Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Overstappen naar een andere ISP veelal problematisch

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 27 april 2007 11:31 uur

Uit een onderzoek dat in opdracht van OPTA is uitgevoerd blijkt dat in 32 procent van de gevallen consumenten problemen ervaren bij het overstappen naar een andere access ISP. Van deze groep consumenten die problemen ervaard klaagt maar 5 procent bij hun ISP.

Volgens het onderzoek zou een groot deel van de problemen worden veroorzaakt door het feit dat er geen eenduidige overstapprocedure is, waardoor de processen van verliezende en ontvangende ISP niet goed op elkaar zijn afgestemd. Het ontbreken van eenduidige procedures zou in sterke mate moeten worden toegeschreven aan het feit dat er geen overkoepelde organisatie voor (access) ISP’s is, die voorstellen zou kunnen doen om tot een gestandaardiseerde procedure te komen. Een ander probleem is de looptijd van het contract bij de oude en de nieuwe ISP waar enige overlap in kan zitten, waardoor een consument nog vast zit aan zijn oude abonnement op het moment dat de overstap al gemaakt is.

Om tot oplossingen voor de huidige problematiek te komen wil OPTA samen met de (access) ISP’s tot oplossingen komen. Op basis van de input van de ISP’s zal OPTA besluiten of er nog (formele) maatregelen nodig zijn om de problemen op te lossen.

Het volledige onderzoeksrapport is hier te lezen (PDF).

Arjan Bijnen, 2 mei 2007 5:19 pm

Juist om deze reden zijn er dan ook consumenten welke niet overstappen uit angst voor problemen en financiƫle tegenvallers. Als ISP-Partij zijnde zullen wij het ook graag anders willen zien.

Ook valt ons op dat er partijen zijn welke klanten op de meest misselijke manieren dwingen om klant te blijven. Een van deze manieren is bijvoorbeeld klanten bij het wegverhuizen van hun domeinnaam nog eens opheffingskosten in rekening te brengen welke onredelijk hoog zijn.

Ook krijgen klanten te vaak te maken met domein-kaap partijen welke de domeinen niet op naam van de klant, maar op hun eigen naam registreren. Wanneer patijen hierop aangesproken worden krijg je een verhaal te horen dat het domein inderdaad hun eigendom is en de klant het slechts in bruikleen heeft.

Bij ons is een klant vrij om te gaan en staan waar hij/zij zelf wil. Wanneer deze klant wil verhuizen is dat zijn/haar keuze en kunnen wij het niet meer dan jammer vinden.

  • Pingback: “Internet- en telecombranche hofleverancier klachten” · ISPam.nl

  • Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.