Hoe selecteer je een managed hostingprovider?

  • Bedrijfsnieuws van
  • Net Ground
  • geplaatst op
  • 23 april 2015 11:05 uur

Vergelijk tien willekeurige hostingproviders en je leest zo veel verschillende hostingtermen, dat je bijna een compleet woordenboek kunt vullen. Elke provider belooft ook nog eens 100% uptime, de beste performance en een geweldige service. Toch liggen de kwaliteit en prijs van de dienstverlening soms mijlenver uit elkaar.

Wij snappen wel dat je de bomen door het bos niet meer ziet als het gaat om het selecteren van een provider. Daarom helpen we je in dit artikel om een beredeneerde keuze te maken en presenteren we onze handige factsheet ‘Hoe selecteer ik mijn provider?’

Een gedegen onderbouwing

Aan welke hostingprovider jij je website toevertrouwt, is een belangrijke keuze. Je hostingprovider moet er immers voor zorgen dat jouw site altijd bereikbaar is en functioneert. Iets om goed over na te denken dus. Maar hoe gaat het in de praktijk vaak in organisaties? Er doet zich een incident voor met een website, waardoor downtime ontstaat, met omzetverlies of reputatieschade als resultaat. De organisatie schrikt: dit mag niet gebeuren! Hosting komt boven aan de agenda, er moet snel een andere oplossing komen. In de haast is er geen ruimte voor een gedegen onderbouwing van de nieuwe keuze. Op hoop van zegen gaat de organisatie met een nieuwe hostingprovider in zee. Een gemiste kans, want met een zorgvuldige keuze verzeker je je van de dienstverlening die jij nodig hebt.

Hosting en ondersteuning ineen

Heb je behoefte aan meer dan alleen hosting? Dan kies je voor managed hosting of managed services. ‘Managed hosting’ betekent dat de hostingprovider het technische beheer van de hostingomgeving verzorgt. Hij monitort bijvoorbeeld de server of updatet het besturingssysteem. Daarnaast zijn er nog legio andere diensten die deel kunnen uitmaken van de overeenkomst, zoals installatie en configuratie of het firewallbeheer. Deze laatste diensten vallen vaak onder de noemer ‘managed services’.

Maak duidelijke afspraken

Bij managed hosting en managed services neemt de provider de verantwoordelijkheid voor taken en werkzaamheden die moeten leiden tot een goed presterende hostingomgeving. Maar wat beide begrippen exact inhouden, is nergens eenduidig gedefinieerd. Het is daarom belangrijk om de verantwoordelijkheid voor deze diensten goed af te stemmen met de provider. Stel hierover negen kritische vragen:

1. Installatie & configuratie: wie verzorgt de set-up van een nieuwe server
Een nieuwe hostingoplossing kan alleen goed worden ontworpen, geïnstalleerd en geconfigureerd met een correcte onderbouwing. Voor een goede afstemming tussen de serverinfrastructuur en de applicatie moeten ook de installatie en configuratie van services als Apache, IIS of MySQL worden meegenomen in de onderbouwing.

2. Hoe is de monitoring geregeld?
Monitoring is zeer belangrijk om de beschikbaarheid en performance van de webomgeving te verzekeren. Er moet namelijk constant inzicht zijn in de prestaties van de webomgeving. Monitoring moet worden ingesteld voor elke server en elke service. Alarmeringen moeten zijn ingesteld op een niveau dat het mogelijk maakt om proactief in te grijpen als zich problemen dreigen voor te doen.

3. Zijn veiligheid en prestaties gewaarborgd met tijdige security-updates?
Om de prestaties en veiligheid op te lange termijn te waarborgen, is het noodzakelijk dat alle security-updates van het besturingssysteem en geïnstalleerde services snel worden beoordeeld, ingepland en uitgevoerd.

4. Biedt de hostingprovider 24×7 support?
24×7 support lijkt vanzelfsprekend. Niets is vervelender dan een onbereikbare provider als zich een probleem voordoet buiten kantoortijd. Dit zorgt vaak voor spanningen, omdat er dan een risico is op langdurige downtime. Daarom is belangrijk dat de provider 24×7 bereikbaar is en dat je de contactgegevens altijd bij de hand hebt.

5. Incidentopvolging: hoe snel grijpt de hostingprovider in als de webomgeving onbereikbaar is?
Een belangrijk moment waarop de provider zijn toegevoegde waarde kan tonen, is met incidentopvolging. Als de webomgeving niet beschikbaar is voor de bezoeker, is het belangrijk dat er snel wordt ingegrepen. Er moeten duidelijke afspraken zijn over reactietijden en eventuele oplostijden. Wees je bewust van de impact die deze tijden kunnen hebben. Zijn deze tijden acceptabel en zijn deze 24x7x365 gegarandeerd? Het is namelijk nog al een verschil of de reactietijd 15 minuten, 1 uur, 2 uur of de volgende werkdag is.

6. Hoe is het security-management geregeld
Het waarborgen van een veilige hostingomgeving is een zeer belangrijke taak bij managed hosting. Het aspect ‘security’ is vaak onderbelicht, terwijl veiligheidsincidenten een grote impact hebben op de dienstverlening. Het onderwerp ‘security’ kan worden uitgewerkt in verschillende onderdelen:

  1. firewallmanagement: het correct instellen en beheren van de firewall;
  2. spamfilter & antivirus: veilig werken zonder het risico om spam en virussen binnen te halen;
  3. SSL-certificaten: gecodeerde communicatie met de webomgeving;
  4. DDoS-bescherming: snelle detectie en afwending van een DDoS-aanval.

7. Maakt de hostingprovider dagelijks een offsite back-up
Een dagelijkse offsite back-up zorgt ervoor dat bij onvoorziene fouten of uitval van de hostingomgeving de data bewaard blijven. Dat vereenvoudigt een doorstart.

8. Rapportage: hoe garandeert de hostingprovider dat de omgeving voldoet aan de eisen
Rapportages laten zien of de omgeving voldoet aan de vooraf gestelde eisen en signaleren eventuele tekortkomingen. Het is goed om af te spreken wie deze tekortkomingen onderzoekt en oplost, zeker als het tekortkomingen binnen de hostingomgeving betreft.

9. Zijn de afspraken over de service duidelijk vastgelegd in een service-level agreement (SLA)?
In een SLA wordt het afgesproken niveau van dienstverlening vastgelegd. Als de geleverde services niet voldoen aan de afgesproken kwaliteitseisen dan kun je dit eenvoudig vaststellen. Het is ook mogelijk om boeteclausules te koppelen aan het niet halen van de kwaliteitseisen.

Het verschil tussen managed hosting en managed services

Veel managed-hostingproviders bieden in de praktijk alleen services aan rondom het updaten, monitoring, 24×7 support en eventueel incidentopvolging. Het is vraag of deze ondersteuning voldoende is. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de server geheugen tekortkomt? Monitoring zal dit aangeven: niet voldoende geheugen. Een veelgebruikte oplossing bij managed hosting is het toevoegen van extra resources, iets wat met de virtualisatietechnieken van vandaag eenvoudig is uit te voeren. Maar is dat wel de juiste oplossing? Om dat zeker te weten, moet je eerst de oorzaak van het probleem achterhalen. En daar wringt de schoen: een managed-hostingprovider signaleert alleen het probleem, maar stelt niet de waarom-vraag. Een managed-servicesprovider doet dat wel.

Een managed-servicesprovider heeft een belangrijke taak bij het constateren en oplossen van problemen. Hij denkt actief mee met de klant en zorgt ervoor dat de prestaties van de complete webomgeving altijd goed zijn. Daarnaast zorgt hij voor een goede onderbouwing van de keuzes. Hij onderzoekt waarom de server geheugen tekortkomt. Dat is belangrijk, want voor zulke problemen wil je een definitieve oplossing, geen lapmiddel. De waarom-vraag is hier van levensbelang en deze vraag wordt alleen gesteld door een managed-servicesprovider.

Waar kies jij voor?

Om een goede hostingprovider te kiezen, moet je kritische vragen stellen in het selectietraject. Welke diensten maken deel uit van de overeenkomst? De kennis die in jouw organisatie aanwezig is, speelt hierin een rol. Heb je voldoende aan een hostingprovider die zaken signaleert, of zoek je juist die extra ondersteuning? In dat laatste geval is managed services de beste keuze: wanneer er dan problemen ontstaan, heb je gegarandeerd de gewenste ondersteuning en word je niet aan je lot overgelaten.

Hoe kunnen wij je helpen?

Net Ground is specialist in Business Critical Webhosting. Als aanbieder van webhostingoplossingen met een hoge toegevoegde (kennis)waarde zorgen wij ervoor dat webomgevingen altijd goed bereikbaar zijn voor de gebruiker. Onze uitgebreide dienstverlening zorgt ervoor dat je geen omkijken hebt naar de hostingtaken, zodat jij je kunt concentreren op je corebusiness.

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.