Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Hosters aan het woord deel 2: Zo werken Realhosting, Byte en Digistate samen met resellers

  • Door
  • Redactie
  • geplaatst op
  • 20 augustus 2015 08:00 uur

Afgelopen week schreven wij er al een artikel over: Resellers, de manier om te groeien voor hosters? Wij vroegen een aantal hosters naar hun ervaring als het gaat om resellers. Hoe gaan zij om met resellers, wat zijn de voorwaarden en niet te vergeten; hoe belangrijk zijn ze voor het bedrijf.
In deel 1 kwamen Fundaments, Savvii en Tuxis aan het woord. In deel 3, en tevens laatste deel, kijken we naar de visie van LeaseWeb en Previder. Vandaag in deel 2 geven Pim Effting van Realhosting, Ilka Timofei van Byte en Marin Heideman van DigiState hun visie op het fenomeen resellers.

Op welke wijze werken jullie samen met resellers en hebben jullie daar een speciaal programma voor?

Voor Realhosting is het samenwerken met partners geen programma, maar een mentaliteit. Het heeft immers  invloed op zoveel facetten van de organisatie. Pim Effting legt uit: “Denk hierbij aan bijvoorbeeld het kennisniveau van de helpdesk. Een webprofessional zit niet te wachten op ‘herstart de computer’-antwoorden. Die wil met jou sparren over performance optimalisatie, opvangen van bijvoorbeeld 10.000 extra bezoekers als er in een televisieprogramma aandacht wordt besteed aan een website, gebruik van de laatste technieken, etcetera.
Zoals iedere ondernemer zou moeten doen, dachten we enkele jaren geleden uitgebreid na over de toekomst van ons bedrijf. In een ‘snelle’ sector zoals internet zijn continue veranderingen en als enthousiast bedrijf wil je graag relevant blijven voor je klanten. Uit onderzoek en analyse bleek dat de DMU (Decision Making Unit) vooral bestond uit webprofessionals. We hebben het dan over webdesigners, maar zeker ook programmeurs, webdevelopers en webmarketeers (zoals SEO-specialisten). Daar hebben we diverse (managed) oplossingen voor ontwikkeld; van het uitbesteden tot de techniek achter de hosting, tot een volledig systeem om bedrijfsprocessen te automatiseren. Hierbij kan de wederverkoper onder eigen huisstijl het administratief proces automatiseren, maar ook uitgebreide selfservice aanbieden aan de eindklant.

“Wij zijn een maatwerk (managed) hoster. Dit houdt in dat wij samen met de reseller kijken welke oplossing het beste is voor hun klant. Zo komt het weleens voor dat wij samen met een van onze resellers op pad gaan naar een eindklant om te adviseren over het hostingstukje. Dit geeft de eindklant vertrouwen dat de reseller de hosting goed voor elkaar heeft. Voor onze shared hosting hebben wij inderdaad een speciaal programma, hierin kan de reseller onze pakketten doorverkopen met een korting, of een stukje resellerruimte op ons platform krijgen waarin de reseller zelf zijn pakketten kan aanmaken en verkopen”, aldus Marin Heideman.

Bij Byte werken ze erg nauw samen met webdesigners, webdevelopers, marketing-, communicatie-, en mediabureau’s die de websites van hun klanten bij Byte hosten. “We zien de nauwe samenwerking als een partnerschap omdat beide partijen van elkaar leren en elkaar aanvullen. Uit ervaring weten we dat we door onze krachten te bundelen met die van onze partners onze producten en dienstverlening telkens weer beter maken. Daar profiteert iedereen van: wij, onze partners en onze gezamenlijke klanten. Het partnerschap gaat dus veel verder dan financiële voordelen. Onze partners hebben directe toegang tot onze tweedelijns hostingsupport. Onze techneuten kijken graag mee bij een technische vraag. Hiermee ontzorgen wij onze partner waardoor die zich kunnen richten op hun core business. Ook bij onze productontwikkeling spelen partners een cruciale rol. Op die manier ontwikkelen we tools waarmee we onze partners tijd besparen bij het ontwikkelen, beheren én optimaliseren van de sites van klanten. Daarnaast organiseren we barbecue-avonden, brainstormsessies en workshops voor partners. Zodat niet alleen wij van hen kunnen leren, maar zij ook van ons én van elkaar”, legt Ilka Timofei uit.

Zijn er nog speciale voorwaarden aan verbonden? Is het vrijblijvend of vragen jullie een zekere committent?

Marin Heideman geeft aan dat voor de maatwerkopdrachten bij Digistate eigenlijk geen commitment nodig is. “De reseller heeft een goede oplossing nodig voor de klant en wij kunnen deze oplossing bieden. Ook bij de losse pakketverkoop kijken wij niet zo secuur. Natuurlijk blijven wij geen kortingen verlenen aan resellers die slechts 1x een 500MB pakketje weten te verkopen maar we stellen geen keiharde eisen. Ook hierin zijn wij weer de flexibele maatwerkpartner.”

Een partnerschap komt van twee kanten en dus verwacht Byte inderdaad een samenwerking terug. Ilka Timofei gaat verder: “Zo hopen we dat partners actief meedoen in de kennisdeling. Een bureau kan bij Byte al partner worden zodra ze 5 websites bij ons onder brengen. De partners nemen de facturatie en het technisch beheer van de websites voor hun rekening en zijn verzorgen, met behulp van de door ons aangedragen middelen, de communicatie naar de website-eigenaren.”

Bij Realhosting vinden ze werken met webprofessionals ‘het leukste dat er is’. “Je praat met mensen met verstand van zaken en dat vormt voor het hele team voldoende intellectuele uitdaging. Er ontstaat een uitgebreide dialoog tussen leverancier-klant waardoor het naar een echte samenwerking evolueert. Dat bereiken we ook door bijvoorbeeld seminars waarbij we onze klanten daadwerkelijk ontmoeten en kennis uitwisselen. Het is onze de taak om alle kennis, de service en de tools op hoog niveau te houden. Uiteraard verwachten we ook wel wat van onze partners. Zo moeten ze zelf de eerstelijns ondersteuning bieden aan eindgebruikers. Daarnaast verwachten we ook dat ze hun zaakjes netjes op orde hebben, je moet dan denken aan bereikbaar zijn voor de eindklant, maar ook aan het technisch onderhouden van de geïnstalleerde CMS’en. We willen een beleving van hoge kwaliteit bieden en dat gaat niet als de tussenschakel er met de spreekwoordelijke pet naar gooit. Partners stappen bij ons al in vanaf 19,99 euro per maand, dat is vooral bedoeld als drempel om eindgebruikers en hobbyisten buiten de deur te houden. We kennen verder geen targets of minimale hoeveelheid websites”, vertelt Pim Effting.

Hoe belangrijk zijn resellers voor jullie, leveren resellers een groot deel van jullie business/omzet op?

Partners hebben Byte groot gemaakt. “En andersom hebben wij diverse partners groot gemaakt en werken we er dagelijks aan om alle partners te helpen groeien.”

Bij Realhosting gaat de meeste omzet via of met een webprofessional: ruim 70% en groeiend. “Zonder resellers zouden wij geen bestaansrecht hebben. Het gaat dan vooral om creatieve bedrijven tussen 1 en 25 medewerkers.”

Voor Digistate zijn resellers erg belangrijk omdat zij dicht op de klant zitten. “Zo hebben wij veel webdevelopmentbureaus als reseller. Hun klanten kloppen bij hen aan omdat ze op zoek zijn naar een ’totaaloplossing’ (nieuwe website/Webshop + hosting). Onze resellers kunnen die, samen met ons, aan de klant bieden. Het komt veel minder vaak voor dat een klant bij ons aanklopt voor hosting en toevallig ook nog een website nodig heeft. Als dat wel gebeurt brengen wij deze opdracht weer onder bij 1 van onze resellers, zo help je elkaar.”

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.