgacom neemt Scarlet voor 185 miljoen euro over · ISPam.nl

  • Tele2, 15 augustus 2008 10:34 pm

    Eindelijk een provider die een ,bijna, onbeperkte downloadlimiet geeft : TELE2, als je een volledig abonnement met domiciliering neemt , maar is Tele2 nu KPN? ;)

    Ivo, 30 augustus 2008 11:24 am

    er is een sterke concurrent die veel betere prijzen geeft dan belgacom en telenet. Ik bespaarde maar liefst meer dan 1000€ per jaar na hun overschakeling en ben enkele maanden later zelfs voor hen gaan werken lol
    de reden dat ze zo goedkoop kunnen zijn en tevens betere diensten aanbieden is dat ze geen miljoenen euros aan reclame uitgeven, en zodoende al dat geld aan betere diensten en hun klanten kunnen uitgeven!
    Wat me zeer vaak opvalt, is dat mensen gewoon niet weten wat ze kopen, en als een verkoper zegt dat ze dat en dat allemaal nodig hebben, dan nemen ze dat ook maar, terwijl ze dat echt helemaal niet nodig hebben!
    Nu bekijk ik bij de klanten aan de hand van de facturen wat ze daadwerkelijk nodig hebben en dat stel ik een pakket voor dat hen meer kan bieden van wat ze echt nodig hebben en toch goedkoper is. Ik heb zo bij mensen al vreselijke facturen tegengekomen... Ik heb nog niemand ontmoet die ik niets kon laten besparen.

    btw, ik vermeld mijn werk niet omdat ik niet zeker weet of dat wel toegelaten is, maar je zal er uiteindelijk zelf ook wel over beginnen te horen. :)

    Robby Kluitmans, 17 september 2008 10:52 am

    Belgacom is n grote oplichter
    krijgen we zo n mail van dat ons volume groter is geworden
    Nou hebben we ook n playstation 3
    Gingen we 3 demo s downloaden via playstation
    bam volume op
    Ik vind echt dat hier nu voorgoed n einde aan moet komen
    Dit is gewoonweg schandalig
    Waarom moet altijd als enigste ter wereld de belg alles altijd anders willen ten opzichte van de rest van de wereld=
    Wat is n belg meer als de rest?
    Wie is nu de racist?
    IEDEREEN IS GELIJK DUS OOK IEDEREEN GELIJKE RECHTEN!!!!!!!!

    ivo, 17 september 2008 5:34 pm

    ik heb min of meer een oplossing, bespaard je alleszins 10tallen euros/maand vergeleken met belgacom en telenet. Ik zal geen reclame maken en is vast ook niet toegelaten, maar als mensen er meer over willen weten en het zelf niet kunnen vinden kan ik wel meer info posten of een email geven hier indien toegelaten.
    Ik werk nu voorlopig enkel in België, maar ga binnenkort ook nederland binnen vallen ;) en duitsland staat ook al op de lijst.

    greetings
    Ivo

    ivo, 17 september 2008 5:40 pm

    let ook steeds op met die ellendige éénmalige aansluitingskosten, zowel telenet als belgacom zeggen vaak niets over deze "verborgen kosten" en ik heb al meermaals van klanten gehoord dat hen zelfs verteld werd dat er geen extra kosten zouden zijn!
    na een beetje onderzoek kan je zelfs aantonen dat er vaak in vette drukletters de grootste leugens op de officiele sites staan, maar ergens in heel klein met een sterretje een paar toch niet zo onbelangrijke opmerkingen die een heel ander beeld op het verhaal plakken. En zo blijven ze ook nog wettelijk in orde en kan je niet eisen dat ze zich aan die zware uitspraken houden...
    Erg spijtig allemaal...

    patrick, 1 oktober 2008 4:52 pm

    ik woon sinds kort in belgie. wat internetten betreft is het in nederland toch echt wel beter geregeld. ok, er waren wat problemen, maar dat is al lang van voorbij gaande aard.
    nu met de nieuwste technieken kan het niet anders zijn dan dat het eindelijk onbeperkt internetten mogelijk moet worden.
    EN GEEN WOEKERWINSTEN-PRAKTIJKEN!!! Nee, gewoon netjes € 19,95 / 20mbpm dus lekker snel en voordelig leuk voor gamen,downloaden,uploaden enz...."laten ze daar in holland maar zuinig zijn, maar het is er wel goed geregeld."

    p.varkevisser, 23 december 2008 4:57 pm

    ik kan mij de verontwaardiging van U Belgen goed begrijpen.
    Maar weet U wat ze in Nederland presteren ?
    Online Breedband BV laat mij al jaren betalen voor internet toegang terwijl ik aan Wanadoo , Casema en nu Ziggo Ook voor internet betaal.
    Vervolgens nadat ik deze dubbele betaling heb laten blokkeren gaan ze mij dreigbrieven schrijven dat ze mij de internet toegang gaan beletten!
    Hoe vind U dat?

  • Pingback: proces verwacht tegen Belgische BB limieten - Pagina 2 - Zita Forums

  • Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.