Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Opnieuw stroomstoring in het MediaGateway datacentrum

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 15 juni 2007 08:23 uur

Gisteravond rond 20:52 uur viel de reguliere stroomvoorziening van het MediaGateway datacentrum weg. Waarna de stroomvoorziening succesvol door de UPS-systemen werd overgenomen, de noodstroomgeneratoren lieten het echter afweten. Een uur later om 21:52 uur stelde MediaGateway/Interxion klanten op de hoogte van de stroomstoring en om 22:10 uur viel er één stroomfeed weg. Om 22:21 uur adviseerde MediaGateway/Interxion klanten om apparatuur uit te schakelen, omdat de UPS-systemen uitgeput raakten. Om 22:28 uur viel de stroom volledig uit in het MediaGateway datacentrum.

Tijdens de stroomstoring waren verschillende websites, waaronder die van de NOS niet bereikbaar. Daarnaast zijn natuurlijk ook verschillende andere partijen die aanwezig zijn met apparatuur in het MediaGateway datacentrum gedupeerd. Daarnaast kwam televisiezender RTL ook zonder stroom te zitten en bij Casema gingen tijdelijk Nederland 1,2 en 3 op zwart, doordat deze het signaal van de kanalen vanaf het Mediapark krijgt aangeleverd.

Deze stroomstoring komt kort na een eerdere stroomstoring in het MediaGateway datacentrum van exact één maand geleden, welke was veroorzaakt door een stroomkabel die bij graafwerkzaamheden was kapot getrokken. Een woordvoerder van Nuon verklaarde tegenover Planet Multimedia dat de stroomstoring onderdeel was van een grotere stroomstoring als gevolg van het noodweer, waarbij er vocht bij een tweetal kabelbreuken is gekomen. Hierdoor kwamen totaal 2600 huishoudens én het Mediapark zonder stroom te zitten. Al verklaard dat niet waarom de generatoren het gisteren opnieuw lieten afweten!

Dank aan Jesper Weiland van Exonet Internet Services voor informatie over de stroomstoring!

D.L.H. Douma, 15 juni 2007 9:00 am

Komt steeds vaker voor, de vraag is hoe hoog telt het bij de verschillende datacentra's hun ups'en en generatoren regelmatig (live) te testen en te onderhouden.

Casper Bakker, 15 juni 2007 9:11 am

Onbegrijpelijk. Zo simpel is het.

Dirk-Jan, 15 juni 2007 10:03 am

Ik weet verder weinig over dit DC, maar wellicht tijd voor een upgrade? Noodstroom etc moeten gewoon in orde zijn lijkt me, helemaal als je dit soort diensten bied (en je betaald ook aardig wat voor deze locatie)

Jesper, 15 juni 2007 11:34 am

De aggegraten van dit datacenter bevinden zich op een steenworp afstand van het gebouw (Op het mediapark bevinden zich eigen energiecentrums). Ik vermoed dat er bij het lassen van de kabelbreuk een tijdelijke oplossing is gemaakt die nu vol water liep (of iets dergelijks).

UPS's hebben ze wel in het gebouw zelf, maar die deden het ook wel (even).

Paul, 15 juni 2007 11:50 am

Ik heb maandag nog met onze aggregaat leverancier gesproken, en ook samen met Wijnand de oorzaak van het falen van een aggregaat gevraagt, nav de recente problemen bij andere dc's , zoals ook dit weer.

Zij verklaarden simpelweg dat dit bijna zeker aan te kort onderhoud / live testen lag. Zij adviseerden zelfs wekelijks te testen.

Dus ik gok onderhoud.. Maar wat Jesper zegt kan natuurlijk ook.

Jan-Willem, 15 juni 2007 1:01 pm

De noodstroomvoorziening gaat ook via het (semi-)openbare net
Gaat het openbare net plat, zoals in dit geval, dan kunnen ze mediapark afkoppelen en doorstarten ( met een kleine stroomdip, opgevangen door UPS'en).

Dit schakelen wordt eens per jaar getest.

Automatische schakelaar wilde niet schakelen, meestal met een gegronde reden. Wellicht stond het nog op manual vanwege vorige stroomstoring of zo iets stoms? Er was in iedergeval geen lokaal probleem op mediapark. Andere delen van de ring gingen wel om geloof ik.

Anyways, veel te gecompliceerde setup.
Gewoon eigen diesel is beter.
Dan heb je een reactietijd van 8 uur.
En kunnen medewerkers datacentrum zelf hun boontjes doppen. In plaats van wachten op nuon medewerkers.

Voordeel van energiecentrum, die ook stroom levert aan Hilversum, is behalve warmte-kracht, ook dat langdurige stroomstoringen, langer dan 8 uur, prima opgevangen worden.
Dat van op tijd laten bijtanken is wishful thinking ( verkeerschaos etc)
dus helemaal stom is deze oplossing niet.

Vandaar dat de gasunie ook in dit datacentrum zit.
(de andere tak staat redundant in Amsterdam)

Paul, 15 juni 2007 2:59 pm

Jan Willem, beetje simpel om te stellen 'je hebt een reactietijd van 8 uur', dat is natuurlijk compleet afhankelijk van hoe zwaar je generator belast is en hoe groot je tank is.

Jan-Willem, 16 juni 2007 12:59 pm

>> compleet afhankelijk van hoe zwaar je generator belast is en hoe groot je tank is

Jan-Willem, 16 juni 2007 1:00 pm

Hmm sloot tekst af met haakjes qua quote maar dat vondt de site niks geloof ik.

...compleet afhankelijk van hoe zwaar je generator belast is en hoe groot je tank is...

Beetje muggenziften.
Wijzelf hebben bijvoorbeeld een UPS die een bepaald deel 8 uur van stroom voorziet.
Maar gangbaar is dat een UPS het kort volhoudt, een generator langer, en 8 uur is een mooie tijd qua ontwerp, die veel datacenters gebruiken.
Bij een erg veel grotere tank begint de gemeente, brandweer te klagen etc.

Laatste nieuws: totdat Nuon oorzaak weet blijft schakelbevoegd personeel op locatie.
Onafhankelijk onderzoek.
Eigen personeel krijgt opleiding zodat ze 10Kv
schakelbevoegd worden
vooral dat laatste is een structurele oplossing.
Maar had liever een beter functionerende automatische oplossing.

  • Pingback: Laks » ISPx.nl

  • Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.