Infor neemt Predictix over

Na eerdere strategische investeringen in januari heeft Infor nu de aankoop van Predictix afgerond

  • Bedrijfsnieuws van
  • Infor
  • geplaatst op
  • 5 juli 2016 09:45 uur

Infor, een leverancier van branchespecifieke bedrijfsapplicaties die geschikt zijn voor de cloud, heeft de overname van Predictix aangekondigd. Predictix is een aanbieder van cloud-nativemachine learning en voorspellende oplossingen voor retailers. De applicaties van Predictix gebruiken next-gen datawetenschappen en big data-analyses om de meest complexe en uitdagende problemen van retailers op te lossen. Predictix zal onderdeel worden van Infor CloudSuite Retail, een moderne suite van bedrijfsapplicaties die vanuit de cloud worden toegepast en speciaal voor het hedendaagse retaillandschap zijn ontworpen. De overname komt zes maanden nadat Infor voor het eerst in Predictix investeerde.

“De overeenkomsten tussen Infor en Predictix waren groter dan we durfden te hopen. Bij beide bedrijven werken hardwerkende, gepassioneerde mensen die echt het verschil willen maken in de retailbranche en daarbuiten,” aldus Charles Phillips, CEO van Infor. “Het uitkopen van de andere investeerders van Predictix is een logische vervolgstap. Zo brengen we de teams nog dichter bij elkaar en beschikken we voortaan over de middelen die nodig zijn om de retailrevolutie versneld op gang te brengen.”

Het Amerikaanse Predictix zag in 2015 het aantal SaaS-abonnementen met meer dan 40 procent stijgen. Dankzij de investeringen van Infor lijkt de groei over 2016 zelfs op meer dan 60 procent af te stevenen. Predictix doet wekelijks voorspellingen voor bedragen die gezamenlijk oplopen tot 60 miljard dollar. Het bedrijf werkt met grote Amerikaanse klanten als Home Depot en Whole Foods Market, evenals 5 van de top 15 wereldwijde retailers. LogicBlox is het technische platform van Predictix en ligt aan de basis van al hun applicaties. Het platform heeft voor een revolutie gezorgd in de ontwikkeling van next-gen voorspellende en sturende applicaties, en trok eerder al investeringen aan van DARPA. Dit is een instituut van het Amerikaanse ministerie van defensie dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van militaire technologie.

“De samenwerking tussen Infor en Predictix heeft de afgelopen zes maanden al uitzonderlijke innovaties opgeleverd op het gebied van retail software. Dat is van levensbelang in een branche waar disruptie de grootste tegenstander is,” zegt Molham Aref, CEO van Predictix. “Dat we nu onderdeel van Infor worden zal onze retailrevolutie alleen nog maar versnellen, omdat we nu schaalvoordeel hebben en de kennis van de twee teams kunnen combineren. Bij ons komen de cloud, analytics, machine learning en selfservice allemaal samen.”

“Naar mijn idee is het gedaan met de ouderwetse methodes,” stelt Greg Girard, program director van omni-channel retail analytics bij IDC Retail Insights. “Het volstaat gewoon niet meer om je voorspellingen en analyses met betrekking tot kosten, assortiment, promotie en andere vraag creërende strategieën op een ouderwetse manier te benaderen. Vandaag de dag is er veel meer nodig. De traditionele methodes zijn voor een heel ander tijdperk ontworpen, lang voordat er ooit sprake was van de flexibele en schaalbare cloud, machine learning en goedkope dataopslag. Niemand kon destijds bevatten wat de complexiteit, schaal en snelheid van omni-channel retail zou worden. Grote retailers zullen in de toekomst veel baat hebben bij de financiële en operatieve vooruitgang die we geboekt hebben. En dan heb ik het nog niet eens over de binding van trouwe klanten, die veel sterker is dan vroeger.”

Onder de investeerders die zich bij Predictix laten uitkopen behoren Marlin Equity Partners, Kinetic Ventures en ITC Holding Company.

Verdere details over de samenwerking tussen Infor en Predictix werden in januari vrijgegeven nadat Infor de investeringen in Predictix bekend maakte. Voor de volledigheid is deze informatie hieronder nogmaals opgenomen.

De software van Predictix is op basis van de cloud gebouwd, zodat de flexibele mogelijkheden van een supercomputer kunnen worden ingezet om op grote schaal complexe problemen op te lossen. Daarnaast worden zo zakelijke voordelen verschaft die veel verder reiken dan wat haalbaar is vanuit de cloud als implementatiemodel.

De applicaties van Predictix passen machine learning toe en bevatten voorspellende en sturende analyses. Waar oudere applicaties vaak alleen toegankelijk zijn voor een select groepje “super users” is Predictix specifiek ontworpen voor mensen van het hele retailspectrum. Zo kan iedereen eenvoudig modellen opzetten en bouwen, stijgt het aantal gebruikers en wordt de flexibiliteit bevorderd. Applicaties van Predictix worden in de Infor-cloud beheerd. Deze cloud omvat inmiddels meer dan 58 miljoen gebruikers.

Moderne applicaties voor de retailer van de 21ste eeuw
Infor kan dankzij Predictix de oplossing CloudSuite Retail uitbreiden met modules die ondersteuning bieden op de volgende gebieden:

  • Voorspellen van de vraag – Dankzij machine learning en de kracht van de flexibele cloud kan op microniveau kennis over de klantvraag worden vergaard, iets dat met de oude oplossingen onhaalbaar was. De voordelen voor retailers kunnen aanzienlijk zijn, omdat er bijvoorbeeld voorspellingen gedaan worden die 25 tot 50 procent nauwkeuriger zijn dan met de oude oplossingen. De zelflerende algoritmes van Predictix kunnen in onbeperkte mate datapatronen herkennen, waardoor ze alsmaar nauwkeuriger worden naarmate er meer data is opgebouwd. Zo kunnen op managementniveau beter geïnformeerde beslissingen worden genomen, wat tot betere verkoop en hogere winstmarges leidt.
  • Financial Merchandise Planning – Klanten van Infor kunnen gebruikmaken van de selfservice configuratietools van Predictix. Hiermee kunnen retailers en hun klanten iedere oplossing op hun eigen manier inrichten en zich er zo van verzekeren dat ze bedrijfsunieke processen naar hun wensen kunnen aanpassen. Dit is niet alleen goed voor de concurrentiepositie, maar heeft als extra voordeel dat er gebruik kan worden gemaakt van de best practice kennis van Predictix. Financial merchandise planning wordt onder andere toegepast door de meest succesvolle wereldwijde multi-currency en omni-channel retailers.
  • Assortimentsplanning / categoriemanagement – Voor mode-, levensmiddelen- en vakhandelsretailers is het van groot belang om in te spelen op de unieke eigenschappen en processen van iedere specifieke branche. Deze oplossing is daar speciaal voor gebouwd. Retailers krijgen de beschikking over geavanceerde analyses om de bedrijfs-, cluster-, markt- en/of winkelspecifieke assortimenten in kaart te brengen en te optimaliseren. Grote spelers in de retail doen nu al hun voordeel met de oplossingen van Predictix Assortment Planning, met jaarlijks zo’n 15 tot 20 miljoen dollar voordeel voor ieder miljard dat in sales wordt gerealiseerd.
  • Optimalisatie van verkeersstromen – Hiermee wordt de volledige supply chain van een retailer in kaart gebracht. Alle ingaande en uitgaande stromen worden meegenomen, inclusief miljarden variabelen (afhankelijk van de grootte van de retailer). Dat kan door de flexibele cloud en het voorspellende platform op de juiste wijze te benutten. De applicatie zorgt dan voor een optimalisatie en beslist hoeveel verkeer er tussen de verschillende knooppunten moet plaatsvinden, en op welke momenten dat het beste kan gebeuren. Vervolgens worden de ideale vervoersmethodes geselecteerd om de winst te maximaliseren.
  • Allocatie en optimalisatie van kortingen – Hiermee worden de allocatie- en kortingsprocessen gelijktijdig uitgevoerd, zodat er tot 20 procent hogere omzet en winst behaald kan worden. Deze zelfontworpen techniek zet wiskundige optimalisatie in om problemen op holistische wijze op te lossen. Dit kan retailers aanzienlijke voordelen opleveren.

Predictix ondersteunt een veelvoud aan wereldwijde retailvarianten, waaronder online, fysieke winkels, social media, mobiel, mode, groothandels en levensmiddelen. Door Predictix te integreren met de merchandise die in samenwerking met Whole Foods Market wordt ontwikkeld, kan Infor planning en optimalisatie voortaan combineren met de uitvoer van merchandising. Infor en Predictix zullen de achterliggende technieken delen met Infor Dynamic Science Labs, om zo big data en machine learning (via het platform van LogicBlox) bij Infor-producten als Analytics en Sales & Operations Planning te implementeren. Daarnaast kan Infor Demand Management op deze wijze worden versterkt met een nieuw ontwerp (van Hook & Loop). Bovendien wordt de sociale samenwerking tussen de bedrijven verbeterd (met hulp van Infor Ming.le) en krijgt de middlewaresoftware op basis van standaarden een nieuwe impuls (dankzij Infor ION).

Demand Management en CloudSuite Retail zullen ook met Infor’s GT Nexus worden geïntegreerd. De GT Nexus is wereldwijd het grootste commerciële platform in de cloud. Deze integratie zal veel betere inzichten bieden in de verlengde supply chain van retailers, zodat bewegende en stilstaande goederen beter gemonitord kunnen worden en de productie beter kan worden aangestuurd. Het systeem zal dienst doen als een virtueel controlesysteem voor de retailer, zodat verstoringen in de supply chain zo effectief mogelijk kunnen worden opgelost en voorraadtekorten en andere negatieve gevolgen van onregelmatigheden tot een minimum kunnen worden beperkt.

Voordeel behalen met de voorspellende en sturende analyses uit de cloud

Hoe Predictix zich onderscheidt:

  • Uitgebreide planning en optimalisatie – Met Predictix worden alle planningsprocessen omtrent retail tot één geheel gesmeed. Waar oude applicaties vaak alles gescheiden afhandelen, worden de planningsprocessen nu gelinkt aan voorspellingen, prijsindexen en nabestellingen, zodat retailers coherent en effectief kunnen werken.
  • Gelokaliseerd en geoptimaliseerd aanbod – Of het nou om voedingswaren of mode gaat, retailers kunnen voortaan gebruikmaken van geavanceerde analyses, cloud-native ontwerp en de krachtige voorspellende kwaliteiten van de applicaties van Predictix. Zo kan waarde worden geboden die met traditionele oplossingen onhaalbaar zou zijn.
  • Door machine learning gedreven inzichten in de vraag – Dankzij Machine Learning kan het begrip van de consumentvraag aanzienlijk verbeterd worden. Door datalimieten te verwijderen en duizenden analyses van consumentengedrag te maken, worden verborgen patronen in kaart gebracht, wat mogelijk flinke voordelen voor retailers met zich meebrengt. Zelfs de lastigste voorspellingen (promoties en nieuwe producten) tonen 25 tot 50 procent verbetering.
  • Geoptimaliseerde supply chains – Met de optimaliseringsmodellen van Predictix worden supply chains van over de hele wereld aan de hand van miljarden variabelen in kaart gebracht. Werken op deze schaal is mogelijk dankzij het cloud-native design en de geavanceerde technieken die hieraan ten grondslag liggen. Wereldwijde optimalisatie zorgt voor kleinere voorraden en verbetert tegelijk het niveau van de service. Met een traditionele oplossing was dit niet mogelijk geweest.
  • Cloud-native design – Predictix is speciaal voor de cloud ontwikkeld en gebruikt de onbeperkte en flexibele rekenkracht alsof er sprake is van een supercomputer. Zo kunnen de laatste technieken op het gebied van machine learning en netwerkoptimalisatie worden ingezet om wereldwijd inzicht te krijgen in consumentengedrag en deze gegevens real-time af te leveren.
  • Flexibel, configureerbaar en uitbreidbaar – De oplossingen van Predictix zijn zeer flexibel. Je kan er unieke oplossingen mee opzetten, die de doorlooptijd verbeteren en retailers de mogelijkheid bieden om een unieke strategie op te zetten. Door de hoge mate van flexibiliteit ontwikkelen de oplossingen zich snel door en worden ze nooit overbodig. Zo zorg je dat verkoopcijfers stijgen, marges verbeteren en kosten worden gereduceerd. Niet alleen tijdelijk, maar ook permanent.
  • De allernieuwste technologie – De innovaties van Predictix zijn ook allemaal onderdeel van de onderliggende techniek van het LogicBlox platform: denk aan schaalbaarheid en prestaties op basis van de cloud, een hybride transactioneel-analytische database, volledige declaratieve configuratie, een moderne gebruikerservaring en ingebouwde voorspellende en sturende analyses.
Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.